vijf vragen aan...
Rick Paul van Mulligen over theaterbelevenis Spraakmakers: “De verhalen van queer componisten doen ertoe”
Over de muziek van gay componist Samuel Barber
In theaterbelevenis Spraakmakers vertelt acteur Rick Paul van Mulligen het verhaal achter de muziek van componist Samuel Barber. “Weten dat hij gay was geeft een diepere lading aan zijn muziek. Je voelt ineens een heel leven.”
1) Kun je kort het concept en de vorm van Spraakmakers uit de doeken doen?
“Het is een theaterconcert dat bestaat uit drie teksten over actuele onderwerpen, geschreven op muziekstukken die live worden
uitgevoerd. Het is een manier om klassieke muziek actueel
te maken, er een andere kijk op te geven. ‘Ntianu Stuger deelt
een verhaal over lichtvervuiling, Gijs Scholten van Aschat
over dementie en dat van mij gaat over queerness in de klassieke muziekwereld.”
2) Wat is jouw persoonlijke band met klassieke
muziek? Begin je de dag graag met de zevende
symfonie van Mahler?
“Zeker niet, haha. Ik vind klassieke muziek prachtig – en zeker onder een film – maar
als er een stuk begint te spelen, moet je mij niet vragen
van wie het is. Ik ben gevraagd voor deze reeks vanwege de
voorstelling Queer Planet van Het Nationale Theater, waar
ik vorig jaar in speelde. Mijn tekst gaat over Samuel Barber,
een homoseksuele, vroegtwintigste-eeuwse componist. Mij
werd gevraagd naar zijn muziek te luisteren om te kijken of ik
er andere dingen in terughoorde wanneer ik wist dat hij gay
was. Dat was het geval. Ik hoorde er veel eenzaamheid terug. Het stuk dat we behandelen is heel tragisch en dramatisch.”
3) Voor velen zal het nieuwe informatie zijn dat
componisten als Barber, maar bijvoorbeeld
ook Tsjaikovski, zich aangetrokken voelden tot mannen. Hoe komt dat, denk je?
“Het klassieke muziekpubliek vindt vaak dat ‘het er niet toe doet’, dat de muziek
voor zich zou spreken. Interessant is dat die argumentatie
meestal niet lijkt op te gaan wanneer de componist heteroseksueel is. Ik denk dat het juist van belang is om zulke
dingen te weten. Ook voor de queer gemeenschap, zodat zij
er een voorbeeld bij hebben van iemand die hetzelfde heeft
meegemaakt als zij en die daar kunst mee heeft gemaakt.
Barbers homoseksualiteit heeft in mijn beleving een wezenlijke invloed gehad op zijn muziek. Zijn pijn, zijn liefde, de
strijd om erbij te willen horen, je hoort het allemaal terug.
Het geeft een diepere lading aan de muziek. Je hoort niet
langer slechts een mooi, dramatisch stuk, maar voelt ineens
een heel leven.”
4) Kun je een tipje van de sluier oplichten over het
verhaal dat je gaat vertellen?
“We luisteren naar
een driedelig strijkkwartet. Tijdens de pauzes in de muziek neem ik het publiek mee in wat de queergemeenschap voor mij betekent en vertel ik wat ik daarvan terughoor
in Barbers muziek. Queer personen zijn de enige minderheid
die niet wordt opgevoed door gelijkgestemden. Het is de
eenzaamheid die ons verbindt en die we allemaal herkennen.
Ieder van ons komt van een plek dat we er in meer of mindere mate voor moesten vechten om erbij te horen.”
5) Vind je het spannend om deze tekst voor te dragen?
“Heel, ook omdat het aan iets persoonlijks
raakt. Toen ik tijdens de try-out begon te vertellen, meende ik direct argwanende blikken in het publiek te
bespeuren, maar uiteindelijk lieten mensen zich volledig
meevoeren door mijn verhaal. Achteraf kreeg ik veel emotionele reacties van oudere queer mensen in het publiek die
erg ontroerd waren. Het was belangrijk merkte ik, om te laten
zien dat dit mag bestaan, dat je dit mag voelen bij de muziek,
dat de persoonlijke verhalen van queer componisten er wel
degelijk toe doen.”
Spraakmakers is van 25 januari t/m 4 februari te zien in diverse theaters. Ga voor de speellijst naar spraakmakers.net.