Man tot Man: ‘Hoe ver je ook bent, check je consent’
Bewustzijnscampagne over grensoverschrijdend gedrag
Hoe ver je ook bent, check
je consent. Dat is de naam van een nieuwe campagne van Man tot Man. Aanleiding
is de nieuwe wet Zedenmisdrijven, die op 1 juli 2024 in werking is getreden.
Op 1 juli trad de nieuwe wet zedenmisdrijven in werking. Naast seks onder dwang is sindsdien nu ook seks zonder expliciete toestemming strafbaar. Bovendien wordt de bewijslast verschoven van het slachtoffer naar de dader.
toestemming
Om deze belangrijke wetgeving te ondersteunen, ging op dezelfde dag de campagne ‘Hoe ver je ook bent, check je consent’ van start, een initiatief van Man tot Man van Soa Aids Nederland in samenwerking met MenAsWell.
De slogan van de campagne, ‘Hoe ver je ook bent, check je consent’, onderstreept dat toestemming zowel van de ander als van jezelf moet worden gecheckt. Het benadrukt dat consent onmisbaar is voor prettige seks, ongeacht de fase van de relatie, de seksuele ervaring, of hoe lang de seks al bezig is.
signalen uit de gemeenschap wijzen erop dat grenzen relatief vaak ‘per ongeluk’ worden overschreden.
vaker seks zonder consent
Dat de campagne zich alleen richt op mannen die seks hebben met mannen is een bewuste keuze. Uit onderzoek blijkt dat deze mannen vaker te maken krijgen met seksueel geweld dan andere groepen. Uit onderzoek in Amsterdam blijkt dat 22,4% van de mannen die seks hebben met mannen seks zonder consent hebben.
Signalen uit de gemeenschap wijzen erop dat grenzen relatief vaak ‘per ongeluk’ worden overschreden. Grotere seksuele vrijheid, onduidelijkheid over verantwoordelijkheden, gebrekkige voorlichting, middelengebruik en een sterke seksuele infrastructuur (zoals seksgerichte apps en feesten) dragen hieraan bij.
tips en voorbeelden
De campagne ‘Hoe ver je ook bent, check je consent’ heeft als doel dit probleem aan te pakken door het vergroten van het bewustzijn rondom consent. Dit moet leiden tot minder grensoverschrijdend gedrag en meer zelfreflectie over eigen wensen en grenzen. De campagne bevat tips, voorbeelden en ervaringen om het begrip consent te verduidelijken.
Voor meer informatie over de campagne ga naar: mantotman.nl/checkjeconsent.