Tien Songfestival-outfits gerankt van 1 tot en met 10: wie kleedt zich het mooist?

Hier een lijstje met de rapportcijfers van 1 tot en met 10

Leestijd: < 1 min

In Nederland geldt het adagium: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Eigenlijk pakken ‘we’ alleen uit met Prinsjesdag en tijdens het Eurovisie Songfestival. Welke Nederlandse artiest slaagde hier het beste in en wie flopte genadeloos, wat outfit betreft? Hier een lijstje met de rapportcijfers van 1 tot en met 10.

Liefhebbers van het Eurovisie Songfestival weten dat het festijn niet alleen gaat om het liedje, maar ook om de hele act die een artiest neerzet. Wordt er gedanst, is er een thema, zijn er mooie visuals, kortom: hoe ziet het complete plaatje eruit?

Van groot belang zijn dan ook de outfits van de artiesten in kwestie. In de weken voorafgaand aan het festival wordt flink gespeculeerd over wat ze aantrekken en kritiek geleverd op het uiteindelijke resultaat. In het volgende overzicht bespreken we tien opvallende Eurovisie-outfits en geven we ze een rapportcijfer, beginnend bij 1 en eindigend bij 10.

Joan Franka krijgt een 1

Vroeger speelden we cowboy-en-indiaantje op het schoolplein, maar in tijden waarin culturele toe-eigening zwaar verboten is, slaat Joan Franka een enorme flater. Ze zingt niet alleen vals, maar ziet er ook toondoof uit met die enorme verentooi op haar hoofd. Maar laten we niet het politiek correctste jongetje van de klas uithangen en gewoon zeggen waar het op staat: alles is lelijk aan dit plaatje. De pompeuze tooi ontrekt weliswaar het zicht aan het vormloze kleed van Joan en haar outfit wordt ook niet bepaald opgehaald door de random kleding van haar muzikanten. Daarom dus een dikke één voor Joan Franka. Jammer, want al die toestanden had ze helemaal niet nodig.

Trijntje Oosterhuis krijgt een 2

Het aanvankelijke idee om op te treden in een opengewerkte vuilniszak met een décolleté tot aan haar knieën wordt abrupt losgelaten als Trijntje na de eerste repetities een lading kritiek krijgt: dit ziet er toch niet uit? Anderen vinden het juist gewaagd, het weinig verhullende omhulsel waar Trijntjes lichaam als een zigzagstreep uitspringt. Ze moet zich er toch niet helemaal gemakkelijk bij hebben gevoeld, want op het moment suprème verschijnt ze in het tegengestelde van een onthullende creatie: een drollenvanger gecombineerd met een gezichtsbedekende sluier. Dit alles in onzichtbaar zwart, waardoor de bevallige Trijn totaal wegvalt in het decor. Zo blijft ze ongezien en gaat ze roemloos ten onder in de halve finale.

De Toppers krijgen een 3 voor de moeite

De mannen komen er een beetje bekaaid af in deze lijst. Niet gek, want gemiddeld gezien heeft een man veel minder keus wat aankleding betreft, tenzij hij een statement wil maken. In dat geval trek je een jurk aan zoals Conchita Wurst, kom je in cellofaan verpakt zoals Verka Serduchka of trek je een SM-pak aan zoals de IJslandse inzending van 2021. Maar voor de gemiddelde man zijn er twee keuzes: casual of een keurig pak. Het siert De Toppers dat ze aan die keuze voor dat keurige pak tóch een vleugje hysterie weten toe te voegen, namelijk lichtgevende jasjes en broeken. MAAR DAN MOETEN DIE LICHTJES HET NATUURLIJK WEL DOEN! Het uiteindelijke optreden wordt een dikke fail omdat die pakken hun werk niet doen (al mankeert er heus nog wel meer aan hun act).

Frizzle Sizzle krijgt een 4

Het kan komen doordat de beelden uit 1986 een beetje versleten zijn, maar Frizzle Sizzle ziet er nogal flets uit in al die pasteltinten. Ze staan op blote voeten op het podium en het lijkt alsof alle vier de meiden hun hoofd in een dekbedhoes hebben gestoken. De warrige jarentachtigkapsels maken de out-of-bed-look compleet.

Maribelle krijgt een 5

Een bloem in het weelderige krullenkapsel maakte Maribelle al een beetje popperig, maar de jurk met die enorme strik om haar middenrif doet de zangeres de das om. Die lijkt wel gemaakt door Mattel®, jawel: de producent van Barbie.

Marga Bult krijgt een 6

De jaren tachtig vormen een bron van hilariteit als het op mode aankomt. Enorme schouders, jasjes waar je met vijf mensen tegelijk in kunt kamperen, briljanten die de ogen uit je gezicht fonkelen: echt niets was te veel of te groot in die tijd. En dan krijgt Marga Bult dus gewoon een dikke voldoende hè, voor deze jurk waarmee ze niet zou misstaan in een ruimteschip in Star Trek Universe. Marcha, zoals ze zich voor de gelegenheid even noemt, staat 'Rechtop in de Wind' en het is een wonder dat de windmachines haar niet omver blazen in dit pompeuze geval. Maar gelukkig - of helaas - heeft ze die niet bij zich.

Anouk krijgt een 7

Als je zegt Songfestival, dan zeg je glitter, glamour en pikanterieën. Dan zie je optreedjurken voor je waar honderden meters tule en kant in zijn verwerkt, waar vaak nog weer andere, minusculere kledij onder schuilgaat die tijdens de modulatie van een liedje tevoorschijn wordt getrokken. Dat hoeft allemaal niet van Anouk, die gewoon in haar kloffie op het podium staat. Althans, zo lijkt het: uiteraard is er wel degelijk nagedacht over haar tenue in sober zwart, dat perfect aansluit bij het stemmig gezongen ‘Birds’.

Humphrey Campbell krijgt een 8

Het was 1992 en Prince zit in zijn perzikkleurige periode. De zanger laat dan al jaren een totaal eigen modebeeld zien, met hooggetailleerde pantalons die strak om het sexy lijf zitten. Humphrey Campbell kijkt zijn look regelrecht af van ’s werelds grootste geilneef en ziet er minstens zo, eh, geil uit in zijn Prince-pak.

Linda Wagenmakers krijgt een 9

Het gebeurt niet vaak dat Nederland groots durft uit te pakken met waanzinnige outfits die een eigen leven lijken te leiden. Linda Wagenmakers doet het gewoon. In 2000 komt ze op in een creatie van Jan Aarntzen, waar (verrassing!) een compleet ensemble aan dansers onder verstopt zit. Hoe Grace Jones – ‘Slave To The Rythm’ is dat! Eenmaal uitgepakt danst Linda over het podium in een uitzinnige glitteroutfit die al begint in haar haar. Zo doe je dat !

Sandra Reemer krijgt een 10

In de jaren zeventig domineert Sandra Reemer het Songfestival. Maar liefst drie keer doet ze mee. In 1972 zingt ze samen met Andres ‘Als Het Om De Liefde Gaat’, in geraffineerd op elkaar afgestemde outfits in vijftig tinten groen. In 1976 ontpopt Sandra zich tot een waar stijlicoon. In dat jaar zingt ze ‘The Party’s Over’ en verschijnt ze in een vlinderpak (ontpoppen, vat je hem?). In 1979 is het voor de derde keer raak, als ze als Xandra (haar echte naam!) optreedt met ‘Colorado’. In het introfilmpje zien we klompen en molentjes, maar die ouwe rommel laat Sandra ver achter zich met haar subtiel doorzichtige jackje dat voorzien is van al even subtiele neon elementen. En daarmee roepen we Sandra Reemer postuum uit tot de ultieme koningin van het Eurovisie Songfestival.

Powered by Labrador CMS