Lekker foute muziek: wat zongen de Cheeky Girls ook alweer voor moois?

Winq's quirky corner met de mafste muziekvideo's

Leestijd: < 1 min

Lang voordat #MeToo best een dingetje werd, had je de Cheeky Girls. De Roemeense tweeling Monika en Gabriela nodigden in hun 'Cheeky Song' iedereen uit om aan hun kont te zitten, iets wat hedentendage toch een beetje minder gretig zal worden beantwoord met een klap op of kneep in de billen. Maar er is meer lekker foute muziek: de Vengaboys en een lenige aerobic-jongen.

Uit de krochten van YouTube borrelen allerlei gekke, lachwekkende, bizarre en superslechte muziekvideo’s op. Die verzamelen we iedere dinsdag voor je in Winq's Quirky Corner. Elke week komen er een paar nieuwe (oude) liedjes bij. Veel plezier!

Eric Prydz – ‘Call On Me’

Leuk liedje hoor, met Steve Winwoods vocalen, maar kijk vooral naar de aerobic-video waarin Juan Pablo Di Pace omringd door alleen maar vrouwen zijn oefeningen uitvoert in een klasje. Destijds konden we onze ogen niet af houden van deze acteur, die later opdook in de eerste Mamma Mia-film en in de remake-series Dallas en Fuller House. Vorig jaar deed hij nog mee aan het 27e seizoen van Dancing With The Stars, dus lenig is Juan Pablo nog steeds. Bend over, baby….

Cheeky Girls – ‘Cheeky Song (Touch My Bum)’

De dansers uit deze video hebben dit klusje hoogstwaarschijnlijk niet op hun CV gezet, vermoedt een van de reageerders onder de video op YouTube. Wij denken juist van wél, want waarom zou je je schamen voor zoveel moois? Monika en Gabriela zijn de Cheeky Girls en doen het dansje in het begin één keer voor: handen omhoog, handen op de billen. Handen omhoog, handen op de billen op de tonen van “touch my bum.” Herhaal dit duizend keer en dan komt het refrein met een nóg ingewikkelder dansje. Wie waren de Cheeky Girls ook alweer? Dat is een olijke tweeling van Roemeense afkomst, zoals je kunt horen aan het zware Oostblok-accent van de zusjes. Ze deden in 2002 mee aan Popstars: The Rivals en scoorden daarna een paar hits in Engeland met wulpse liedjes, waarvan dit hoogstandje als enige de Nederlandse Top 40 haalde. Het werd een dikke toptienhit in 2003. Later verkoos Channel 4 dit lied als slechtste nummer aller tijden en gingen de Cheeky Girls failliet. Of er een verband is? Dat mag je zelf bedenken.

Vengaboys – ‘Shalala Lala’

Die Vengaboys toch. Wessel van Diepen & co. begonnen de act met schunnige instrumentals als ‘Up and Down’ en ‘Parada de Tettas’, vroegen daarna vier mensen om het gezicht te worden van partytracks als ‘Boom Boom Boom Boom (I Want You In My Room)’ en ‘We’re Going To Ibiza’ (momenteel hot in Oostenrijk), om daarna ineens met een erotische schlager te komen. Die video! We gaan op bezoek in een etablissement genaamd Wurst und Women, er zijn meisjes in Dirndl-lingerie, gebraden kippetjes, een huppelende dwerg (excuus, ‘klein persoon’) en de Vengaboys die een handjeklapdans doen. Oooh, bestond deze wereld maar echt. Al snappen we de bitchfight op het eind tussen Robin en Donny niet echt.

Audrey Landers – ‘Santo Domingo’

De Cheesy Zomerhit is een genre op zich, waar Nederlandse acts als BZN, Gerard Joling en de George Baker Selection hele carrières op hebben gebouwd. ‘Sevilla’, ‘Ticket To The Tropics’, ‘Una Paloma Blanca’… Je denkt eraan en de zon gaat schijnen in je hoofd. Uit een heel andere hoek komt Audrey Landers. Deze Amerikaanse zangeres en actrice debuteerde als twaalfjarig meisje met een countrylied, maar de fans van Audrey kennen haar vooral van haar rol in de soapserie Dallas. Ze bouwde in die succesvolle jaren een compleet oeuvre op dat is geschoeid op diezelfde leest: ‘Manuel Goodbye’, ‘Playa Blanca’, ‘Honeymoon in Trinidad’, Bella Italia, ‘Sun of Jamaica’, ‘Santa Maria Goodbye’, het hield maar niet op. In ‘Santo Domingo’ komen alle zomerhitclichés heerlijk samen. Gek genoeg ontbreekt het lied in haar hitoverzicht, maar dat mag de pret niet drukken. Fans van Ria Valk zullen de Nederlandse versie herkennen die ze in 1965 uitbracht onder de titel ‘Fernando, Alfredo en José’.

Ria Valk – ‘De Liefde Voor De Man Gaat Door De Maag’

Leuk om te weten: ze deed ooit als enige vrouw mee met een Elvis Presley-zangwedstrijd. De zaal jouwde haar uit, want wat zo’n meisje te zoeken bij zo’n competitie? Ze hield er wel mooi een muziekcontract aan over. Ria begon met covers (zie hierboven) van internationale hits en speciaal voor haar gecomponeerde luisterliedjes, maar al snel zocht ze haar heil in het leutige genre. Denk hierbij aan titels als ‘Dan Moet Je Me Zuster Zien’, ‘Met Iwan Op De Divan’, ’n Klap Op M’n Kontje’ en recentelijk nog ‘Oma Wil Een Toyboy’. De grootste klapper is natuurlijk ‘Worstjes Op Mijn Borstjes’, een lied dat eigenlijk helemaal niet zo heet. Speciaal voor haar optredens op tv liet Ria een pak ontwerpen waar Lady Gaga stikjaloers op moet zijn geweest. Zo zag die vleesjurk avant la lettre eruit:
Met worstjes op de borstjes
Preitjes op de dijtjes
Karbonade en salades op m’n bil
Bietjes op de knietjes
En op haar hoofd een haantje uit de gril.

Linde Schöne & Tellem – ‘Waar Rook Is Zijn Wij’

Zo jammer dat deze video maar 30.500 views heeft, terwijl de gemiddelde clip van Lil’ Kleine met gemak de 20 miljoen aantikt. Zou het komen doordat Linde Schöne minder goed is te verstaan? Pak de lyrics er anders even bij, want ‘Waar Rook Is Zijn Wij’ is een pareltje in het Nederlandse taalgebied, vergelijkbaar met ‘Watskeburt’ en ‘M.A.N.O.N.’ van de Jeugd van Tegenwoordig. In de video figureert een enorme opblaasflamingo en Tellem met een haarband om z’n hoofd. Dat staat zó kek dat we een beetje verliefd op hem zijn geworden.

Samantha Fox & Günther – ‘Touch Me’

We hebben het in dit overzicht al eens eerder gehad over Samantha Fox en haar behoefte om op aanvraag betast te worden en met haar lichaam te laten doen wat men maar wil. Ook kwam Günther al eens aan bod met zijn ‘Ooh, You Touch My Tralalala’. Laten die twee elkaar nou in 2004 met al hun aanrakingsverlangens gevonden hebben… Günther fluistert vanonder zijn vieze snor met zijn al even vieze stem hoe hij Sam wil betasten en Samantha betast intussen zichzelf. Gek genoeg komen ze nergens in de video bij elkaar om de daad bij het woord te voegen. Want die vrouw die op het eind onder Günthers laken kruipt, dat is Samantha helemaal niet. Misschien ook gelukkig maar van niet.

Nicki Minaj – ‘Stupid Hoe’

Soms gaat Nicki Minaj vol voor een hit met meezingers als ‘Super Bass’ en ‘Starships’, dan weer kiest ze voor kazige ballads als ‘Your Love’ met de bekende ‘No More I Love You’s’-sample van Annie Lennox. Dan weer kiest ze voor rechttoe rechtaan hiphop (‘Come On A Cone’) En soms gaat Nicki ineens op standje knettergek. Naast ‘Come On A Cone’ (met een prachtige overdreven adlib waarin ze mierzoet zingt: “Put My Dick In Your Face”, is ‘Stupid Hoe’ een ander heerlijk fout hoogtepunt. Alleen de titel al: domme hoer. Maar wat het helemaal afmaakt is de hysterische video van Hype Williams, met verwijzingen naar Grace Jones, het potsierlijke uiterlijk van Nicki (ze verandert op een gegeven moment in een katachtig wezen dat in een kooitje zit opgesloten). Voeg daar de absurde tekst aan toe, de manier waarop Nicki ze uitkraamt over een overgeproduceerde, voortratelende beat en je hebt een ware culthit te pakken.

Toy Box – ‘The Sailor Song’

Bij Toy Box was alles lekker simpel. Ze bedachten eerst een thema, keken vervolgens in hun verkleedkist of ze de juiste spullen in huis hadden en verzonnen daar ten slotte een liedje bij. Denken we. Want hoe kom je anders tot het volgende rijtje hits: ‘Tarzan & Jane’, ‘Superstar’, ‘Teddybear’ en ‘The Sailor Song’? Heerlijk kinderachtig allemaal. Eigenlijk deden ze gewoon Aqua na, die na ‘Barbie Girl’ met ‘My Oh My’ kwamen waarbij een piratenthema kwamen aanzetten. Wat Toy Box betreft doen de singles in stupiditeit niet voor elkaar onder. We kiezen hier voor de video ‘The Sailor Song’ omdat daar een zingend matrozenkoor in zit en een pluche meeuw die het schip op stelten zet: tijdens een Titanic-moment flatst hij de zanger van het lied een dikke witte kledder middenin het gezicht.

Krassimir Avramov – ‘Illusion’

Had dit stelletje schreeuwlelijkerds nou echt de illusie dat ze een kans zouden maken met dit chaotische en knettervals gezongen ‘Illusion’? Een act met mensen op stelten moet de aandacht afleiden van de vier ‘zangers’ die elkaar proberen te overstemmen met hun gekrijs. Er is een man die denkt dat hij operette kan zingen, een Shera, Princess of Power-achtige zangeres die haar krachten gebruikt om haar eigen stembanden mee te molesteren en nog eentje die totaal niet weet waar ze is of wat ze aan het doen is. En daar ragt nummer vier dan weer dwars doorheen met haar misthoorn. Vermakelijk is het uiteindelijk allemaal wél.

Verka Serduchka – ‘Dancing Lasha Tumbai’

Let de komende dagen even goed op als je naar het Eurovisie Songfestival kijkt, want dit jaar maakt Verka Serduchka zijn comeback op het podium. De Oekraïense zanger die in 2007 meedeed als kandidaat, is nu te gast in Tel Aviv om zijn versie van Netta’s ‘I’m Not Your Toy’ te zingen.

We hadden Verka Serduchka al eens een plekje gegeven in ons overzicht met de titel 'Dit zijn de 12 bizarste acts van het Songfestival'. De overige elf zouden ook niet misstaan op deze pagina…

De Toppers - 'Shine'

Dat De Toppers al jaren gangmakers zijn die leuke feestjes geven met voor ieder wat wils en ieder jaar de Amsterdamse Arena op de kop zetten: da’s natuurlijk hartstikke leuk voor de fans van Geer, Goor, René Froger, Jeroen van der Boom en tegenwoordig ook Jan Smit en weten wij veel wie er ook nog bij horen. Maar in het buitenland kent helemaal niemand De Toppers. Nu kende geen enkele niet-Nederlandse Europeaan Duncan Laurence (wel-Nederlandse Europeanen eerst óók niet trouwens), maar die heeft tenminste een goed liedje en een mooie, ingetogen act.

Dat kon je helaas niet zeggen van de presentatie van De Toppers in 2009. Daar strandden ze helemaal onderaan in de halve finales met een act die hysterisch bedoeld was, met lichtgevende pakken (die het niet deden), een moeke die leek op de wc-mevrouw van de Montmartre, achtergrondzangeressen met Marilyn Monroe-pruiken en Geer, Goor en Froger die maar wat stonden te hopsen als drie foute ooms op een suffe bruiloft. Het liedje? Dat gaat niet eens het ene oor in, maar blijft ergens in het midden hangen tussen niets en nergens.

Overigens heeft Nederland wel vaker gedacht dat we konden winnen met een novelty act die nergens op sloeg. Bekijk dit overzicht maar eens, met de beste én allerslechtste nationale Songfestival-acts.

Right Said Fred – ‘I’m Too Sexy’

Wanneer je je carrière begint als novelty act, is het lastig om ooit weer onder dat label uit te komen. Kijk bijvoorbeeld naar Aqua, die na ‘Barbie Girl’ met het serieuze ‘Turn Back Time’ kwam. Ook Right Said Fred begon met geestige meezingers, om het later over een andere boeg te gooien. Toch worden ze voornamelijk herinnerd vanwege ‘I’m Too Sexy’. Overigens was de zanger van Right Said Fred ook écht sexy, maar dus niet voor onder meer New York, Japan, jouw feestje, zijn kat, een shirt en nog meer van dat soort dingen.

Amanda Lear – ‘Alphabet’

Was Amanda Lear doorgebroken in pak ‘m beet 2015, dan was ze nu waarschijnlijk het ultieme boegbeeld geweest van de transgendergemeenschap. Maar tot dusver is het een mysterie of ze is geboren als man: een fotograaf beweerde van wel, zelf is ze altijd blijven ontkennen. Lear begon als model, poseerde voor een albumhoes van Roxy Music, begon een affaire met David Bowie en werd de muze van Salvador Dali. Het was Bowie die haar aanraadde om zangeres te worden. Ze bouwde een bizar oeuvre op met discohits als ‘Follow Me’ en ‘Queen of China Town’. In ‘Alphabet’ somt ze dingen op die ze belangrijk vindt, en dat is nogal een willekeurig en bijeengeraapt zooitje. ‘A stands for anything. And b for bionic and Bach…’ Met haar prachtige dictie sust Amanda je bovendien zó in slaap.

Duck Sauce – ‘Big Bad Wolf’

De mensen achter Duck Sauce (de DJ’s Armin van Buuren en A-Trak) zaten begin dit decennium vol briljante ideeën. Ze introduceerden Barbra Streisand bij een nieuw publiek op een kazige track met die titel en scoorden daarna een tweede hit met een lied vol huilende wolven. Voor de video hadden ze iets nog veel kazigers bedacht: op de plek waar de meeste mannen een penis hebben zitten, liepen de heren in deze video rond met een groot pratend en loerend hoofd. Moet je verder niet te veel over lullen, gewoon even naar kijken. Met ranzige details als een plasscène.

O-Zone – ‘Dragostea din Tei’

We hadden ons al eens eerder verbaasd over de wonderlijk gedateerde Oostblokmode van O-Zone – alsof ze de kledingkoffer van zangeres Anastacia ergens in een kleedkamer hadden gevonden. Het lied werd in 2004 een zomerhit en nog altijd schalt het keihard bij de botsautootjes op kermissen. Snappen we wel: het lied klinkt als een op hol geslagen flipperkast gekruist met een Duitse Schlager en iets uit een met jarennegentigdeuntjes voorgeprogrammeerd Casio keyboard. En dat is natuurlijk alleen maar heel erg fantastisch.

O ja: luister ook eens naar de voorbeeldige versie van T.I. en Rihanna, die het refrein leenden voor hun 'Live Your Life'.

Akcent – ‘Kylie’

Best leuk, de gedachte dat mensen fantaseren dat ze seks met je willen. Maar dat ze je willen ‘doen’ op de achterbank van een auto? Arme Kylie Minogue. Want om haar draait het in dit lied van Akcent. We blijven in de buurt van O-Zone, want deze band komt uit Roemenië. Het liedje begint verdacht veel met een muziekje dat doet denken aan hits van Kylie als ‘Spinning Around’ en de tekst bevat referenties aan Kylie-hits als 'I Should Be So Lucky', maar het ontpopt zich al snel tot een Balkan-inzending voor het Eurovisie Songfestival. O ja: dit lied staat op het album French Kiss With Kylie. Blijft die arme vrouw dan niets bespaard?

Falco – ‘Naked’

De Oostenrijkse Johann Hölzel scoorde in de jaren tachtig onder de naam Falco een paar enorme hits met ‘Rock Me Amadeus’ en ‘Jeanny’. Die laatste was een soort ontvoeringsballade over een vermist meisje, verteld vanuit het perspectief van de dader, met in het midden een newsflash die fans van Falco woordelijk mee kunnen praten. Prachtig nummer, maar een beetje fout was het wel natuurlijk. Maar na ‘Jeanny’ moet Falco gedacht hebben: hoe ga ik daar in godsnaam overheen? Nou, met ‘Naked’. Over een voortdenderende housebeat glibbert de stem van Falco, die ‘Naked, I just wanna taste it’ zingt. De video zit vol modellen die zo uit een Christine le Duc-catalogus zijn geplukt. En wat doet die aap daar?

Culture Beat – Der Erdbeermond

Lang voordat Culture Beat wereldhits scoorde met ‘Mr. Vain’ en ‘Got To Get It’ en een gouden formule te pakken had met een rapper en een zangeres (en daarmee de blauwdruk leverde voor tal van acts uit de jaren negentig zoals 2 Unlimited, 2 Brothers on the 4th Floor en Twenty 4 Seven), was Culture Beat een obscuur Duitstalig eendagsvliegje. In het thuisland scoorden ze een bescheiden hit met deze parel over een aardbeimond.

‘Der Erdbeermund’ stamt alweer uit 1989 en de video is heerlijk gedateerd met al die Mac & Maggie-achtige hippiekleren uit de sixties revival die volgde op de opkomst van acid house. ‘Der Erdbeermund’ is niet veel meer dan een housebeat met daarop de tekst van een gedicht van Paul Zech uit 1930, waarvan delen hier worden voorgedragen door Jo van Nelsen. Er zwerft ook een versie rond met daarop de vocalen van Klaus Kinski die eigenlijk nog een beetje viezer klinkt als de videoversie hier onder, maar die is nooit officieel uitgebracht. De persoon die de tekst playbackt in de video is heerlijk dramatisch. Later maakte Franz Ferdinand nog een liedje met de tekst van het gedicht, en een video vol bizarre kostuums. Gaat dat zien!

Ratatat – ‘Drugs’

Ken je de website met de naam Awkward Family Photos? Daar doet deze video van Ratatat uit 2010 aan denken. Wie zíjn deze mensen? Aanvankelijk poseren ze nog lachend voor de camera, maar dan breekt er iets. Sommigen moeten huilen, anderen maken ruzie en weer anderen schieten in een lachstuip. Geen idee welke drugs ze hiervoor hebben gebruikt, maar echt goed valt het allemaal niet.

Samantha Fox – ‘Touch Me’

Toen kon dat nog gewoon: Samantha Fox werd op 16-jarige leeftijd tweede bij een topless-verkiezing. Niet lang daarna ging ze uit de kleren als Page Three Girl in The Sun en voor verschillende mannenbladen. Niet geheel toevallig was er ook al een porno-actrice die Samantha Fox heette. In 1986 scoorde Sam Fox een toptien-hit met dit heerlijke lied, waarvan een van de meest politiek incorrecte tekstregels luidt: “Like a tramp in the night, I was begging for you… To treat my body like you want it to.” 

Heino – ‘Blau Blüht Der Enzian’

Met zijn blonde pruik en een grote zwarte zonnebril die allebei op zijn gezicht leken gelijmd, is Heino een van de meest kenmerkende Schlager-zangers die de wereld rijk is. In 1975 scoorde hij zijn laatste hit, ‘Die Schwarze Barbara’. Daarvoor knalde hij de hitlijsten in met toppers als ‘Caramba, Caracho, Ein Whiskey’ en ‘Blau Blüht Der Enzian’.

Die laatste kreeg in 1989 een werkelijk afschuwelijke acidhouse-makeover die we hier graag met jullie delen in dit wanstaltige muziekoverzicht. Was dit nou nodig? Jazeker, want het betekende de comeback van de in 1938 geboren Heino. Vorige  week nog trad Heino op in Amsterdam, met zijn afscheidstournee.

Tegenwoordig maakt Heino overigens geen Schlagermuziek meer, maar rockt hij met covers van onder meer Rammstein. Het kan verkeren…

Mr. T – ‘Treat Your Mother Right’

The A-Team is nog dagelijks in herhalingen op tv te zien, maar de hoogtijdagen van de serie liggen in de jaren tachtig. Acteur Mr. T speelde B.A. Baracus, een mannetjesputter met een mohawk en een karrenvracht aan sieraden om z’n stierennek. In het echt zag de acteur er meestal ook zo uit in die tijd.

In 1984 nam hij speciaal voor zijn jongere fans een kinderspecial op met de naam Be Somebody… or Be Somebody’s Fool. De boodschap: wees aardig en wees jezelf, met de vraag aan de kinders van toen: “Does Calvin Klein wear a T-shirt with YOUR name on it?” Dit lied gaat over moeders en dat je daar maar beter lief tegen kunt zijn. In de tekst wijst Mr. T er fijntjes op hoe hard ze voor jou hebben liggen kermen en kreunen toen jij je uit haar lichaam naar buiten worstelde. De hele special (met een piepjonge Fergie van de Black Eyed Peas) vind je hier.

Major Lazer – ‘Pon de Floor’

We kregen een vraag: waarom zijn de liedjes in deze lijst vaak zo oud? Er wordt in dit millennium minstens zoveel fouts gemaakt hoor! Nou, dat klopt, dus daar gaan we wat aan doen. Major Lazer is daar een goed voorbeeld van met z’n ‘van dik hout zaagt men planken’-twerkmuziek. ‘Pon de Floor’ vormde niet lang nadat het in 2009 werd uitgebracht de basis van Beyoncés ‘Girls (Who Run The World)’. Het grote verschil als je kijkt naar de video’s: Bey bracht een ode aan de vrouw, terwijl Major Lazer de dames letterlijk onderuit haalde. Zie ze eens rondstuiteren in deze waanzinnig foute vrouwonvriendelijke, seksistische, misogyne video…

Major Lazer – ‘Bubble Butt’

Net wanneer je denkt: kant het nog erger, komt Major Lazer met een video die nog drieduizend keer schunniger is dan ‘Pon de Floor’. Zie hier ‘Bubble Butt’, waarin drie vrouwen door de ruimte reizen, worden geïnjecteerd met iets en ineens een buitensporig dikke reet krijgen. En wat je dáár allemaal mee kunt doen…

Belinda Bedekovic – ‘Keytar Woman’

Best knap: helemaal niemand weet wie Belinda Bedekovic is, maar toch is zij ‘de beste keytarist ter wereld’. Op haar videokanaal op YouTube plaatst ze sexy bedoelde filmpjes met titels als ‘Naughty Keyboardplayer’ of ‘Sexy walk of Belinda Bedekovic’ en ze zong samen met Borat (inderdaad, dat typetje van Sacha Baron Cohen) een duet met de naam ‘You Be My Wife’. Knettervals, dus hartstikke leuk, maar wij kiezen hier voor het magistrale ‘Keytar Woman’. Kijk Belinda eens gaan met haar keyboardgitaar!

Vitas – ‘7th Element’

We blijven nog even hangen in het Oostblok, want Vitas is een held uit Oekraïne. Hij dost zich uit in buitenissige outfits, draagt uitzinnige hoofdtooien en lijkt daardoor nog het meest op een buitenaards wezentje dat op aarde is neergedaald. Je zou het bijna niet zeggen, maar Vitas is toch echt een mensenmens, compleet met vrouw en kinderen. ‘7th Element' vormt een van de vele hoogtepunten uit zijn carrière. Zijn handelsmerk: een hoog piepstemmetje en zijn tong waarmee hij een soort vogelgeluidje maakt. En nee, dat vinden wij niet raar... Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder.

Vulcano – ‘Als Je Haar Maar Goed Zit’

Het motto van Vulcano is even helder als eenvoudig: als je haar maar goed zit, kun je de hele wereld aan. Zing maar mee: “Ik stond vanmorgen klokslag zeven op, ik had nog tijd voor een banaan. Maar toen ik keurig op 't perron aan kwam, was m'n trein allang weggegaan.” Je snapt het al: dat geeft helemaal niets als je haar maar goed zit en je kennelijk tóch geen tijd had voor die banaan... En zingen hoefde je bij Vulcano ook al niet te kunnen, want zo klinkt het even verderop in het lied: “Ik moest gaan zingen voor zo’n platenman, hij zei: gaat u daar maar eens staan. Maar toen ik eindelijk bij de hoge 'e' aankwam, vroeg-ie: heeft u dat nog nooit gedaan?” Tja. Toch haalde dit lied in 1983 de nummer 17 in de Nederlandse Top 40, mede dankzij dit schitterende optreden in de Efteling.

Lady Bunny – Like a cheese stick

Wat betreft smerigheid zijn er eigenlijk maar weinig drag diva’s die Lady Bunny overtreffen. Haar coverversie van Far East Movements ‘Like A G6’ heeft nog een redelijk kuise titel, maar ze zingt toch echt iets anders: “LIKE A CHEESE DICK, LIKE A CHEESY DICK.” De video is al net zo smaakvol. Te zien is hoe ze een gast een fake blowjob geeft en intussen de situatie achter zijn voorhuid beschrijft. Diezelfde gast duikt even later op met alleen een handdoek om zijn middel, met op kruishoogte een ongelooflijk ranzige vlek. En dan de tekst:

“Hey Mamita can you give me a few peso’s,
cuz you know it costs extra when you order it CON QUESO!”

🤮

A-ha – Touchy

Met z’n weelderige lokken en z’n zwoele blik keek Morten Harket vanaf menig poster meisjes- en jongenskamers in, zo’n beetje in de tweede helft van de jaren tachtig. De bijzondere video van ‘Take On Me’ – waarin Morten gevangen zat in een getekende wereld zorgde ervoor dat de heren uit Noorwegen uitgroeiden tot ware idolen. Mags met de krullen, Pål met z’n babyface en vooral de viking-meets-Elvisachtige trekken van Morten… Menig tiener had maar wát graag met het trio  gevangen gezeten in die cartoonwereld. Een paar hits na ‘Take On Me’ kwam ‘Touchy’, een niemendalletje met een video die vooral op de lachspieren werkt. Wat vooral kwam door de malle badpakken waarin ze letterlijk voor lul liepen.

France Gall - Computer Nummer Drei

Nog een tieneridool. We gaan terug naar 1968, toen France Gall net was doorgebroken als zangeres. In 1965 deed ze mee aan het Eurovisie Songfestival met ‘Poupée de cire, poupée de son’, waarmee ze won. De Française switchte net zo gemakkelijk over op Duits, want nog in datzelfde jaar scoorde ze een hit met ‘Das war eine schöne Party’. Drie jaar later wierp France een blik in de verre toekomst, want met ‘Computer Nummer Drei’ liet ze horen hoe de wereld van het daten er ooit uit kwam te zien. Haar versie van Tinder is nog lekker krakkemikkig, met een futuristisch piepgeluid en een stem die de features van de te daten persoon omschrijft. Niks geen foto's of video's, maar wél met een computer.

Günther – ‘Ding Dong Song (You Touch My Tralala)’

Een mat, een snor en een uilenbril maken van Günther de ultieme vieze man. Het Duitse accent maakt het helemaal af. En wat ook helpt: de video begint met een shot waarin Günther naakt uit een bed stapt dat hij deelt met drie vrouwen. Ruben Nicolai heeft goed opgelet toen hij zijn typetje Marcelino Wünderlich bedacht met exact zo'n zaadspons onder zijn neus, zoals je hier kunt zien. Dan tot slot de hamvraag: waar zit je tralala eigenlijk?

Babe – ‘Indian Habits’

Ook erg: maak je een strijdlied over indianen, gaat het er vooral over dat de indianenvrouwen niet zoveel moeten lullen en hun wigwam beter schoon moeten houden. Peter Koelewijn nam het als tekstschrijver niet zo nauw met de emancipatie. Sowieso had zo’n indianenact anno 2019 echt niet meer gekund. Wat we dan wel weer leuk zouden vinden: wanneer staat er eens een drag queen op met de naam Marga Brult? Dat zou de echte Marga Bult (hier in het midden) enig hebben gevonden.

En nu met z’n allen: Hookah, Hookah, Hookah, Hookah, Hey!

Milli Vanilli – ‘Don’t Forget My Number’

Het verhaal van Milli Vanilli is welbekend, dus laten we het hier alleen over de kleding hebben waarin dit duo zich eind jaren tachtig vertoonde. Je moet het maar durven, optreden in een megging. Het kon de jongens van Milli Vanilli niet strak genoeg zijn, wat betreft kleding. Met als gevolg dat je 4,5 minuut dat dit lied duurt, alleen maar in de kruizen van Rob en Fab aan het staren bent. Tipje van de sluier: die met de baret heeft zo te zien de grootste. Het wordt helemaal te gek als een van de twee ineens verschijnt in een naveltruitje. Toevallig zijn de wielerbroek en die afgeknipte truitjes aan een revival begonnen. Staat jou vast ook heel leuk.

Take That – Do What You Like

Daar lig je dan, ingesmeerd met slagroom, zonder shirt en met een glitterslip over je toch al zo strakke wielerbroekje. De jongens van Take That zagen er in hun doorbraakvideo uit alsof ze zo uit de RoXY of de iT waren geplukt. Zanger Gary Barlow voert met zijn geblondeerde kapsel dit kwintet van frisse jongens aan. En dan beginnen ze halverwege de video ook nog eens met een soort puddinggevecht waarbij ze gretig over elkaar heen glibberen. Het hoogte- dan wel dieptepunt: Gary die een drilpudding op z’n blote bast laat balanceren.

Overigens had Take That nog veel meer videoclips die je op z’n zachtst gezegd homo-erotisch mag noemen. We verzamelden ze voor je op de verjaardag van Robbie Williams.

Vanessa – Dynamite

Zouden er millennials zijn die, als ze langs RTL Boulevard zappen, nog weten dat Connie Witteman (voorheen Breukhoven) niet alleen luxe Canta-autootjes verkoopt en showpony is, maar ook een verdienstelijk zangeres met een hele lading Top 40-hits? Als Vanessa brak ze begin jaren tachtig door met ‘Upside Down’, een vrolijk stemmend liedje waarop ze zelf nog het hardst meedeinde. Haar pluspunt was haar Dolly Parton-achtige voorkomen. In de video voor ‘Dynamite’ speelt ze opnieuw de rol van sexy stoeipoes, maar kijk eens goed, lieve millennials? Waar lijkt die vrouw toch op? Juist, op Paris Hilton! En dan duikt er als oververhit heerschap ook nog een lookalike van Peter Heerschop op. Zou het hem zijn? Die was destijds begin twintig, dus het had zomaar gekund.

Badesalz – ‘I Still Haven’t Found What I’m Looking For’

Ze zetten Kaoma’s ‘Lambada’ naar hun hand, net als Michael Jacksons ‘Black & White’ en ‘Lullaby’ van The Cure. Maar het bontst maakte Badesalz het met deze cover van U2’s meest gospel-achtige hit ooit. In de versie van deze Duitse feestgangers is het een Tiroler wals geworden, die naarmate de minuten vorderen steeds verder ontspoort. Het begint allemaal met een man in Lederhosen en het eindigt met een hoop héél valse Lalalalala’s. Een must see en nadien kun je niet meer normaal luisteren naar het origineel.

Stimmung!!!

E-Rotic – 'The Winner Takes It All'

We hadden natuurlijk net zo goed 'Max Don't Have Sex With Your Ex', 'Fred Come To Bed' en 'Fritz Love My Tits' kunnen kiezen, want E-Rotic was dol op kazige ranzigheid. Maar we kiezen hier voor het allermooiste ABBA-epos dat er bestaat en hier zomaar even ontheiligd wordt met een goedkope housebeat. ECHTER! Luister eens goed naar de stem van Lyane Leigh, die is stiekem heel erg mooi.

We namen deze track eerder op in onze lijst met ABBA-covers. Die staat vol verrassingen en vind je hier.

Danuta ‘ Touch My Heart’

Luister eerst naar Kylie Minogues ‘Turn It Into Love’ en daarna naar ‘You’re My Heart, You’re My Soul’ van Modern Talking. Denk die twee liedjes vervolgens door elkaar en je hebt ‘Touch My Heart’ van Danuta. Wie Danuta is? Een in Nederland om duistere redenen onbekend gebleven en in Szufnarowa, Polen, woonachtige Danuta Lato. Ze brak door in de Israëlische versie van Bananasplit. Verder moet je maar gewoon even kijken naar dit geile gekronkel en de borsten van Danuta, want ja: die zitten vlak voor haar hart.

Mariska van Kolck – ‘Message of Love’

Lang voordat Mariska van Kolck zich musicaldiva mocht noemen, deed ze een poging om net als Tatjana (‘Chica Cubana’), Selena (‘So Far Away’) en Sabrina (‘Boys Boys Boys’) een vrolijk zomerhitje te scoren. Dan ligt het dus voor de hand dat je een filmpje opneemt in een subtropisch zwemparadijs. Met de kennis (en roem) van nu had ze met gemak een retourtje Costa del Sol kunnen eisen, maar Maris was toen al zo lekker gewoon gebleven. Dus zien we haar zingen tussen hupsende mannen in speedo’s, terwijl er ook nog een groep mensen om haar heen zit in zo’n verjaardagscirkel op tuinstoelen. Wat verder in beeld komt: een voet, een vrouw die het haar van haar dochter droogknijpt en Mariska die een telefoon nadoet.

Armi & Danny – ‘Love You Tender’

Dit lied stamt uit 1978 en was voorgoed van de wereld verdwenen als niet iemand het via het opkomende YouTube aan de vergetelheid had ontrukt: in 2005 ging dit viraal. Wat krijgen we allemaal te zien: het onschuldige duet van de Finse Armi en Danny gaat gepaard met misschien wel de lachwekkendste dansopvoering uit de muziekgeschiedenis. Aanvankelijk denk je nog: dit is misschien bedacht door een echte choreograaf. Maar al snel komt het besef dat die dan totaal bezopen moet zijn geweest. Nooit eerder is er zo mooi quasi-synchroon geklapwiekt en om elkaar heen getold als hier. Helemaal uitkijken, want er gebeurt als finale act nog iets vreemds met de argeloze Armi en Danny.

Deze video bespraken we eerder in het artikel ‘15 liedjes waarvan je dacht of hoopte: die ken ik van het Songfestival’.

Silvia Night – ‘Congratulations’

Dan meteen maar even door naar het echte Songfestival. In deze nieuwe rubriek zullen er regelmatig ook bizarre Eurovisie-acts verschijnen. Uiteraard mag de IJslandse Silvia Night niet ontbreken met haar act die doet denken aan Marie-Antoinette die uit een teletijdmachine is gestapt. Wat heeft ze allemaal bij zich: een glijbaantje in de vorm van een pump waar Silvia Night al kirrend van afglijdt in een zwartleren slipje met een cape er omheen gewikkeld. En dan belt ze ook nog even met God om te vertellen dat ze de wereld gaat redden.

Eerder bespraken we de twaalf bizarste Songfestival-acts. Dat overzicht vind je hier.

Lolo Ferrari – ‘Airbag Generation’

Tegenwoordig hebben we te kampen met types als de ‘Human Ken Doll’, maar in de jaren negentig was Lolo Ferrari hét gezicht van de doorgeslagen cosmetische chirurgie. Ze werd geboren als Eve Valois en haalde de Franse versie van het Guinness Book of Records als ‘de vrouw met de grootste borsten ter wereld’. Haar man was een voormalig drugdealer die haar aanvankelijk als sekswerker het geld liet verdienen. Toen begonnen de borstoperaties. Nadat ze die 22 keer had laten vergroten, woog iedere borst bijna drie kilo. Het ontwerp zou afkomstig zijn van de man die ook de Boeing 747 had gedesigned. Naast haar werk in de pornoindustrie probeerde Lolo Ferrari het ook als zangeres. Vier jaar na dit lied uit 1996 benam ze zichzelf het leven. Tragisch.

David Hasselhoff – ‘Du’

Sommige mensen kunnen gewoon álles. Neem bijvoorbeeld David Hasselhoff. Die kon niet alleen briljant acteren, hij beschikte ook over een bijzonder mooi stemgeluid en sprak bovendien vloeiend en accentloos Duits. Dit kwam allemaal prachtig samen in deze cover van Peter Maffay. Helaas is het niet helemáál waar wat we hierboven schrijven. ‘Du’ komt uit 1994, dus uit de nadagen van Baywatch (dús staat David op een strand). Het zingen komt nog het dichtst in de buurt van een ontspoorde karaokesessie en het Duits van David klinkt als het Engels van Twarres. Kortom: een pareltje dus.

Keeyel – ‘Geef Me Dat Ding’

“Pappa lekker, je maakt me gek.” Zo begint de tekst van ‘Geef Me Dat Ding’. Maar wát ding eigenlijk? Aan de manier waarop de dames in deze video een opblaasboot te lijf gaan kan dat maar één ding zijn: een ventieltje. Maar kijk even voorbij die beelden en luister naar de tekst. Die staat vol vondsten als “Je bent me honey, pappa lekker troelala. Me hondje trouw, me poesje mauw. Pappie je wil je kan. Babyolie, smeer me in dan. Je weet toch hoe ik hou van slow-motion. Aahhh. Zie je wat je met me doet? Lekker is maar één vinger lang.” Och, wat houden wij toch veel van dat ding.

Mike Flowers Pops – ‘Don’t Cry For Me Argentina / Macarena’

Las je net al over de heiligschennis die ABBA werd aangedaan door E-Rotic, rond diezelfde tijd stapelde Mike Flowers gimmick op gimmick en verbléékt ‘The Winner Takes It All’ van hierboven bijna bij deze ontluisterende versie van ‘Don’t Cry For Me Argentina'. Stock en Aitken (zonder Waterman), verantwoordelijk voor alle grote bubbelgumhits van Rick Astley en de eerste successen van Kylie, tekenen voor de vingerknippende productie, waar Mike dramatisch overheen galmt. Maar dan komt het: een koortje zet het refrein van de 'Macarena' in. Dit geloof je alleen als je het zelf gehoord hebt. "Heeeyyy, Argentina!"

Gloria Balsam – ‘Fluffy’

Lang hebben mensen gedacht dat dit echt was. Maar helaas is Gloria Balsam een actrice die expres vals zingt. Desondanks is het wel prachtig móói vals. ‘Fluffy’ gaat over een hondje dat er niet meer is. Die is natuurlijk op de vlucht geslagen toen ‘Gloria’ haar keel opentrok, want wát een geluid komt daar uit zeg… Het lied raakte wereldwijd bekend toen verzamelaar Dr. Demento zijn album World’s Worst Records uitbracht.

Luisteradvies: keihard zetten en helemaal uit luisteren. Na vijf keer brul je het vanzelf mee.

Powered by Labrador CMS