Táctica Sintáctica – Touching with your eyes, seeing with your hands
Diego Bianchi & Mariano Mayer
De tentoonstelling Táctica Sintáctica, te zien in Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht, gaat tegen de museumroutine in om het lichaam van de bezoeker een prominente plek in de ruimte te geven. De kunstwerken staan verspreid over de ruimtes, sommige gedeeltelijk verborgen, andere kunnen alleen worden bekeken als je bereid bent te hurken, te klimmen of te knielen: een speelplaats vol avontuur.
Kunstenaar Diego Bianchi verrast en schudt je wakker. Voor deze tentoonstelling transformeert hij samen met dichter en curator Mariano Mayer een aantal kunstwerken uit de Museo CA2M Collection en de ARCO Foundation Collection (Spanje). De selectie bevat werken van David Hockney, Zoe Leonard, Julia Spínola, Bruce Talamon, Dan Flavin, Dora García, Jimmie Durham, Günther Förg, Joachim Koester en vele anderen. Bianchi’s eigen kunst wordt in situ gemaakt met gevonden voorwerpen.
Tekst loopt verder onder foto.
Bianchi en Mayer suggereren fysieke, verlangende en zelfs erotische relaties tussen kunst en het lichaam en leggen de nadruk op beweging en identiteit. De vraag is: Wat wil het lichaam zelf?
Bianchi en Mayer: “Het begon allemaal als een spel. We wilden een compleet landschap van werken in een museum opbouwen. Een landschap bestaande uit heterodoxe elementen, hoog op elkaar gestapeld, die dienen als kritiek op de klinische en neutrale manier waarop kunstwerken worden tentoongesteld. Kunstwerken en eigenlijk alle objecten belichamen een moment in de tijd; ze leren ons denken met onze handen. Met onze ogen ontdekken we de afstand die bestaat tussen ons lichaam en wat we willen aanraken. Ze hebben niets te maken met ons visuele genot; ze meten alleen hoe ver of dichtbij datgene is wat we willen aanraken.”
Táctica Sintáctica is van 9 maart t/m 28 mei te zien in Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht. Meer info vind je op Marres.org.
Hoofdbeeld: Performance regie: Diego Bianchi, met Staircase hotel Sweden van Günther Förg, 2004, met dank aan Museo CA2M collection. Foto: Daniel Riera. Performer: Antonio de Rosa