Onderzoek: meerderheid scholen geeft les over relaties en seksualiteit
Maar bij een derde komt homoseksualiteit niet aan bod…
87% van de basisscholen geeft structureel lessen geeft over relaties en seksualiteit. Wel moeten de lessen inhoudelijk beter. Zo gebruikt slechts 40% van de scholen een erkende lesmethode en komt bij een derde (35%) het thema homoseksualiteit niet aan bod.
De peiling is uitgevoerd door Rutgers Kenniscentrum Seksualiteit onder 414 schoolleiders en wordt gepubliceerd op de internationale dag voor seksuele gezondheid, 4 september.
Weinig aandacht voor seksuele diversiteit
De peiling, uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek, onderstreept dat basisscholen op de goede weg zijn, vindt expert Elsbeth Reitzema van Rutgers: “Scholen besteden de meeste aandacht aan onderwerpen als vriendschap, verliefdheid, verkering en puberteit. Het valt op dat te weinig scholen aandacht geven aan seksuele diversiteit, waaronder homoseksualiteit. Dat is opmerkelijk, omdat lesgeven over seksualiteit én seksuele diversiteit sinds 2012 verplicht is.”
Lesmethode
Nog maar 40% van de scholen gebruikt een erkende lesmethode die specifiek bedoeld is voor relationele en seksuele vorming. “Dat percentage moet omhoog, want dan gaat ook de kwaliteit van de lessen omhoog. En dat draagt bij aan een gezonde seksuele ontwikkeling van kinderen.”
Vanaf groep 1
Verder blijkt uit de peiling dat bijna de helft (44%) van de scholen al vanaf groep 1 lessen geeft. Vanaf groep 5 is dit meer dan helft (50%) en in groep 8 is dit gegroeid tot 95%. “Hoe eerder scholen beginnen, hoe beter. Ook voor jonge kinderen is het van belang dat zij leren praten over relaties en seksualiteit en hun wensen en grenzen goed kunnen aangeven”, zegt Reitzema.
Rapport
Het volledige rapport van de peiling ‘Relationele en seksuele vorming in het basisonderwijs, anno 2020’ is hier te vinden.
Beeld: Creative Commons