Nieuw: 1984: The Year Pop Went Queer, over het eerste jaar waarin de gay subcultuur mainstream werd
1984 was het jaar dat de popmuziek ‘queer’ werd. Althans, daarover gaat het nieuwe boek 1984: The Year Pop Went Queer, met hits van Frankie Goes to Hollywood, Bronski Beat, de definitieve doorbraak van onze number one ally Madonna, Queens drag-video ‘I Want to Be Free’ en de eerste solohit van George Michael (die zelf toen nog diep in de kast zat). Auteur Ian Wade blikt terug in zijn boek, dat 384 pagina’s telt.
Oké, Culture Club en hun excentriek opgemaakte en dito geklede zanger Boy George scoorden in 1982 al dikke hits met ‘Do You Really Want to Hurt Me’ en ‘Church of the Poison Mind’ (en een jaar later met 'Do You Really Want to Hurt Me'. Divine was in dat jaar ook al lekker helemaal zichzelf met ‘Shoot Your Shot’. Maar volgens Ian Wade ging het in 1984 pas echt helemaal los. In dat jaar scoorde Culture Club hits met ‘Miss Me Blind’, ‘It’s a Miracle’ en ‘The War Song’. Divine haalde de Britse top tien met ‘You Think You’re a Man’.
loeistrak rokje
Queen scoorde een dikke hit met ‘I Want to Break Free’, die gepaard ging met een video waarin zanger Freddie Mercury in een loeistrak leren kokerrokje stond te stofzuigen (en ook de andere bandleden waren in drag). Destijds legden nog niet veel fans de link met Mercury’s seksuele voorkeuren, omdat hij daar nooit echt openlijk over sprak.
spannende broekjes
Dat gold ook voor George Michael, die in 1984 zijn eerste solohit met ‘Careless Whisper’ (met in de video aan zijn zijde een mysterieuze vrouw) en met Wham! de hits ‘Freedom’ en ‘Wake Me Up (Before You Go-Go)’. Let maar eens goed op de spannende broekjes in de video, en besef tegelijkertijd dat ook George Michael zich in nevelen hulde over zijn seksualiteit.
Lees ook:
spannende zwemmer
Wie wel openlijk gay waren in een tijd dat dit niet bepaald gebruikelijk was: de jongens van Bronski Beat. De video van ‘Smalltown Boy’ toont expliciet de bewondering van een jonge knul voor een spannende zwemmer, wat hij moet bekopen met een pak rammel. Ook scoorden ze een hit met ‘Why’, in 1984.
Lees ook:
homoseksclub
Ook Frankie Goes to Hollywood deed van zich spreken in 1984. In januari stond ‘Relax’ nog net in de hitlijsten, een track met een enorme kreun die dankzij een radioverbod en een expliciete video in een homoseksclub een enorme hit werd. In 1984 volgden nog ‘Two Tribes’ en ‘The Power of Love’.
Lees ook:
cyndi en madonna
Allies waren er ook. Cyndi Laupers ‘Girls Just Want to Have Fun’ sprak tot de verbeelding, net als het minder bekende ‘She Bop’, haar ode aan vrouwelijke masturbatie. En dan was er natuurlijk Madonna, die wereldwijd doorbrak in 1984 met ‘Holiday’ en ‘Like a Virgin’. Hier een weergaloos optreden van haar in het Duitse muziekprogramma Formel Eins.
Lees ook:
queer trends
1984: The Year Pop Went Queer is puur Brits georiënteerd, met hoofdstukken over Frankie, Bronski Beat en Hazell Dean, maar duidt tegelijkertijd de queer trends uit die tijd die wereldwijd golden. Muziekstijlen als HI-NRG komen voorbij, net als de betekenis van bangers als ‘So Many Men, So Little Time’ van Miquel Brown.
1984: The
Year Pop Went Queer
Ian Wade
Hardcover
384 pagina’s
Engelstalige uitgave
€ 24,95
Verkrijgbaar via bijvoorbeeld Amazon.nl