De nieuwe Mini

Mini elektrificeert zijn nieuwe modellen

Met de kenmerkende GO-kart feeling, maar zonder de vrrrrrroemmmmmmm

Leestijd: 3 min

Ook MINI elektrificeert zijn nieuwe modellen, met nog steeds die kenmerkende GO-Kart feeling maar dan zonder de vrrrrrroemmmmmmm.

Wie tot het einde der tijden goedkoop wil blijven tanken in Duitsland, moet niet bij MINI zijn. Dit automerk biedt sinds 2020 natuurlijk de MINI Electric aan, maar daar moest je toekomstdromen als extra optie bijkopen. Deze auto is razendsnel ontwikkeld en op de markt gebracht om te kunnen voldoen aan de opkomende vraag naar elektrische auto’s. Die tijd laat MINI nu achter zich, met de komst van de Cooper (S)E en de Countryman (S)E. Modellen die ontworpen zijn als elektrisch aangedreven auto. Maar wel met het kenmerkende MINI-dna. Wat ons opvalt, rangschikken wij in vijf kapittels.

1. De batterij en zo.

De elektromotor van de Cooper E beschikt over 180 PK en daarmee trap je ’m in 7,3 seconden naar 100 km/uur. De SE-variant geeft net wat meer power met 218 PK in de motor race je de E bijkans voorbij want die is 0,6 seconden eerder bij de honderd. De E kan tot 305 kilometer rijden en de SE haalt tot 402 kilometer. De Countryman is een grotere auto dan de Cooper. Niet verwonderlijk is de elektromotor ook groter: 204 PK voor de Countryman E en 313 PK voor de SE. Respectievelijk 8,6 of 5,6 kilometer voor je op de honderd zit. DE actieradius is ook hoger: 462 kilometer voor de E en iets minder voor de SE, die vierwiel aangedreven is.

Elektrische MINI Cooper
Elektrische MINI Cooper

2. Vanbuiten.

Beide auto’s zijn helemaal nieuw en from scratch ontworpen, maar toch zie je meteen dat het hier om MINI gaat. Natuurlijk kunnen de communicatiemanagers van MINI het veel beter zeggen: “De nieuwe modellen delen een puristisch design dat rekening houdt met een stedelijk karakter en de innovatieve spirit van de MINI-community.” Wat is dat dan? De elektrische Cooper heeft in ieder geval weer een lange wielbasis en grote wielen die dicht op de hoeken van de auto zitten. Het dak is opnieuw in een contrasterende kleur uitgevoerd waardoor-ie lijkt te zweven. Maar er zijn ook aardige designdetails: de verzonken portiergrepen, het ontbreken van wielkuiplijsten en de side scuttles – over deze dingen hebben we het vaker gehad in Winq; het zijn de voor MINI kenmerkende sierpads aan de zijkant van de auto. Die zien we dus niet meer terug in het nieuwe design. De achterlichten zijn volledig LED en optioneel zelf in te stellen in drie verschillende layouts. Zo is er bijvoorbeeld een ‘welkom’- en een ‘tot ziens’-animatie beschikbaar. Bij de Countryman valt meteen op dat deze auto groter is geworden: zes centimeter hoger en dertien centimeter langer. MINI verkondigt Big Love als zijn mantra en daar horen eigenlijk geen muisgrijze auto’s bij. Dus is er een ruim assortiment lakkleuren, zoals deze nieuwe voor de elektrische MINI Cooper: Sunny Side Yellow

MINI Cooper interieur
MINI Cooper interieur

3. Vanbinnen.


Bij de klassieke, kleine Mini, was de vormtaal uiterst minimalistisch. In het design van de nieuwe Cooper wordt hiernaar verwezen. Het slanke dashboard, ontdaan van zoveel mogelijk knopjes, klokjes en andere afleiding, is hier een voorbeeld van. Er zijn wel zeven experience modes – licht- en kleureffecten – die het dashboard meer schwung geven. De stoelen zijn van Vescin kunstleer en de andere bekleding in de auto is gemaakt van gerecyclede materialen. Grote broer Countryman heeft één experience mode meer en een akoestisch repertoire van elektrische motorsounds. Het panoramische dak kan half worden geopend. Sportstoelen zijn verkrijgbaar in normale en in een John Cooper Works-versie. En hierbij is optioneel ook een massagefunctie beschikbaar, wat de Countryman doet veranderen in een bestuurbare MINI-spa.

MINI Cooper OLED-scherm
MINI Cooper OLED-scherm

4. De persoonlijke assistent.


Centraal op het dashboard is natuurlijk het kenmerkende ronde display te vinden. Dit OLED display is in hoge resolutie uitgevoerd en heet ‘de MINI Interaction Unit’. Hierop worden de entertainment- en comfortfuncties bediend, net als de navigatie. Pielen door een menu terwijl je eigenlijk je ogen op de weg moet houden, is nooit een goed idee. Daarom heeft MINI voor iedere auto een ‘Intelligent Personal Assistant’ in elkaar gezet en deze wordt in de MINI Interaction Unit gevangengehouden. Je spreekt hem/haar/hen aan “Hey MINI.” Onder de display is een nieuwe toggle bar met tuimelschakelaars te vinden.

5. Diversiteit.

Zowel de Cooper als de Countryman zijn in vier uitvoeringen (‘trims’) te koop: Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works (JCW). De Classic Trim heeft meer interieuropties dan Essential en bij de Favoured trim valt er juist aan de buitenkant weer wat meer te kiezen, zoals een dak in accentkleur of een contrasterende grille. JCW is het sportieve zusje – met de grille omlijsting in hoogglans zwart, elementen in het sportieve Chili Red en het JCW-logo om het af te maken.

mini.nl

Elektrische MINI Countryman
Elektrische MINI Countryman
MINI Countryman interieur
MINI Countryman interieur
Powered by Labrador CMS