Interview

Actie: nog meer zoenende mannen in Amsterdam

Bas van der Sande: 'Ik heb 100 nieuwe posters laten maken'

Leestijd: 3 minuten - door Jaap Bartelds op 08 maart 2018

Wat begon met een verzuchting op Twitter is uitgemond in een actie die vanaf zaterdag in heel Amsterdam is te zien: toen Bas van der Sande het nieuws vernam van de bekladde Suitsupply-posters kwam hij op het volgende idee: nóg meer posters met zoenende mannen erop.

Bas van der Sande zag afgelopen dinsdag net als veel anderen hoe er nieuwsberichten verschenen over gesloopte bushokjes, bekladde posters en bekladde abri’s. De campagne van Suitsupply (zie foto hierboven) met twee mannen die op sommige posters zoenend te zien zijn kon kennelijk niet iedereen bekoren.

Het kostte Suitsupply duizenden volgers op Instagram (al kwamen daar ook meteen weer duizenden nieuwe fans bij). Bas van der Sande  staat op de 15e plaats op de kandidatenlijst van de VVD voor de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam. Hij vond de reacties op de Suitsupply-posters belachelijk en schreef op Twitter dat hij voor elke bekladde poster honderd extra posters met zoenende mannen wil.

Wat begon met een opmerking op Twitter, wordt nu daadwerkelijk uitgevoerd. Aankomende zaterdag hangt Bas honderd posters op, namens de VVD.

 

Wat vind jij van de campagne van Suitsupply?
“Die vind ik heel erg mooi. Ik was blij verrast. Ze hebben het erg stijlvol gedaan en op de goede manier aangepakt. Voor ons huis staat een bushokje dus als ik vanuit de keuken naar buiten kijk zie ik twee zoenende mannen. Ik vind dat een fijn beeld omdat je jezelf erin herkent. Je ziet al zoveel heteronormatieve campagnes dus dit vond ik erg leuk. Toen ik las over alle negatieve reacties, dacht ik: het is goed dat Suitsupply de vinger op de zere plek legt. Twee zoenende mannen is heel normaal, maar blijkbaar nog niet voor iedereen. Dat werd hiermee meteen duidelijk.”

Hoe ben je op het idee gekomen voor je actie?
“De tweet over die extra honderd posters ging dinsdag meteen vliegen. Er stond die dag een bericht op RTLNieuws.nl waarin Claudia de Breij zich uitsprak over de bekladde posters. Mijn tweet werd daarin vermeld. Al snel ontstond het idee om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Maar je mag natuurlijk niet overal zomaar posters plakken, dus ik dacht dat ik mijn idee niet kon waarmaken. Maar aangezien ik kandidaat-raadslid ben en je wél op de borden voor politieke partijen mag plakken, dacht ik: een en een is twee. Nadat ik onze campagneleider had gepolst is het zo bedacht en zo gedaan. Morgen worden de honderd posters bezorgd.”

Was de VVD enthousiast over je plan?
“De Amsterdamse VVD vond het gelijk een goed idee, een topactie waar ze volledig achter staan. Twee zoenende mannen is zo normaal dat het nergens op slaat om hokjes te vernietigen of posters te bekladden. Dit is precies het juiste moment om dit te benoemen.”

Hoe is tot nu toe gereageerd op je actie?
“Ik heb heel veel positieve reacties gehad, van alle politieke kleuren. Veel mensen vinden het een superleuk idee en bieden aan om me te helpen. Het is mooi om te zien dat mensen niet accepteren dat dit nog gebeurt in Nederland. Sommigen zeiden dat ze nu zeker op mij gaan stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, dat is ook leuk natuurlijk.”

Hoe ga je het zaterdag aanpakken?
“Ik heb honderd posters laten maken en die wil ik allemaal ophangen. Er zijn 44 posterlocaties voor de verkiezingen en verder kijken we naar wildplakzuilen. Nu ben ik een route aan het uitstippelen door de stad. We gaan met de auto van VVD-gemeenteraadslid Tjakko Dijk, aangezien we met een ladder en plaksel moeten zeulen. Dat is trouwens een 100% procent elektrische auto, dus heel duurzaam. Dat is ook VVD, tegenwoordig.”

En wat als mensen nu zeggen: dit is een verkiezingsstunt want de VVD grijpt de Suitsupply-rel aan om zieltjes te winnen?
“Dat snap ik wel, de gemeenteraadsverkiezingen spelen nu en ik wil ook graag mezelf laten zien. De actie was een logisch vervolg op het idee dat ontstaan is, want zomaar honderd posters plakken kan niet. Via de campagneleider was er budget voor honderd posters, dus dit is de perfecte timing. Ik wil laten zien dat ik als homo, als kandidaat-raadslid dat woont in Amsterdam, dit gewoon kan doen. Het is een mooie gedachte: nog eens honderd keer meer zoenende mannen in de hele stad.”

Wat doe je als jouw posters ook weer beklad worden?
“Nu worden verkiezingsborden sowieso vaker beklad, maar ik hoop natuurlijk dat dit niet gebeurt. Laten we met elkaar een beetje normaal doen en geen dingen stukmaken. Ik hoop dat mensen denken: goh wat raar eigenlijk, al die ophef. Ik zie alleen maar een liefdevolle kus tussen twee mannen.”

Wat is tot slot de boodschap die je met je actie wilt uitdragen?
“Dat twee zoenende mannen de normaalste zaak ter wereld zou moeten zijn. Daar zou niemand van moeten opkijken. En als dat wel gebeurt, dan moeten we zeggen: waar hebben we het over, dit is Nederland. Dankzij de Suitsupply-campagne zijn er hopelijk jongeren die uit de kast durven te komen. De lhbt-community moet zich daarom voor elkaar uitspreken. Als je die mogelijkheid hebt, moet je dat doen.”

Foto Bas: Babs Witteman

Dit is een voorbeeld van een poster die de VVD tijdelijk heeft gemaakt. De definitieve poster wordt zaterdag onthuld
Advertentie

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #90

Deze keer: Nicolaas Veul, kale knapperds en de mannen van Queer Eye

Neem een abonnement

Geef cadeau