interview

Balletdanser

Tzu-Chao Chou: “Het zal iets heel anders zijn dan mensen van klassiek ballet gewend zijn”

Ballet met een rafelrandje

Tzu-Chao Chou
Gepubliceerd
Leestijd: 3 min

De Taiwanese danser Tzu-Chao Chou zal tijdens het Holland Dance Festival te zien zijn in Black Sabbath - The Ballet.

Birmingham is niet alleen de thuisstad van het Birmingham Royal Ballet, maar ook die van Black Sabbath; de grondlegger van heavy metal. Artistiek directeur van het Birmingham Royal Ballet Carlos Acosta presenteert Black Sabbath - The Ballet waarvoor naast volledige orkestraties van legendarische nummers als War Pigs en Iron Man ook nieuwe muziek gecomponeerd werd – in het nieuwe Luxor live uitgevoerd door Sinfonia Rotterdam. Eerste solist Tzu-Chao Chou (39) licht een tipje van de sluier op.

Wat kunnen we verwachten van een dansperformance met muziek van Black Sabbath?
“Het zal iets heel anders zijn dan mensen van klassiek ballet gewend zijn. Heavy metal- muziek bij een ballet. Toch zou ik het wel neoklassiek willen noemen. De vrouwen lopen tijdens de voorstelling bijvoorbeeld af en toe op spitzen – dat is echt wel klassiek. Maar dan op de muziek van Black Sabbath. Dat geeft zóveel energie. We willen graag dat de mensen opstaan en met ons meedansen. Want deze voorstelling is een soort rockconcert. Net zoals je bijvoorbeeld naar Glastonbury [openluchtmuziekfestival – red.] gaat of naar een ander muziekoptreden. Het is echt een avondje uit.”

Hoe heeft de muziek deze choreografie beïnvloed?
“Black Sabbath heeft hun bestaande muziek gebruikt maar ook nieuwe muziek speciaal voor deze voorstelling geschreven. In de eerste act lijkt het op een fabriek die geluiden maakt: ‘bing, bang, bong’. Best een beetje zwaar. Ondanks dat er ook een orkest staat, is dit geen klassieke balletvoorstelling. Geen Zwanenmeer of Sleeping Beauty. Eerder een rockconcert... Ozzy Osbourne zong tijdens de repetities en wij, de dansers, zongen dan een beetje mee. Zoiets had ik ook nog niet eerder gedaan. Voor de choreografie is dit allemaal best een uitdaging, maar... zonder wrijving geen glans.”

Is het voor jou persoonlijk een moeilijk stuk om in te spelen?
“In Black Sabbath – The Ballet dans ik ook op spitzen. In het klassieke ballet is het ongebruikelijk als mannen op spitzen lopen. En ik doe dat ook niet iedere dag.”

“ik heb geleerd op de punten van mijn tenen te lopen en hij heeft geleerd om met minder vingers gitaar te spelen”

Heb je dat al op jonge leeftijd geleerd?
“Ik ben in Taiwan geboren. Daar ben ik als jonge jongen begonnen met dansen. We hadden een Russische trainer en er waren – behalve ik – alleen maar meisjes in mijn klas. Dus moest ik ook leren wat de meisjes moesten kunnen. Op spitzen dansen was daar een belangrijk onderdeel van. Het is best gevaarlijk om intensief te bewegen terwijl je op het puntje van je tenen staat. Choreograaf Raúl Reinoso vond het meteen een goed idee om mij dit nu ook weer in Black Sabbath - The Ballet te laten doen. Omdat ik ermee bekend ben, durf ik het wel aan. En ik voel mij op spitzen extra verbonden met Tony Iommi van Black Sabbath.”

O? Hoe dan?
“Tony is, als gevolg van een ongeluk in een fabriek toen hij 17 was, twee vingertopjes kwijtgeraakt. Voor een gitarist moet dat vreselijk zijn. Hij zou nooit meer gitaar kunnen spelen. Maar hij maakte een prothese van hout en liet zich niet tegenhouden. Die prothese gebruikt hij nog steeds. Ik denk dan: als hij gewoon door kan gaan met gehavende vingers, kan ik ook best op spitzen dansen, we moeten allemaal ons uiterste geven. Dat doet hij tenslotte ook. Ik heb geleerd op de punten van mijn tenen te lopen en hij heeft geleerd om met minder vingers gitaar te spelen – mijn voeten voelen dan als het ware als zijn vingers.”

Black Sabbath – The Ballet.
Black Sabbath – The Ballet.

Luisterde jij in jouw jeugd naar Black Sabbath of heavy metal?
“Nee, eigenlijk niet. Ik ben in Taiwan opgegroeid en daar was dit soort muziek in die tijd helemaal niet zo populair. Om mijn dansloopbaan verder te ontwikkelen, ben ik op mijn vijftiende in Australië gaan wonen om eerst op een balletschool en later bij het Australian Ballet te gaan dansen. Daar was de realityshow The Osbournes op MTV te zien. Iedereen keek daarnaar. Ik ook. Zo heb ik Ozzy Osbourne en Black Sabbath leren kennen. Maar pas recent, toen bekend werd dat we deze voorstelling gingen maken, ben ik echt naar zijn muziek gaan luisteren. En ik vond het heel erg cool. Ozzy’s stem is echt prachtig. Mijn man komt helemaal niet uit de dans- of muziekscene, maar ook hij zit mee te swingen in de zaal.”

Komt je man vaak kijken?
“Hij ziet elke show waar ik aan meedoe. En daar ben ik heel blij mee. Hij komt uit de financiële wereld en in het begin wist hij helemaal niet waar hij naar zat te kijken. Inmiddels apprecieert hij het veel meer. Als je naar het theater gaat, kun je jezelf in een andere wereld verliezen – je wordt eventjes afgesloten van de realiteit als je je focust op wat de artiest op het podium doet. Die transformeert de werkelijkheid en neemt je mee naar een andere plek. Dat geeft hoop en inspiratie.”

De tuinierswereld is overigens misschien een groot hovenier misgelopen. Hoe zit dat?
“Als ik geen danser was geworden, had ik wel de ambitie gehad om hovenier te zijn. De laatste tien jaar geniet ik enorm van tuinieren. Daar heb ik overigens geen opleiding voor gehad of zo. Het maakt mij blij om tussen de plantjes te staan wroeten en het is goed voor je gezondheid om in de buitenlucht te zijn. Vooral in de lente, als je al die flora weer ziet ontploffen. Pure ontspanning. Ik wil geen kinderen. Voor mij zijn mijn plantjes mijn kinderen. Is dat gek? Ik vind van niet.”

Holland Dance Festival Black Sabbath - The Ballet is van 12 tot en met 15 juni 2024 exclusief te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam, holland-dance.com.

Powered by Labrador CMS