Nieuwe Volvo S60: Slick voor Spijkenisse
Volvo lanceerde onlangs de langverwachte S60. En da’s niet alleen de S van Sedan, maar zeker ook de S van Smaak, Swag, Slick en – zeker weten – Spijkenisse!
Ja maar halló, wat moet ik met zo’n vertegenwoordigerswagen?
Wij begrijpen de bumperkleef-reflex, maar bij Volvo zijn de S-auto’s (zo noemen ze de sedans bij het Zweedse merk) gewoon smeuïger vormgegeven. Dat gold ooit voor de S70 en recent voor de S90, die je ook steeds meer op de weg ziet. Met de S60 zitten de designers honderd procent in de Scandinavische designmode. Hij is chique, maar playful, hij is bescheiden, maar eveneens swag.
Goed, I’m in the game, denk ik. Maar waarom moet het dan per se een bolide van Volvo zijn?
Omdat er eigenlijk geen merk beter is in het concipiëren van dit soort reiswagens. Dat weet de consument ook. Het Zweedse merk is booming, zeker in Nederland, waar het adagium Volvo for life geldt. Trouwens, ze zijn best duurzaam, want ze gaan lang mee. Volgens Volvo staan er nog een kleine kwart miljoen auto’s uit hun fabrieken hier op kenteken. We noemen even geen namen, maar dat zal vast niet gelden voor de meer mediterrane auto’s.
Volvo komt nu met zogeheten actieve remtechnologie, die ervoor zorgt dat je niet per ongeluk op de mannelijke tak van de familie Roelvink knalt.
En toch, ik kan ook zo’n crossover nemen. Da’s de trend tegenwoordig!
Maar uiteraard. En jij kijkt ook Heel Holland Bakt, koopt je meubels bij Leen Bakker, belegt volgens tips in Elsevier Weekblad en je draagt ruitjeshemden met korte mouwen. Kortom, dat segment is voor Herman Pleij-achtige babyboomers, of Jan Slagter-adepten. Jij bent nog slick in je S60.
Volvo’s zijn wel kostbaar nu, toch?
Nope. Ze zijn opgeschoven naar het premium echolon. En voor (letterlijk) naadloze afwerking, hightech-goodies en zoiets cruciaals als weldadige en stevige Seats in de V60 moet je iets meer neertellen. Maar don’t worry, bij de inruil (mocht je dat willen) houdt-ie zijn waarde. En ja, de S90 is heel erg Gooisch en well to do, maar die S van de S60 zou ook voor Spijkenisse kunnen staan, waar niet toevallig dit model ook aan de vaderlandse media gepresenteerd werd. Want zo bereikbaar blijkt deze lease-Zweed voor de doorsnee middle-manager. De prijs bedraagt – op 5 euro na – 45.000 euro.
Bij Volvo denken wij automatisch aan veiligheid. Hoe kunnen wij nog meer niet dood?
Een open deur, die wij graag – zonder letsel – intrappen. Naast de trademark-veiligheidsvoorzieningen, komt de club uit Gothenburg nu met zogeheten actieve remtechnologie, die er zorg voor draagt dat je niet per ongeluk op rapper Boef, Lil’ Kleine of de mannelijke tak van de familie Roelvink knalt. Volvo redt dus ook andermans leven (of je dat nou wil of niet). Het systeem is vooral bedoeld voor de bebouwde kom in het algemeen en Landsmeer in het bijzonder, want het functioneert voorlopig tot een snelheidsverschil van 60 kilometer per uur.
Autonoom rijden komt steeds dichterbij, horen wij, dus kan de S60 dat nu ook?
Grotendeels. Alleen de Europese wetgeving loopt nog niet helemaal in de pas. Van Brussel moet je je handjes nog aan het stuur houden. Doe je dat niet – of beter: te lang niet – dan gaat de Volvo piepen, maar stiekem kan-ie het op rijkswegen zelf: afstand houden, bochtjes draaien en meerijden met het overige verkeer. Net als je zesjarige nichtje, die op haar fietsje semi-autonoom kan rijden.
Klopt het dat ook de S60 er niet als diesel is?
Yep, want Volvo zet niet meer in op vervuilende brandstoffen. Sterker nog: binnenkort slaan ze een elektrische slag met hun Polestar-modellen. Ondertussen kun je jezelf troosten met een 340 pk sterke hybride, die aso GTI-autootjes deden verdampen in de achteruitkijkspiegel, zo merkten wij.
Foto: Spline Splinson (eerste auto, Austin)