interview
Tzu-Chao Chou: “Het zal iets heel anders zijn dan mensen van klassiek ballet gewend zijn”
Ballet met een rafelrandje
De Taiwanese danser Tzu-Chao Chou zal tijdens het Holland Dance Festival te zien zijn in Black Sabbath - The Ballet.
Birmingham is niet alleen de thuisstad van het Birmingham Royal Ballet, maar ook die van Black Sabbath; de grondlegger van heavy metal. Artistiek directeur van het Birmingham Royal Ballet Carlos Acosta presenteert Black Sabbath - The Ballet waarvoor naast volledige orkestraties van legendarische nummers als War Pigs en Iron Man ook nieuwe muziek gecomponeerd werd – in het nieuwe Luxor live uitgevoerd door Sinfonia Rotterdam. Eerste solist Tzu-Chao Chou (39) licht een tipje van de sluier op.
Wat kunnen we verwachten van
een dansperformance met muziek
van Black Sabbath?
“Het zal iets heel
anders zijn dan mensen van klassiek
ballet gewend zijn. Heavy metal-
muziek bij een ballet. Toch zou ik het
wel neoklassiek willen noemen. De
vrouwen lopen tijdens de voorstelling bijvoorbeeld af en toe op spitzen
– dat is echt wel klassiek. Maar dan
op de muziek van Black Sabbath. Dat
geeft zóveel energie. We willen graag
dat de mensen opstaan en met ons
meedansen. Want deze voorstelling
is een soort rockconcert. Net zoals je
bijvoorbeeld naar Glastonbury [openluchtmuziekfestival – red.] gaat of naar
een ander muziekoptreden. Het is echt
een avondje uit.”
Hoe heeft de muziek deze choreografie beïnvloed?
“Black Sabbath
heeft hun bestaande muziek gebruikt maar ook nieuwe muziek speciaal voor
deze voorstelling geschreven. In de
eerste act lijkt het op een fabriek die
geluiden maakt: ‘bing, bang, bong’.
Best een beetje zwaar. Ondanks dat er ook een orkest staat, is dit geen
klassieke balletvoorstelling. Geen
Zwanenmeer of Sleeping Beauty. Eerder
een rockconcert... Ozzy Osbourne zong
tijdens de repetities en wij, de dansers,
zongen dan een beetje mee. Zoiets had ik ook nog niet eerder gedaan. Voor de
choreografie is dit allemaal best een
uitdaging, maar... zonder wrijving geen
glans.”
Is het voor jou persoonlijk een
moeilijk stuk om in te spelen?
“In
Black Sabbath – The Ballet dans ik ook
op spitzen. In het klassieke ballet is het
ongebruikelijk als mannen op spitzen
lopen. En ik doe dat ook niet iedere
dag.”
“ik heb geleerd op de punten van mijn tenen te lopen en hij heeft geleerd om met minder vingers gitaar te spelen”
Heb je dat al op jonge leeftijd
geleerd?
“Ik ben in Taiwan geboren.
Daar ben ik als jonge jongen begonnen
met dansen. We hadden een Russische
trainer en er waren – behalve ik – alleen
maar meisjes in mijn klas. Dus moest
ik ook leren wat de meisjes moesten
kunnen. Op spitzen dansen was daar
een belangrijk onderdeel van. Het is
best gevaarlijk om intensief te bewegen
terwijl je op het puntje van je tenen
staat. Choreograaf Raúl Reinoso vond
het meteen een goed idee om mij dit nu
ook weer in Black Sabbath - The Ballet
te laten doen. Omdat ik ermee bekend
ben, durf ik het wel aan. En ik voel mij
op spitzen extra verbonden met Tony
Iommi van Black Sabbath.”
O? Hoe dan?
“Tony is, als gevolg van
een ongeluk in een fabriek toen hij 17
was, twee vingertopjes kwijtgeraakt.
Voor een gitarist moet dat vreselijk
zijn. Hij zou nooit meer gitaar kunnen
spelen. Maar hij maakte een prothese van hout en liet zich niet tegenhouden.
Die prothese gebruikt hij nog steeds.
Ik denk dan: als hij gewoon door kan
gaan met gehavende vingers, kan ik
ook best op spitzen dansen, we moeten
allemaal ons uiterste geven. Dat doet
hij tenslotte ook. Ik heb geleerd op de
punten van mijn tenen te lopen en hij
heeft geleerd om met minder vingers
gitaar te spelen – mijn voeten voelen
dan als het ware als zijn vingers.”
Luisterde jij in jouw jeugd naar Black
Sabbath of heavy metal?
“Nee, eigenlijk niet. Ik ben in Taiwan opgegroeid
en daar was dit soort muziek in die tijd
helemaal niet zo populair. Om mijn
dansloopbaan verder te ontwikkelen,
ben ik op mijn vijftiende in Australië
gaan wonen om eerst op een balletschool en later bij het Australian Ballet
te gaan dansen. Daar was de realityshow The Osbournes op MTV te zien.
Iedereen keek daarnaar. Ik ook. Zo heb
ik Ozzy Osbourne en Black Sabbath leren kennen. Maar pas recent, toen
bekend werd dat we deze voorstelling
gingen maken, ben ik echt naar zijn
muziek gaan luisteren. En ik vond
het heel erg cool. Ozzy’s stem is echt
prachtig. Mijn man komt helemaal niet
uit de dans- of muziekscene, maar ook
hij zit mee te swingen in de zaal.”
Komt je man vaak kijken?
“Hij ziet
elke show waar ik aan meedoe. En
daar ben ik heel blij mee. Hij komt uit
de financiële wereld en in het begin
wist hij helemaal niet waar hij naar zat
te kijken. Inmiddels apprecieert hij
het veel meer. Als je naar het theater
gaat, kun je jezelf in een andere wereld
verliezen – je wordt eventjes afgesloten van de realiteit als je je focust op wat de
artiest op het podium doet. Die transformeert de werkelijkheid en neemt
je mee naar een andere plek. Dat geeft
hoop en inspiratie.”
De tuinierswereld is overigens
misschien een groot hovenier
misgelopen. Hoe zit dat?
“Als ik geen
danser was geworden, had ik wel de
ambitie gehad om hovenier te zijn. De
laatste tien jaar geniet ik enorm van
tuinieren. Daar heb ik overigens geen
opleiding voor gehad of zo. Het maakt
mij blij om tussen de plantjes te staan
wroeten en het is goed voor je gezondheid om in de buitenlucht te zijn.
Vooral in de lente, als je al die flora weer
ziet ontploffen. Pure ontspanning. Ik
wil geen kinderen. Voor mij zijn mijn
plantjes mijn kinderen. Is dat gek? Ik
vind van niet.”
Holland Dance Festival Black Sabbath - The Ballet is van 12 tot en met 15 juni 2024 exclusief te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam, holland-dance.com.