Interview

Songfestivalwinnaar Loreen: “Ik ben niet bang meer om mijn mening te geven”

De Zweedse zangeres over ‘Tattoo’ en haar deelname

Gepubliceerd
Leestijd: < 1 min

Loreen is terug, en hoe. De Zweedse zangeres die in 2012 met ‘Euphoria’ het Eurovisie Songfestival won, deed dat dit jaar opnieuw met het nummer ‘Tattoo’. Ze was maandenlang topfavoriet voor de winst. Winq sprak haar in Amsterdam, een maand voor de finale.

Met haar nummer 'Euphoria' behaalde Loreen in 2012 een monsterzege in Azerbeidzjan. Tien jaar lang stond ze bovenaan de Eurovision Top 250 lijst van ESC Radio, tot ze vorig jaar werd ingehaald door de Spaanse inzending 'SloMo' van Chanel.

Maar wat deed Loreen na 'Euphoria'? Er volgden twee albums, waarvan Heal uit 2012 ook de Nederlandse top 40 haalde. In 2017 deed ze opnieuw een gooi naar het Eurovisie Songfestival met ‘Statements’, maar dat nummer strandde in de halve finale. Daarna volgde een handvol nummers die nauwelijks de hitlijsten haalden. 

Nu is Loreen terug met ‘Tattoo’, een knaller van een nummer geschreven door dezelfde mensen die verantwoordelijk waren voor 'Euphoria'. Hiermee won zij afgelopen maart het Zweedse nationale songfestival Melodifestivalen, waarmee ze zich van een plek in Liverpool verzekerde. 'Tattoo' bereikte een eerste plek in de Zweedse charts en werd een bescheiden hit in de rest van Europa. Op 13 mei won ze met 'Tattoo' het Eurovisie Songfestival en werd daarmee de eerste vrouw die twee keer won. Ook zorgde haar overwinning ervoor dat Zweden Ierland evenaart: het zijn de enige twee landen die zeven (!!) keer het Songfestival wonnen.

Winq sprak Loreen in April in Amsterdam, vlak voor Eurovision in Concert.

Tekst gaat verder onder de video.

Je bent in mei hopelijk twee keer te zien op het Songfestivalpodium. Wat ging daar allemaal aan vooraf?

“Ik krijg veel nummers opgestuurd van schrijvers en producenten. Elk jaar zit daar wel een nummer bij van de mensen die ‘Euphoria’ schreven. In november luisterde ik ‘Tattoo’ terwijl ik in mijn woonkamer aan een glas wijn zat. Ik hoorde het, maar zette het halverwege af omdat het zo goed was. Diep vanbinnen wist ik dat ze wilden dat ik ermee naar het Songfestival zou gaan, maar dat was ik helemaal niet van plan. Ik dacht: dit kan ik niet nog een keer doen. Het is een grote verantwoordelijkheid en kost zoveel tijd.”

Wanneer veranderde je van gedachten?

“Dat kwam door een groep mensen die belangrijk voor mij zijn, maar die niet in de muziekindustrie werken. Zij waren direct enthousiast, maar werden stiller toen ik mijn twijfels deelde. Uiteindelijk kwamen ze met ideeën voor mijn optreden en besloot ik toch mee te doen. Waarom wijst het leven in deze richting, dacht ik? Wat gebeurt er als ik het gewoon doe?”

Wat is daarop het antwoord?

“Het blijkt het beste te zijn wat ik had kunnen doen. Ik ben nu zo blij en dat had ik nooit verwacht.”

Tijdens jouw optreden lig je tussen enorme ledschermen. Wat is het idee daarachter?

“Toen we het nummer opnamen, had ik precies voor ogen hoe het optreden eruit moest komen te zien. Ik presenteerde mijn ideeën aan mijn team en zij keken mij vragend aan: ‘Wat wil je met deze foto’s van bergen en de natuur, Loreen?’ Het is abstract, maar als je beter kijkt kun je bijna al de elementen in mijn optreden ontdekken. Het vuur van de zon, de aarde, lucht en zelfs de stenen op mijn nagels. Het enige element dat ontbreekt, is water. De natuur is voor mij een veilige plek en dat wil ik uitstralen.”

Tijdens de Zweedse voorronde Melodifestivalen kwam er een klimaatactivist het podium op, waardoor je jouw optreden moest onderbreken en opnieuw moest beginnen. Wat ging er op dat moment door je heen?

“Het was het beste wat er kon gebeuren. De connectie tussen mij en het publiek was daarna zoveel sterker. Ik ben zelf ook activist en soms bedoel je het goed, maar is een actie niet goed doordacht. Toch begrijp ik hem goed: deze persoon stond daar niet alleen voor zichzelf, maar voor ons allemaal. Het draaide op dat moment even niet om mijn optreden en mijn eigen ego.”

Je zegt dat je optreden daarna beter ging.

“Het enige waar ik mij zorgen over maakte was dat het gevoel van het publiek mogelijk verpest zou zijn. Het is alsof je naar een film kijkt, die afzet en 'm later opnieuw start. Maar niets was minder waar, het publiek was daarna nog veel enthousiaster.”

Tekst loopt door onder de foto.

Politieke muziek

Wat opvalt tussen de deelnemers van het festival dit jaar zijn de nummers die duidelijk een politieke boodschap bevatten. Zo komt Kroatië met rockband Let 3, die het nummer ‘Mama ŠČ!’ zingen, een anti-oorlogsnummer waarin ze Poetin op de hak nemen. Ook Tsjechië gaat voor een politieke invalshoek. De vrouwenband Vesna bevat leden uit alle omringende landen van Oekraïne, waaronder iemand uit Rusland. In de bijbehorende videoclip eet zij een soep van letters, die symbool zou staan voor de propaganda van Rusland, die mensen als soep wegslurpen.  

Wat vind jij van de politiek beladen nummers die dit jaar meedoen?

Loreen
Beeld: Edwin Hanssen

“Dat is heel erg belangrijk. Er speelt nu zoveel in de wereld en via kunst en cultuur kunnen we onszelf uiten. Zo zorgen we uiteindelijk voor verandering, hoop ik.”

Wat is voor jou de grootste verandering sinds je deelname in 2012?

“Rondom het optreden van ‘Euphoria’ hangt mysterie, rond ‘Tattoo’ eerder openheid. Destijds was ik een artiest die worstelde om voet aan de grond te krijgen in de muziekindustrie. Nu ben ik gegroeid en een ander mens. Ik ben niet bang meer om mijn mening te geven.”

Je staat momenteel bovenaan bij de bookmakers en bent favoriet voor de winst. Wat doet dat met je?

“Dat heeft twee kanten. Een deel van mij is heel erg blij, natuurlijk. Ik wil dat mensen het nummer begrijpen en in mij geloven. Maar tegelijkertijd weet ik dat ik rustig moet blijven en mijn ego de baas moet zijn. Wanneer ik overweldigd raak door de reacties, denk ik aan mijn grootmoeder: zij zou zeggen dat ik een grote verantwoordelijkheid heb en het niet naar mijn hoofd moet laten stijgen. Ik mag het leuk vinden, maar voor een korte periode. Ik moet me focussen op wat ik miljoenen mensen in Europa wil vertellen.”

Coverbeeld: Charli Ljung

Powered by Labrador CMS