Klimaattop in Glasgow geeft laatste waarschuwing.
Red de wereld, stop met tanken
C40 heeft premium paardenkrachten maar is verder volledig diervrij.
Premium automerken prezen zichzelf altijd aan met overvloedig leergebruik in het interieur. Hoe snel tijden echter veranderen. Volvo presenteert vol trots de nieuwe volledig elektrische en leervrije C40.
In Nederland is Volvo nummer 8 op de ranglijst van verkochte auto’s. Kijk je alleen naar de premium merken, dan is Volvo nummer 2. Om die begeerde nummer 1-positie te bereiken, heeft Volvo een golden ticket in de tas: het merk wil écht dat er wat veranderd. Op het gebied van veiligheid en milieu. De klimaattop in Glasgow maakt onverschrokken duidelijk dat het water ons aan de lippen staat – het staat bijkans tot bovenaan onze dijken. Global warming is niet de schuld van één vervuiler en dus zullen er op veel gebieden verbeteringen moeten plaatsvinden.
Zeker ook in de auto-industrie. Volvo zal volgend jaar nog maar 15% van zijn nieuwe auto’s volledig op brandstof laten rijden en in 2023 is dat nog maar 5%. Het merk bouwde zijn immens populaire XC40 al om naar een volledig elektrisch model, maar presenteert nu ook de C40, volledig gebouwd als elektrische auto. Dan past het natuurlijk niet om de autostoelen van leer te maken, dat vaak uit verre landen afkomstig is.
Hoe verklaar je die ommekeer?
Op het circuit mag Max Verstappen dan nog massaal worden toegejuicht, als zijn formule-1 bolide met een brul zijn paardenkrachten doet ontwaken. In de praktijk leeft de massa in een geheel andere wereld. Het is een samenleving waarin moeders hun kids met elektrische bakfietsen naar school zoeven, bebaarde barista’s bij de bestelling van een latte met koeienmelk een gezicht trekken alsof je vraagt om een pornoboekje. Waar restaurants zonder een goede vegetarische en veganistische kaart steeds zeldzamer worden. De wereld is een notendop en in deze notendop speelt de zorg van het milieu dus een hoofdrol.
Hoe ziet Volvo zijn rol daarin?
Volvo vond het altijd heel belangrijk in één adem te worden genoemd met veiligheid. Het Zweedse merk werd hierdoor niet snel geassocieerd met sportiviteit. Maar de forensenfile verandert razendsnel. Volvo staat nog steeds voor veiligheid maar wil ook een van de meest aantrekkelijke duurzame automerken ter wereld worden.
Fraai ogende stoelen, een enorm panoramadak en chique verlichte decoratie-elementen in het dashboard.
Welke rol heeft de nieuwe C40?
Voor de verkoopcijfers hoeft Volvo het niet te doen. De Volvo XC40’s gaan voor autobegrippen als warme broodjes over de toonbank. Dat de C40 nu toch gelanceerd is, zegt voldoende over de richting waarin het Zweedse merk wil gaan. De C40 is duidelijk het coole zusje van de XC40. Met nagenoeg dezelfde afmetingen, maar een meer trendsettend design. Meest in het oog springend is de coupé daklijn. Ook geheel anders zijn de lichtunits, die achter bestaan uit drie individuele designelementen en vóór juist aaneengesloten en strak zijn vormgegeven.
Wat zie ik als ik de C40 binnenstap?
Meest belangrijk: geen leer. Ja, het is even wennen. Vroeger stond leer symbool voor een premium interieur. Hoe meer, hoe exclusiever de uitstraling. Volvo draait het nu om. In de nieuwe wereld is een diervriendelijke uitstraling juist premium. De nieuwe C40 bewijst dat een dergelijk interieur inderdaad ook smaakvol kan zijn. Met fraai ogende stoelen, een enorm panorama-dak en chique verlichte decoratie-elementen in het dashboard. Daarin, ook in het midden, de goed bedienbare monitor met ingebouwde Google-services. Onderhuids schuilen twee elektromotoren, goed voor 408 pk. De 0-100 km/h-acceleratie beslaat nog geen vijf tellen en volgens WLTP-bereik (een nieuwe testmethode om afstand te meten) biedt de C40 Recharge een actieradius van rond de 420 kilometer.
Wat moet deze C40 kosten?
Hoewel bij de dealer te koop, biedt Volvo de C40, als eerste van zijn modellen, de C40 ook online aan. Een ‘tikkie’ richting Zweden moet wel minimaal 57.000 euro bedragen. Extra getint glas, 20-inch wielen en een trekhaak vormen de enige opties. Wat betreft de trekhaak: De C40 is in staat een caravan met een maximumgewicht van 1.800 kilo te trekken. Niet onbelangrijk voor veel Nederlanders. Want ook in de nieuwe wereld zullen die Hollanders gewoon ouderwets met een sleurhut op pad blijven gaan.
De Volvo C40 is er vanaf 56,870 euro. www.volvocars.com