Interview

"Er is een reden dat de ballroom scene groeit, het is nodig"

Nachtvlinder Amber Vineyard

Leestijd: 7 minuten - door Roel Janssen op 05 augustus 2018

De agenda van Amber ‘Ambiance’ Vineyard zit bomvol deze zomer. Ballroom events, optredens tijdens festivals, feesten en debatten. Wij spreken haar over de Ballroom scene die in Nederland steeds groter wordt.

In Club NYX, tijdens Milkshake Festival, op het podium van Superball. Ik heb Amber Vineyard vaak zien optreden. In de meest creatieve outfits stond ze op het podium of vloog ze door de zaal. Nieuwsgierig naar wie ze nou eigenlijk echt is, besloot ik haar te interviewen voor een shoot van Winq in het Rijksmuseum. Je kan het slechter treffen. Het is meteen duidelijk waar Amber haar foto wil maken: voor De zondeval van Cornelis Cornelisz.

“Het thema van het eerste Ball dat ik ooit heb georganiseerd in Nederland was Garden of Eden. Het was het begin van een nieuwe tijd waarin we wilden laten zien hoe anders de wereld zou zijn als wij het voor het zeggen hadden.” Naakt mag ze niet vanwege regels van het museum. Amber: “En dat terwijl er hier zo veel naakt is? Wat is er mis met een naakt lichaam voor een schilderij?” Desondanks tilt ze de sfeer tijdens de shoot naar een hoger niveau.

Amber voor De zondeval van Cornelis Cornelisz / Foto: Oof Verschuren

Amber Vineyard is ‘mother’ van the House of Vineyard. Als je Paris is Burning of Pose hebt gezien, weet je dat het Afro-Amerikaanse en latino LBHTQ-jongeren die geen thuis hebben, een huis biedt binnen de Ballroom community. “Op mijn vijftiende kwam ik vanuit Californië naar Nederland”, vertelt ze. Haar moeder hertrouwde met een Nederlandse man. Zelf raakte ze geïnspireerd door een ontmoeting met Archie Burnett, de grandfather van the House of Ninja. “Ik ontmoette hem in 2008 toen ik door Duitsland reisde.”

“Met mijn werk hoop ik mensen te inspireren met hun gedachtegang jegens heteronormativiteit binnen onze maatschappij”

“Toen heb ik kennisgemaakt met vogue. Archie speelt met zowel vrouwelijkheid als mannelijkheid. Ik zag dat mensen hem niet konden plaatsen: een grote zwarte man die het ene moment een waanzinnig vrouwelijke type was, maar vervolgens de meest masculiene man ooit.” Dat moment heeft haar nooit losgelaten. “Ik doe nu hetzelfde: spelen met de gedachte van mensen. Wie of wat staat daar nou eigenlijk op het podium? Is dat normaal? Wat vind ik hier eigenlijk van?”

Vogue
House of Vineyard deed mee aan Superball, het grootste dragevent van Europa en vogue is te zien in veel series (Pose, RuPaul’s Drag Race).  “De Ballroom scene groeit”, stelt Amber. “Maar er is een reden dat het steeds groter wordt: het laat zien dat er nog steeds te weinig plekken zijn waar mensen zich veilig kunnen voelen.”

“Dat was vroeger al zo”, legt ze uit. “De mensen in de Ballroom scene waren niet welkom in de maatschappij, die hadden geen thuis. Er was sprake van homofobie, maar ook van racisme. Afro-Amerikaanse en latino LBHTQ-jongeren konden geen dragcompetities winnen, gingen nooit met een trofee naar huis. Daarom besloten ze actie te ondernemen en zelf iets te beginnen.”

Foto: Dustin Thierry

Volgens Amber is er nog veel werk aan de winkel: “Op papier is Nederland een veilig land, een veilige haven. Maar is dat wel zo? Als er zoenende mannen worden afgebeeld op posters, worden bushokjes met stenen bekogeld en LHBTQ’s worden regelmatig in elkaar geslagen.”

We kunnen volgens Amber veel van de ballroom scene leren. “De manier hoe je tijdens een ball over een catwalk loopt: zelfverzekerd, met rechte rug. Dat is ook iets wat je kan toepassen in het dagelijkse leven. Het geeft je zelfvertrouwen.”

Ondertussen is haar hele agenda deze zomer volgeboekt. Ze ging van Pink Kwaku naar haar jaarlijkse Ball op Milkshake Festival, van een Ball in Club NYX naar Pride en van het nieuwe Soho House tot een optreden op het Amstelveld. Natuurlijk neemt ze haar familie mee. “Het maakt me trots mijn studenten te zien groeien. Ze komen binnen met een kleine sprankeling en groeien uit tot trotse mensen. Uiteindelijk doen zij al het harde werk.”

“House of Vineyard is mijn familie, de ballroom scene is mijn internationale familie. Ik probeer dat steeds meer naar Nederland te brengen, gelukkig zijn er nu al meer huizen. Die probeer ik een platform te geven om zichzelf te laten zien.”

Coverbeeld: Dustin Thierry

Advertentie
Advertentie

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine #90

Deze keer: Nicolaas Veul, kale knapperds en de mannen van Queer Eye

Neem een abonnement

Geef cadeau