madonna top 66
Madonna wordt 66: dit zijn haar 66 beste singles - hier de nummers 44 tot 23
Are you ready to jump?
Oei, wat is dat lastig kiezen. Hoe hoog moet ‘Jump’? Wat is de legacy van ‘The Power of Goodbye’? Ter gelegenheid van Madonna’s verjaardag kiezen we haar zesenzestig beste singles. Are you ready to jump?
Omdat het nogal wat van je browser vergt om alle 66 liedjes inclusief video's in één artikel te proppen, hebben we de lijst in drie delen geknipt. Hier vind je de nummers 44 tot en met 23. Deel een met de nummers 66 tot en met 45 vind je hier. En onderaan dit artikel klik je direct door naar deel drie, met de nummers 22 tot en met 1.
Beluister hier de complete lijst op Spotify!
44) ‘crave’
Madame X bevatte niet alleen veel invloeden uit Zuid-Amerika, Noord-Afrika en Portugal, maar ook moderne geluiden uit de wereld van hiphop en trap. Met rapper-songwriter Starrah en rapper-zanger Swae Lee schreef Madonna ‘Crave’, een ballad waarop ook Fado-flarden zijn terug te horen. De video is zowel romantisch als brutalistisch, met de zangeres die eruitziet alsof ze van de set van ‘Borderline’ is gewandeld. Er zijn duiven die liefdesbrieven versturen en een grauwe betonnen wolkenkrabber in Brooklyn vormt het decor van deze rauwe liefdesgeschiedenis.
43) don’t cry for me, argentina (1997)
Nou, hierom dus. Evita stond al jaren op het lijstje met favoriete rollen van Madonna. Haar zwanenzang is het lied ‘Don’t Cry For Me, Argentina’, waarvoor ze speciaal zangles had genomen. Het leverde haar een groter bereik op, waar ze op albums als Ray of Light veel aan had. Haar rol in Evita leverde haar ook een Golden Globe op als beste actrice, haar enige tot nu toe.
42) secret (1994)
Een raadselachtige tekst, een video die een eerbetoon was aan de zwarte subcultuur van New York… De roddelpers wist destijds wel raad met dergelijke cryptische boodschappen: was Madonna zwanger en kreeg ze een kind van Dennis Rodman? Van Tupac Shakur misschien? Met beide mannen ging Madonna in die tijd uit daten, maar nee: tot nageslacht heeft dit niet geleid. ‘Secret’ luidde een nieuwe periode in voor Madonna, met softe R&B-ballads als ‘Take a Bow’ en dit verstilde nummer met akoestische gitaar en veel mmm-mmmm.
41) cherish (1989)
Deze fluffy doowop-shuffle was de perfecte nazomersingle na de controversiële blockbusters ‘Like a Prayer’ en ‘Express Yourself’. Lekker luchtig en superzoet. In de video was male model Tony Ward te zien als zeemeerman, samen met drie waterpolospelers. Later werd hij Madonna’s love interest in ‘Justify My Love’, en ook een tijdje in het echt.
40) burning up (1983)
Tik voor de grap eens in bij YouTube: ‘Madonna shit on the ground’. Wat je dan te horen krijgt is een demo uit 1979 waarin Madonna helemaal losgaat op heftige punkrock. Voordat ze doorbrak, drumde en zong ze in verschillende rockbands. Op tracks als ‘Laugh to Keep From Crying’ hoor je hoe ze haar vorm probeert te vinden als een soort Chrissie Hynde. De eerste demo’s van ‘Burning Up’ stammen uit het begin van de jaren tachtig. De uiteindelijke versie is pop met een rockgitaartje. Tijdens zo’n beetje elke tournee tovert ze op een gegeven moment zo’n gitaar tevoorschijn om eens stevig te rocken.
39) hollywood (2003)
Nadat het helemaal mis ging met ‘American Life’ (Madonna maakte een politiek statement tegen George W. Bush en wist een echte backlash zoals de (toen nog zo genaamde) Dixie Chicks was overkomen op een haar na te voorkomen) was er ook alweer gedoe met de opvolger, ‘Hollywood’. Het lied ging over roem en vergankelijkheid en zat vol special effects, waaronder vogelgeluiden en een stemvervormer die Madonna als man liet klinken. Het gedoe zat ‘m in de video, waarin ze een eerbetoon bracht aan de beeldtaal van fotograaf Guy Bourdin. Met ‘Vogue’ deed ze in 1990 hetzelfde voor fotograaf Horst P. Horst. Toen kwam ze er nog mee weg, maar deze keer werd Madonna aangeklaagd wegens plagiaat. En dan komen we al snel terecht bij dit soort fraaie lijstjes waarop al Madonna’s inspiratiebronnen zijn te zien.
38) jump (2006)
Een van de beste dancetracks van Confessions on the Dancefloor en de vierde single van dat album, en het zoveelste empowerment-lied van Madonna. Stemtechnisch spreekt ze haar lagere register aan en verder doet ‘Jump’ vanaf de eerste bastonen denken aan ‘West End Girls’, een middenjarentachtighit van de Pet Shop Boys.
37) living for love (2014)
Berucht is het optreden tijdens de Brit Awards, waar Madonna zichzelf per ongeluk bijna wurgde toen ze struikelde over haar cape. Maar zonder een spier te vertrekken herpakte ze zich en deed ze alsof er niets was gebeurd. ‘Living For Love’ combineert subtiele nineties house met een koor, als een soort ‘Like a Prayer’ voor dit millennium.
36) don’t tell me (2000)
Het album Music staat vol akoestisch aandoende tracks op basis van gitaar, die door muziektovenaar Mirwais door de elektronische mangel zijn gehaald. De ene keer zijn het de vocalen van Madonna die een computergestuurde draai krijgen, dan weer is het de muziek die is vervormd. Op ‘Don’t Tell Me’ hoor je Madonna’s rauwe vocalen dubbel, wat wil zeggen: er zijn twee takes opgenomen en allebei gebruikt. En dat op een voortstuiterende beat met een in stukken geknipte countrygitaar.
35) deeper and deeper
Altijd leuk wanneer Madonna in haar liedjes refereert aan ouder werk. Zo is ‘Causing a Commotion’ een update van ‘Into the Groove’, met een brug die nagenoeg hetzelfde is. ‘Hung Up’ recyclet grote delen tekst uit haar duet met Prince uit 1989, ‘Love Song’. In ‘Veni Vidi Vici’ vat ze haar complete carrière samen en in ‘Deeper and Deeper’ komen hele flarden uit ‘Vogue’ voorbij. De video is lekker seventies, met verwijzingen naar Pop Art en een cameo van Andy Warhol-protégé Joe Dallesandro. Let ook even op Madonna’s hartsvriendin Debi Mazar. Die speelt mee in de video’s van ‘Papa Don’t Preach’, ‘True Blue’, ‘Justify My Love’ en ‘Music’. En in ‘Deeper and Deeper’ zit ze een banaan te eten.
34) you must love me (1996)
Speciaal voor Madonna’s Evita-film schreven Andrew Lloyd Webber en Tim Rice deze spaarzaam begeleide ballad. Ze wonnen zowel een Golden Globe als een Academy Award in de categorie ‘beste originele song uit een film’. Het is een van Madonna’s meest vergeten liedjes en dat is onterecht.
33) bitch im madonna (2015)
Rapte Nicky Minaj het al niet in ‘Gimme All Your Lovin’: ‘There’s only one queen.” En Madonna is de laatste omdat te ontkennen. ‘Bitch I’m Madonna’ hangt van de gimmicks aan elkaar en is tot een geheel geknutseld door een trits producers. Het resultaat: alsof Madonna op een kermis in een kauwgomballenautomaat verstrikt is geraakt dat in botsing is gekomen met een flipperkast. En zo ziet de video er ook uit, toevallig.
32) bad girl (1993)
Christopher Walken speelt de beschermengel van een eenzaam zaken- slash kattenvrouwtje, maar zelfs hij kan haar niet redden. In de video is te zien hoe zij langzaam afglijdt en hem uiteindelijk ontglipt: haar ontzielde lichaam wordt het huis uitgereden op een brancard, terwijl zij en de engel toekijken. Poëtische beelden waren het, en de zoveelste minispeelfilm waar Madonna om bekend stond in die tijd.
31) crazy for you (1984)
Madonna’s eerste ballad werkte meteen op de lachspieren. Oké, haar uithalen klonken best trefzeker, maar die tekst was zo lekker te verhaspelen: “Trying hard to control my farts, I walk over to where you aaaa-aaaare!” Later in haar carrière ontheiligden fans haar ‘Frozen’-opus op gelijksoortige wijze: “Oooh-ooo-oooh… If I could smell your farts...” Tot zover dit kinderachtige intermezzo, want met deze powerballad liet Madonna voor het eerst een ander geluid horen.
30) this used to be my playground (1992)
Veel Madonna-tracks zijn gelieerd aan een film. ‘I’ll Remember’ was de soundtrack van With Honours, ‘American Pie’ hoorde bij The Next Best Thing, ‘Causing a Commotion’ en ‘The Look of Love’ dienden ter promotie van Who’s That Girl. Die liedjes hebben deze lijst allemaal net niet gehaald, maar ‘This Used to be My Playground’ wel. Romantische feelgood-melancholie van de bovenste plank is het, met een sereen zingende Madonna. Van de soundtrack van A League of Their Own, een film waarin ze met succes een honkbalster speelde.
29) take a bow (1994)
De Japanse en andere oriëntaalse invloeden op deze midtempo soulballad deden Madonna besluiten om tijdens de American Music Awards dit lied te playbacken in een geisha-outfit. ‘Take a Bow’ is geproduceerd door Babyface, die ook meezingt op het nummer. In de VS stond het maar liefst zeven weken op één. In Nederland haalde ze een schamele #34 in de Top 40. 24 jaar later behoort ‘Take a Bow’ alsnog tot de klassiekers.
28) ghosttown (2015)
Doom & gloom heersten over Madonna’s Rebel Heart-album. Tracks als ‘Heartbreak City’, ‘Joan of Arc’ en ‘Ghosttown’ werden weliswaar afgewisseld met gekkigheid als ‘Illuminati’ of geil bedoelde dingen als ‘S.E.X.’, het algehele gevoel van de plaat neigde naar tristesse. In de video van ‘Ghosttown’ zien we hoe Madonna – verkleed als Stevie Nicks – wakker wordt in een dystopische wereld waarin alleen Luscious Lyon uit Empire nog in leven is. Dus wat doe je dan: nee, niet samen op zoek naar eten of overlevenden, maar de tango dansen. Maar dan blijkt dat ze worden bespioneerd door een wolf en een Aziatisch weesje en vormen ze alsnog een familie. Eind goed, al goed.
27) die another day (2002)
Het is de ultieme droom van Adele tot Sam Smith en van Shirley Bassey tot Tina Turner: het lied leveren voor een James Bond-film. Waar de meeste artiesten kiezen voor een meeslepende ballad, gooide Madonna – je verwacht het niet – het over een andere boeg. Met Mirwais sloeg ze aan het knippen en plakken en alle 007-fans schrokken zich een hoedje: wat was dit voor vreemde elektropotpourri? In de film heeft Madonna een cameo als schermster, een rol die ze verdubbelde in de video voor ‘Die Another Day’: ze duelleerde met zichzelf en al schermend vlogen er verschillende beroemde Bond-rekwisieten de lucht in.
26) the power of goodbye (1998)
Bijna lucide zijn de beelden uit de video van ‘The Power of Goodbye’. Als een moderne versie van de jonge Liz Taylor zit Madonna wenend op het strand nadat ze dreigde te verliezen van een spelletje schaak met de Kroatische acteur Goran Višnjić. Het is een metafoor voor verlaten worden door een grote liefde. Het was overigens niet Liz Taylor, maar Joan Crawford die ter inspiratie diende voor de video. De beelden op het strand zijn een hommage aan haar film uit 1946, Humoresque. Dan de muziek: die klinkt als kabbelend water op een bedje van luchtige technobubbels.
25) give it 2 me (2008)
Pharrell Williams gooide voor haar album Hard Candy wat beats op Madonna die wat minder voor de hand lagen. ‘Give it 2 Me’ begon ooit als ‘Infinity’, was iets trager van opzet en had daardoor een reggae-feel. Dit is in wezen de gebooste versie daarvan. Achter het aanstekelijke refrein zit een weirde break geplakt waarin Pharrell in stereo over je speakers pingpongt en Madonna even geen idee lijkt te hebben in welk lied te zijn beland: “Get stupid, don’t stop it, get stupid, wat doe ik, get stupid, hoe bedoel ik?”, zo klinkt het een beetje. Maar mooi is het wel.
24) open your heart (1987)
Van alle singles van True Blue klinkt ‘Open Your Heart’ het meest gedateerd: het is helemaal 1987 in de schelle productie, de scheurende synths en de voortrazende percussie. Maar luister naar de doorleefde manier waarop Madonna dit lied zingt dat eigenlijk was bedoeld voor Cyndi Lauper: voor het eerst trok ze haar scheur écht open. De seks spat er bovendien vanaf in de tekst, over een lustige deerne die de man van haar begeerte met zijn sleutel toegang wil geven tot haar lichaam. In de video maken we voor het eerst kennis met een kortpittige Madonna: weg zijn de boterkrullen uit ‘Papa Don’t Preach’ en de suikerspin van ‘True Blue’.
23) what it feels like for a girl (2001)
Guy Ritchie had er een handje van om Madonna zo onflatteus mogelijk af te beelden in het werk dat ze samen maakten. Voor een langgerekte BMW-commercial zeek ze in haar broek en in de film Swept Away belandde er een octopus op haar hoofd. Ook in de video van ‘What It Feels Like For a Girl’ moest Madonna het ontgelden: nadat ze haar oma had opgehaald uit het ‘Old Kuntz Home’, kwam ze bont en blauw uit een auto tevoorschijn. De videoversie van het lied is een trancy remix van dit bitterzoete, gevoelige liedje over meisjes die anders benaderd worden dan jongens.
De nummers 22 tot en met 1 vind je hier.