Rapportcijfers

Tien Songfestival-outfits gerankt van 1 tot en met 10: wie kleedt zich het mooist?

Leestijd: 8 minuten - door Jaap Bartelds op 15 mei 2019

In Nederland geldt het adagium: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Eigenlijk pakken ‘we’ alleen uit met Prinsjesdag en tijdens het Eurovisie Songfestival. Welke Nederlandse artiest slaagde hier het beste in en wie flopte genadeloos, wat outfit betreft? Hier een lijstje met de rapportcijfers van 1 tot en met 10.

Liefhebbers van het Eurovisie Songfestival weten dat het festijn niet alleen gaat om het liedje, maar ook om de hele act die een artiest neerzet. Wordt er gedanst, is er een thema, zijn er mooie visuals, kortom: hoe ziet het complete plaatje eruit?

Van groot belang zijn dan ook de outfits van de artiesten in kwestie. In de weken voorafgaand aan het festival wordt flink gespeculeerd over wat ze aantrekken en kritiek geleverd op het uiteindelijke resultaat. In het volgende overzicht bespreken we tien opvallende Eurovisie-outfits en geven we ze een rapportcijfer, beginnend bij 1 en eindigend bij 10.

Joan Franka krijgt een 1

Vroeger speelden we cowboy-en-indiaantje op het schoolplein, maar in tijden waarin culturele toe-eigening zwaar verboten is, slaat Joan Franka een enorme flater. Ze zong niet alleen vals, maar ziet er ook toondoof uit met die enorme verentooi op haar hoofd. Maar laten we niet het politiek correctste jongetje van de klas uithangen en gewoon zeggen waar het op staat: alles is lelijk aan dit plaatje. De pompeuze tooi ontrekt weliswaar het zicht aan het vormloze kleed van Joan en haar outfit wordt ook niet bepaald opgehaald door de random kleding van haar muzikanten. Daarom dus een dikke één voor Joan Franka. Jammer, want al die toestanden had ze helemaal niet nodig.

Trijntje Oosterhuis krijgt een 2

Het aanvankelijke idee om op te treden in een opengewerkte vuilniszak met een décolleté tot aan haar knieën werd abrupt losgelaten toen Trijntje na de eerste repetities een lading kritiek kreeg: dit zag er toch niet uit? Anderen vonden het juist gewaagd, het weinig verhullende omhulsel waar Trijntjes lichaam als een zigzagstreep uitsprong. Ze moet zich er toch niet helemaal gemakkelijk bij hebben gevoeld, want op het moment suprème verscheen ze in het tegengestelde van een onthullende creatie: een drollenvanger gecombineerd met een gezichtsbedekende sluier. Dit alles in onzichtbaar zwart, waardoor de bevallige Trijn totaal wegviel in het decor. Zo bleef ze ongezien en ging ze roemloos ten onder in de halve finale.

De Toppers krijgen een 3 voor de moeite

De mannen komen er een beetje bekaaid af in deze lijst. Niet gek, want gemiddeld gezien heeft een man veel minder keus wat aankleding betreft, tenzij hij een statement wil maken. In dat geval trek je een jurk aan zoals Conchita Wurst, kom je in cellofaan verpakt zoals Verka Serduchka of trek je een SM-pak aan zoals de IJslandse inzending van dit jaar. Maar voor de gemiddelde man zijn er twee keuzes: casual of een keurig pak. Het siert De Toppers dat ze aan die keuze voor dat keurige pak tóch een vleugje hysterie wisten toe te voegen, namelijk lichtgevende jasjes en broeken. MAAR DAN MOETEN DIE LICHTJES HET NATUURLIJK WEL DOEN! Het uiteindelijke optreden werd een dikke fail omdat die pakken hun werk niet deden (al mankeerde er heus nog wel meer aan hun act).

Frizzle Sizzle krijgt een 4

Het kan komen doordat de beelden uit 1986 een beetje versleten zijn, maar Frizzle Sizzle zag er nogal flets uit in al die pasteltinten. Ze stonden op blote voeten op het podium en het leek alsof alle vier de meiden hun hoofd in een dekbedhoes hadden gestoken. De warrige jarentachtigkapsels maakten de out-of-bed-look compleet.

Maribelle krijgt een 5

Een bloem in het weelderige krullenkapsel maakte Maribelle al een beetje popperig, maar de jurk met die enorme strik om haar middenrif doet de zangeres de das om. Die lijkt wel gemaakt door Mattel®, jawel: de producent van Barbie.

Marga Bult krijgt een 6

De jaren tachtig vormen een bron van hilariteit als het op mode aankomt. Enorme schouders, jasjes waar je met vijf mensen tegelijk in kunt kamperen, briljanten die de ogen uit je gezicht fonkelen: echt niets was te veel of te groot in die tijd. En dan krijgt Marga Bult dus gewoon een dikke voldoende hè, voor deze jurk waarmee ze niet had misstaan in een ruimteschip in Star Trek Universe. Marcha, zoals ze zich voor de gelegenheid even noemde, stond 'Rechtop in de Wind' en het is een wonder dat de windmachines haar niet omver hebben gewaaid in dit pompeuze geval. Maar gelukkig - of helaas - had ze die niet bij zich.

Anouk krijgt een 7

Als je zegt Songfestival, dan zeg je glitter, glamour en pikanterieën. Dan zie je optreedjurken voor je waar honderden meters tule en kant in zijn verwerkt, waar vaak nog weer andere, minusculere kledij onder schuilgaat die tijdens de modulatie van een liedje tevoorschijn wordt getrokken. Dat hoefde allemaal niet voor Anouk, die gewoon in haar kloffie op het podium stond. Althans, zo leek het: uiteraard is er wel degelijk nagedacht over haar tenue in sober zwart, dat perfect aansloot bij het stemmig gezongen ‘Birds’.

Humphrey Campbell krijgt een 8

Het was 1992 en Prince zat in zijn perzikkleurige periode. De zanger liet toen al jaren een totaal eigen modebeeld zien, met hooggetailleerde pantalons die strak om het sexy lijf zaten. Humphrey Campbell keek zijn look regelrecht af van ’s werelds grootste geilneef en zag er minstens zo, eh, geil uit in zijn Prince-pak.

Linda Wagenmakers krijgt een 9

Het is niet vaak gebeurd dat Nederland groots durfde uit te pakken met waanzinnige outfits waar dingen mee gebeurden. Linda Wagenmakers deed het gewoon. In 2000 kwam ze op in een creatie van Jan Aarntzen, waar (verrassing!) een compleet ensemble aan dansers onder verstopt zat. Hoe Grace Jones – ‘Slave To The Rythm’ was dat! Eenmaal uitgepakt danste Linda over het podium in een uitzinnige glitteroutfit die al begon in haar haar. Zo doe je dat !

Sandra Reemer krijgt een 10

In de jaren zeventig domineerde Sandra Reemer het Songfestival. Maar liefst drie keer deed ze mee. In 1972 zong ze samen met Andres ‘Als Het Om De Liefde Gaat’, in geraffineerd op elkaar afgestemde outfits in vijftig tinten groen. In 1976 ontpopte Sandra zich tot een waar stijlicoon. In dat jaar zong ze ‘The Party’s Over’ en verscheen ze in een vlinderpak (ontpoppen, vat je hem?). In 1979 was het voor de derde keer raak, toen ze als Xandra (haar echte naam!) optrad met ‘Colorado’. In het introfilmpje zien we klompen en molentjes, maar die ouwe rommel liet Sandra ver achter zich met haar subtiel doorzichtige jackje dat voor zien was van al even subtiele neon elementen. En daarmee roepen we Sandra Reemer postuum uit tot de ultieme koningin van het Eurovisie Songfestival.

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 97

Deze keer: Alex Klaasen en heel veel pride!

Neem een abonnement

Geef cadeau