interview
Riet zingt Liesbeth List: “Zingen is het mooiste wat er is, de taal van het hart”
De Vlaamse Riet Muylaert bracht
onlangs een eerbetoon aan Liesbeth List in de theaters. Op haar laatste album
zingt ze de liedjes van haar idool die ze eerder op de planken ten gehore
bracht. Aan Winq vertelt ze over haar liefde voor muziek én voor Liesbeth List.
Om te beginnen: hoe ben je de muziekwereld ingerold? “Muziek is al van kindsaf aan een passie. Met op salontafels staan zingen en geloven dat je in het Sportpaleis staat. Ik heb Kleinkunst op Studio Herman Teirlinck gestudeerd, mijn afstudeerproject was een muziekproject met de naam Jackobond en onder die naam ben ik blijven optreden.
Ik maak nu muziek onder mijn eigen naam, maar ik heb vijf albums uitgebracht als Jackobond. Als Jackobond heb ik ook Zo Is Er Maar Eén gewonnen, een muziekprogramma op de VRT gepresenteerd door Yasmine.
Mijn muziek is zo persoonlijk dat de naam al een tijdje de lading niet meer dekte, dus mijn laatste album is gewoon als Riet uitgebracht. Zingen is het mooiste wat er is. De taal van het hart. Op zich is er niets veranderd, en sta ik nog steeds op die salontafel. Dat gevoel wil ik graag vasthouden.”
Wanneer en hoe ben je met de muziek van Liesbeth List in aanraking gekomen en wat sprak je daar zo in aan? “Liesbeth List is één van de helden van mijn moeder, ik ben ermee opgegroeid. Ik kende de muziek omdat ik die thuis hoorde. Toen ik pas afgestudeerd was, werd ik door een boeker gevraagd of ik graag met Liesbeth List op tournee wilde. Hij deed de boekingen van Liesbeth in Vlaanderen.
Hij had mijn afstudeerproject gezien en dacht dat Liesbeth en ik wel een goede match zouden zijn. Toen die vraag kwam, was ik in de wolken. De vrouw van de plaatjes waar mijn moeder altijd op danste en vrolijk van werd, met haar mocht ik op tournee.”
Je vertelt in je show over je bijzondere relatie met haar. Hoe ziet (zag?) die relatie eruit? “Ik heb Liesbeth toen tijdens de tournee leren kennen. Gevleugelde Stemmen heette de tournee. Twee vleugelpiano’s op het podium, twee pianisten, Liesbeth en ik. We zongen onze eigen liedjes, elkaars liedjes, en een vijftal duetten. Ik was pas afgestudeerd, dit was mijn eerste echte werkervaring. En zoals het gaat met eerste keren, die vergeet je nooit.
Vanaf het begin was er een diep respect en een warmte naar elkaar toe. Een groot vertrouwen. Veel lachen. Ik was eerst toch een beetje star-struck, maar al gauw bleek dat niet nodig. Ik heb pas veel later beseft wat het was dat ons verbond, toen Liesbeth en ik daar eens een gesprek over hadden. We hebben allebei een bijzondere relatie met onze vader die ons in de steek heeft gelaten op een bepaalde manier. We voelden elkaar aan. We begrepen elkaar.
Na die tournee is Liesbeth me vaak als gast blijven vragen toen ze in Vlaanderen optrad, of ik vroeg haar als gast. Dat was altijd een heel fijn weerzien.”
Waarom was haar leven zo bijzonder? “Liesbeth is haar leven gestart met een grote rugzak. De eerste vier jaar van haar leven heeft ze doorgebracht in de Jappenkampen, waar haar moeder het troostmeisje moest zijn voor de soldaten. Toen de oorlog voorbij was, vonden ze wonder bij wonder Liesbeth’s vader terug. Een week later is haar mama uit het leven gestapt. Wat ze in de kampen had meegemaakt, was ondraaglijk voor haar.
De vader van Liesbeth kreeg een nieuwe vriendin, maar die moest Liesbeth niet. Ze had zelf kinderen en ik vermoed dat ze Liesbeth als een bedreiging zag. Op een dag waren ze op vakantie in Vlieland, en kwam het hen ter ore dat de vuurtorenwachter van Vlieland en zijn vrouw een onbeantwoorde kinderwens hadden. Ze zijn daar gaan aanbellen, en ze hebben Liesbeth, toen 7 jaar, ter adoptie afgestaan aan de vuurtorenwachter, meneer List.
Daarvoor heette Liesbeth Elisabeth Dorothea Driessen, na de adoptie werd ze Liesbeth List. De twee belangrijkste mensen in het leven van een kind hebben haar dus in de steek gelaten… En hoe ze ondanks alles, het leven heeft liefgehad, vind ik ongelofelijk bewonderenswaardig. Ze heeft zelf eens tegen mij gezegd, laat dat rugzakje niet de rest van je leven bepalen. Het was niet jouw keuze. Er komen nog zoveel mooie ontmoetingen op je pad.
Dat is een verhaal dat ik nu in de theaters wil vertellen. Ik merk dat heel veel mensen er hoop en troost uit putten.”
Welke invloed heeft Liesbeth List gehad op jou als zangeres? “Ik draag haar, haar zijn en haar energie van in het prille begin mee. Hoe zij een verhaal kan vertellen, dat was ongelofelijk. Je gelooft elk woord. Hoe ze avond na avond op het podium met zoveel passie en overtuigingskracht ‘Heb het leven lief’ zong, als je weet wat ze heeft meegemaakt, dat is een grote levensles. Hoe respectvol ze met haar fans omging. En hoe je troost en schoonheid kan brengen in mensen hun levens. Dat hoop ik ook te doen met mijn muziek.”
Nu is er een cd met liedjes van Liesbeth, gemaakt samen met een strijkkwartet. Wat kun je hierover vertellen? “De cd vloeit voort uit een theatervoorstelling. Ik was een jaar nadat Liesbeth overleden was op haar sterfdag uitgenodigd door de Vlaamse Radio2 om een lied te komen brengen om haar te eren. Ik zong toen ‘Heb het leven lief’, volgens mij haar lijflied.
Daar is massaal veel reactie op gekomen. Ook van mensen die niet wisten dat ze overleden was. Ze is in volle lockdown van ons heengegaan, mensen hadden andere zorgen aan hun hoofd. Ik vond dat dat niet kon. Liesbeth verdient alle respect dat er maar kan zijn. Omdat er veel vraag naar was, en omat de boeker die destijds Liesbeth en mij had samengebracht ook de officiële vraag stelde of ik een ode wilde brengen aan haar, heb ik ja gezegd.
Ik zou de ode eerst samen met Ton Snijders doen, Liesbeths vaste pianist tot aan haar dood. Die ging onmiddellijk mee in het verhaal. Alleen kreeg hij plots het aanbod voor de afscheidstournee van Youp Van ’t Hek, ook een artiest waar hij al jaren mee speelt, en dat moest hij gewoon doen.
Toen kwam ik op het idee om het met vier strijkers te doen van het SunSunSun String Orchestra. Liesbeth en ik hebben een keer samen met hen opgetreden in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas. Ik vond het een mooi idee dat we al eens met z’n allen het podium hebben gedeeld. Dus we hebben arrangementen gemaakt van haar liedjes enkel voor 4 strijkers. Ze zijn echt prachtig. Liesbeth had het ongelofelijk gevonden. Na elk optreden kwam de vraag of er ook een cd was. Door de grote belangstelling hebben we een aantal liedjes opgenomen.”
Wat kunnen we in de nabije toekomst van jou verwachten? “We heben het voorbije theaterseizoen een tournee gedaan langs de Vlaamse culturele centra. Deze zomer spelen we op de Gentse Feesten en vanaf september gaan we opnieuw de theaters in.”
Kijk voor meer informatie over Riet op haar website. Het album Riet zingt Liesbeth List is alleen bij Riet zelf verkrijgbaar. Interesse? Stuur haar een mailtje via info@rietmusic.be