Vet lekkere muziek: de funky samenzang van En Vogue

Sjieker dan de gemiddelde meidengroep

Gepubliceerd
Leestijd: < 1 min

En Vogue was niet zomaar een meidengroep: de dames straalden gratie, klasse en sjieke mode uit. Met z’n vieren klonken ze harmonieus en aanvankelijk suikerzoet, maar later kwam daar een zwoeler én ruiger geluid voor in de plaats. Hier de mooiste hits van En Vogue, van ‘Hold On’ en ‘My Lovin’ (You’re Never Gonna Get It)’ tot het lipsync-anthem ‘Free Your Mind’.

Waarom deze rubriek? In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere twee weken doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. (De kazige rubrieknaam is in een opwelling bedacht. Hopelijk is dat snel vergeven en vergeten.)

Dit is deel vijf in een serie.
Deel één vind je hier
Deel twee vind je hier
Deel drie vind je hier
Deel vier vind je hier

En Vogue kwam uit de koker van producers/songwriters Thomas McElroy en Denzil Foster, die als Club Nouveau een grote hit scoorden met hun cover van ‘Lean On Me’ en in mindere mate met de ballad ‘Why You Treat Me So Bad’, dat later vele keren werd gesampled, onder meer Jennifer Lopez in ‘I’m Gonna Be Alright’ en in Ashanti’s ‘Only U’.

Voor En Vogue hadden ze een meidengroep voor ogen die grote klasse zou uitstralen. Drie dames hadden ze op het oog en de groep zou aanvankelijk For You gaan heten. Maar omdat ze zo goed met elkaar harmonieerden, werden het er vier: Cindy Herron, Maxine Jones, Terry Ellis en Dawn Robinson. En omdat ze gratie en chiqueness wilden uitstralen, kregen ze de naam En Vogue.

Er was geen leadzangeres, zoals eerder bij Diana Ross & The Supremes – de dames zongen allevier evenveel. Begin jaren negentig scoorden ze een reeks hits en met name de eerste twee albums vlogen de winkels uit: Born to Sing en Funky Diva’s.

En Vogue bestaat nog steeds. Van het eerste uur zijn Cindy Herron en Terry Ellis nog van de partij. Na enkele wisselingen is de groep nu een trio, met Rhona Bennett als derde lid.

Hieronder zetten we de zes grootste hits van En Vogue nog eens op een rijtje. In Nederland scoorden ze als volgt in de Top 40:

1990 – ‘Hold On’ - #12
1992 - ‘My Lovin’ (You’re Never Gonna Get It)’ - #11
1992 – ‘Free Your Mind’ - #7
1994 – ‘Whatta Man’ - #14
1997 – ‘Don’t Let Go (Love)’ - #2
1997 – ‘Whatever’ - #22

Leuk om te weten: ‘Free Your Mind’ groeide uit tot een power anthem voor de lhbtq-gemeenschap en is veel gehoorde keuze tijdens lipsync-optredens van dragqueens. ‘Whatta Man’ was een samenwerking met Salt ‘n’ Pepa. En ‘Don’t Let Go (Love)’, de grootste hit van En Vogue, kwam uit de film Set It Off, met hoofdrollen voor Jada Pinkett Smith, Queen Latifah en Vivica A. Fox.

Vorige keer: ‘Push the Button’ en andere hits van Sugababes

Liedjes van meidengroepen zitten vaak tegen het foute aan, zoals bij Luv’ en de Dolly Dots. Maar die van het Britse trio Sugababes waren altijd übercool. Luister nog maar eens naar de fraaie mashup ‘Freak Like Me’, de turbopop van ‘Round Round’ of het sexy ‘Push the Button’. Een overzicht van zes fijne Sugababes-songs.

In 1998 bedacht de manager van die andere coole meidengroep, All Saints, een truc om zijn succes te herhalen. Ron Tom richtte in dat jaar Sugababes op, dat in het begin bestond uit Keisha Buchanan, Mutya Buena en Siobhán Donaghy. Ze scoorden een klein hitje met ‘Overload’, waarna Siobhan de groep verliet. Later zou Siobhan vertellen dat ze is weggepest en dat Keisha de eerste ‘bully’ in haar leven was. Siobhan werd vervangen door  Heidi Range, die met de meidengroep Atomic Kitten een aantal hits had gescoord – waaronder een vreselijke cover van ‘Eternal Flame’ van The Bangles. Atomic Kitten komen we vast nog een keer tegen in de tegenhanger van deze rubriek, Lekker Foute Muziek. The Bangles zijn kandidaat voor een entry in deze lijst. Afijn, voor de Sugababes-hits alhier zullen we ons richten op de periode Keisha, Mutya en Heidi, die duurde van 2001 tot en met 2005.

Sugababes – ‘Freak Like Me’

Begin deze eeuw raakte de mashup in zwang. Vaak werd de zang van de ene track gecombineerd met de instrumentatie van de andere, wat leidde tot wonderlijke combinaties. Zoek maar eens naar ‘Smells Like Bootylicious’ op YouTube, waarin de muziek van Nirvana’s ‘Smells Like Teen Spirit’ een bizarre bodem vormt voor de teksten van Destiny’s Childs ‘Bootylicious’. Ook ‘Freak Like Me’ is ontsproten uit zo’n mashup. Het origineel is een combinatie van Adina Howards lied met dezelfde titel uit 1995, en ‘Are Friends Electric?’ van Gary Numan & Tubeway Army. Producent Richard X maakte een regelrechte coverversie van deze mashup. Aanvankelijk wilde hij de vocalen van Howard gebruiken, maar Richard kreeg geen toestemming. En zo belandden de Sugababes op de track. ‘Freak Like Me’ stootte in 2002 door naar de toppositie in de Britse hitlijsten. In Nederland kwam ze tot nummer 23 in de Nederlandse Top 40.

Sugababes – ‘Round Round’

Ook de tweede single van het tweede album Angels With Dirty Faces behaalde de Britse nummer één. Het is een gelaagde track die in wezen uit verschillende liedjes bestaat. De video is doeltreffend simpel: de drie dames staan in waanzinnige outfits en met caleidoscopische kapsels te zingen op een ronddraaiend platform. In Nederland was dit een van de grootste Sugababes-hit, met als hoogste notering de nummer twee in de Top 40.

Sugababes – ‘Hole in the Head’

De eerste single van album nummer drie, dat Three heet. ‘Hole in the Head’ is net zo’n klapper als de vorige twee. Op Wikipedia wordt de track omschreven als een kruising tussen Madonna en Boney M, de BBC noemde het lied ‘instantaneous splendour’. Voor de video gingen de dames door een gothic wasstraat, met zware make-up en duistere outfits. De een-na-grootste hit in Nederland, met nummer twee als topnotering in zeventien weken Top 40.

Sugababes – ‘Too Lost in You’

Wat betreft de ballads waren Mutya, Keisha en Heidi niet altijd even cool. Met ‘Stronger’ scoorden ze in 2002 een topvijf-hit, wat best een aardig deuntje was. Daarna volgde ‘Shape’, dat was gebaseerd op Stings suffe ‘Shape of Your Heart’ en waarop hij zelf ook was te horen. Gaap. We kiezen daarom voor ‘Too Lost in You’, wat een uit het Frans vertaalde cover is van Patricia Kaas (‘Quand J’ai Peur de Tout’, oftewel ‘Wanneer ik overal bang voor ben’). De alomtegenwoordige Diane Warren tekende voor de tekst en de productie en het lied steeg tot grote hoogten dankzij de soundtrack van de romcom Love Actually. Nummer tien in het VK, nummer acht in Nederland.

Sugababes – ‘In the Middle’

Misschien wel de beste single van Sugababes, die wortelt in R&B, funk en dance en een baslijn heeft die afkomstig is van een synthetische trombone. Met een video vol bikini’s, een paaldans en regenboogkleuren waren ze sexier dan ooit. Nederland beloonde deze derde single van Three met een aardige nummer zeven, in het thuisland kwamen ze ermee tot nummer acht.

Sugababes – ‘Push the Button’

Taller in More Ways is het laatste album waarop Mutya, Keisha en Heidi gezamenlijk te horen waren. ‘Push the Button’ is de laatste echt grote hit van dit drietal, waarmee ze maar liefst twintig weken in de Top 40 stonden en er hun grootste hit mee scoorden. Toppositie: nummer drie.

Bonus: Sugababes – ‘Same Old Story (Blood Orange Remix)’

In 2005 vertrok Mutya en werd ze vervangen door Amelie Berrabah. Keisha stapte op in 2009 en kwam jade Ewen erbij. Vanaf dat moment zat er geen enkele Sugababe uit de originele line-up meer in de band. In deze samenstelling zouden ze blijven bestaan tot 2011. Intussen waren de drie originele leden, Mutya, Keisha en Siobhan weer bij elkaar gekomen. Omdat ze de naam Sugababes niet mochten gebruiken, traden ze op onder de naam Mutya Keisha Siobhan, later ingekort tot MKS. In 2019 kregen ze de naam Sugababes terug, en sindsdien treden ze regelmatig op. Eerder dit jaar verscheen een jubileumeditie van hun debuutalbum One Touch, met daarop een remix van de track ‘Same Old Story’, gemaakt door Blood Orange.

Die keer daarvoor: nóg meer heerlijks uit Pose – seizoen 3

Nadat we je vorige keer trakteerden op de toptracks uit Pose, kwamen we niet verder dan aflevering twee van het derde seizoen. Er is domweg zoveel lekkers dat we deze keer gewoon verder gaan. Met Deee-Lite, Janet Jakson en heel veel oude soul.

Odyssey – ‘Native New Yorker’

In Pose is niet alleen muziek te horen uit de jaren waarin de serie zich afspeelt. Er zijn ook flashbacks, of tracks die de personages terugbrengen naar hun jeugd. Van Odyssey ken je wellicht het aanstekelijke ‘Use It Up and Wear It Out’. Dit is een onbekendere track maar minstens zo’n lekkere urban discotrack.

Deniece Williams – ‘Free’

Als Billy Porter geen Emmy wint voor zijn prestaties in aflevering vier van het derde seizoen… Zonder te verklappen wat er precies gebeurt: wat een stem heeft die man! (Klik hier als je niet wilt wachten.) Deniece ‘Let’s Hear It for the Boy’ Williams draagt haar muzikale steentje bij, met ‘Free’ haar hit uit 1977. Weliswaar op de achtergrond, maar toch.

Adventures of Stevie V – ‘Dirty Cash (Money Talks)’

Op de een of andere manier zie je deze video bijna nooit op de retro muziekzenders. Het is altijd Snap! of Culture Beat dat de klok slaat. Terwijl dit nummer zo ontzettend lekker wegdanst…

Deee-Lite – ‘Groove is in the Heart’

Met stip dé favoriete dancetrack van ondergetekende. Alleen al het intro is om door een ringetje te halen en als het lied eenmaal is begonnen is er geen houden meer aan. Wat een trip! Dat geldt ook voor de video, die in psychedelische seventies-kleuren is gedrenkt. Let ook op de uitzinnige outfits van Lady Miss Kier, DJ Dimitry en Towa Tei.

Janet Jackson – ‘You Want This’

Met drie tracks is Miss Janet goed vertegenwoordigd in het derde Pose-seizoen. Ook deze track heeft een sample uit een lied van The Supremes, namelijk ‘Love Child’. Gek genoeg is er geen officiële video te vinden op YouTube, dus dan maar deze fanversie.

Prince – ‘Kiss’

His Royal Badness had zo in Pose gekund, maar helaas heeft Prince het niet meer mogen meemaken. In de video van ‘Kiss’ laat hij zich van z’n bronstigste kant zien en OMG wat waren wij graag de gesluierde dame in het zwarte rokje geweest.

Diana Ross – ‘Ain’t No Mountain High Enough’

Het concert dat Diana Ross in 1983 in het Central Park in New York, mag je gerust legendarisch noemen. Een van de hoogtepunten is het luidkeels meegezongen ‘Ain’t No Mountain High Enough’. Als iemand weet hoe je een enorm publiek moet opzwepen. Dat is dan ook precies wat er gebeurt in Pose, als dit lied klinkt in de voorlaatste aflevering.

Aretha Franklin – ‘I Say a Little Prayer’

In de emotionele rollercoaster die Pose is, vormt de scène rond deze track een van de absolute hoogtepunten. Omdat je weet dat de serie na drie seizoenen onherroepelijk tot een einde komt. En omdat hier duidelijk wordt, hoe precies. Tranen met tuiten, elke keer weer als dit prachtige Burt Bacharach-lied voorbij komt… Hij schreef het samen met Hal David voor Dionne Warwick, maar de makers van Pose kozen voor Aretha Franklin. 

Die keer daarvoor: Vet lekkere muziek: de beste tracks uit Pose – seizoen 3

Het derde seizoen van Pose is misschien wel het meest emotionele van de hele serie. Bij sommige scènes springen je de tranen in de ogen, geholpen door de gevoelige muziek. Op andere momenten is Pose juist een feestje. Hier een overzicht van de lekkerste tracks uit de nieuwste afleveringen.

Muziek is een van de pijlers van Pose, de serie die gaat over de verwikkelingen van een groep mensen in de New Yorkse ballroomscene, eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Momenteel wordt het derde seizoen uitgezonden op BBC2, op vrijdagavond.

Wanneer de serie op een Nederlandse serie te zien is of op Netflix verschijnt, is helaas nog niet bekend. De eerste seizoenen zijn daar wel al te vinden, dus hou de updates over Netflix in de gaten. Tot die tijd: muziek, zonder spoilers!

Bizarre Inc – ‘I’m Gonna Get You’

Deze dancetrack heeft een van de meest herkenbare intro’s. Wie het hoort, stuift meteen de dansvloer op of pakt er een denkbeeldige microfoon bij om helemaal uit z’n dak te gaan. Deze Britse act scoorde er in 1992 een wereldhit mee.

Shanice – ‘I Love Your Smile’

Dit bakvissenlied is het ultieme feelgoodnummer. In Nederland was Shanice Wilson-Knox een eendagsvlieg, maar ze treedt nog steeds op. ‘I Love Your Smile’ haalde in 1991 de nummer één in de Nederlandse Top 40. Vier jaar eerder scoorde ze een klein hitje met ‘(Baby Tell Me) Can You Dance’ en na ‘Smile’ volgde nog de ballad ‘Saving Forever For You’, maar daarna hield het succes op.

RuPaul – ‘Supermodel (You Better Work)’

Deze hit van RuPaul mag natuurlijk niet ontbreken in Pose, hoe cliché dat wellicht ook is. In 1993 kwam RuPaul in Nederland tot nummer 26 in de Top 40.

Robin S – ‘Show Me Love’

Deze dancetrack heeft een van de meest herkenbare intro’s. Wie het hoort, stuift meteen de dansvloer op of pakt er een denkbeeldige microfoon bij om helemaal uit z’n dak te gaan. Sorry, dat was flauw. De Amerikaanse Robin Stone scoorde een in 1992 wereldhit mee dankzij het Zweedse remixduo Stonebridge en Nick Nice. Gek genoeg was de opvolger, ‘Luv 4 Luv’, een veel grotere hit in Nederland. ‘Show Me Love kwam niet verder dan 23, ‘Luv’ tot nummer 4.

Aretha Franklin – ‘Pride (A Deeper Love)’

Eerlijk zeggen: welke versie is mooier? Het origineel van Clivillés & Cole met zang van Deborah Cooper uit 1991 of de coverversie van Aretha Franklin uit 1993? De laatste is te horen in Pose en Aretha Franklin zong het oorspronkelijk in voor de soundtrack van Sister Act. De productie is van Clivillés & Cole zelf, dus eigenlijk is dit helemaal geen cover maar gewoon een nieuwe versie met een andere zangeres.

En Vogue – ‘My Lovin (You’re Never Gonna Get It)’

Deze songtekst leest als een lange ‘read’. En net als alle andere artiesten in dit Pose-rijtje verdient En Vogue een eigen editie in de Vet Lekkere Muziek-rubriek. Knopen we hierbij in onze oren.

Janet Jackson – ‘If’

In 1993 verscheen het vijfde album van Janet Jackson, Janet. Met daarop enorme hits als ‘That’s the Way Love Goes’, ‘Again’, ‘Because of Love’ en ‘You Want This’. En ‘If’, een gepassioneerde track over, eh, passie. Met een sample van Diana Ross & The Supremes.

Mariah Carey – ‘Anytime You Need a Friend’

Na al dat dancegeweld sluiten we af met een echte tearjerker. Misschien werkt het lied zelf nog niet op je traanbuizen, maar wanneer je de beelden uit Pose erbij ziet, houd je het ongetwijfeld niet lang droog. Volgende week meer, want we zijn pas halverwege aflevering twee. Go, Mariah!

Die keer daarvoor: Miley covert Madonna, Wham!, Queen en Amy Winehouse

Miley Cyrus houdt er wat covers betreft een compleet schaduwrepertoire op na. Onlangs zong ze een Madonna-medley, die nu is voorzien van commentaar door onze favoriete vocal coach. Verder strooien we met covers van Wham!, Queen, Amy Winehouse en meer…

Miley Cyrus – ‘Madonna-medley’

Georgina the Honest Vocal Coach heeft met een kritisch oor geluisterd naar Madonna-medley van Miley, die ze zong tijdens een Pride-concert (zie hieronder ook een paar tracks uit dat concert, waaronder Chers ‘Believe’). Georgina is fan van Miley, maar vindt dat ze hier en daar nasaal klinkt, of rasperig. Maar uiteindelijk gaat ze helemaal uit haar dak op Mileys versie van ‘Like a Prayer’.

Miley Cyrus – ‘Back to Black’

In 2019 trad Miley op tijdens het Glastonbury Festival in Groot-Brittannië. Daar bracht ze een eerbetoon aan Amy Winehouse met een cover van een van dier grootste hits, ‘Back to Black’. De videoversie duurt slechts twee minuten, hier de complete track, zonder beeld.

Miley Cyrus – ‘Last Christmas’

Het is augustus, maar wat maakt het uit: ‘Last Christmas’ van Wham! is een tijdloze klassieker die in het nieuwe, ruigere jasje van Miley ook prima te pruimen is, al is het zomer. Let ook op Mileys fraaie kerstpunkoutfit.

Miley Cyrus – ‘We Will Rock You’

In haar covercarrière heeft Miley meerdere songs van Queen naar haar hand gezet. Naast ‘Don’t Stop Me Now’ is dit ‘We Will Rock You’, waarbij ze vrij dicht bij het origineel blijft. Hup, gooi die vuisten in de lucht!

Miley Cyrus – ‘Nothing Compares 2 U’

Ook voor Prince draait Miley haar hand niet om. Zijn ‘Nothing Compares 2 U’ werd vooral bekend in de versie van Sinéad O’Connor, hier zingt Miley het in een mashup met haar eigen ‘Wrecking Ball’. Dit komt uit een recent optreden tijdens Lollapalooza 2021.

Miley Cyrus – ‘Landslide’ en ‘Edge of Midnight’

Tot slot (voor deze week althans) twee covers die aan Fleetwood Mac zijn gerelateerd. Eerst ‘Landslide’ uit 2014. Jaren later zou Miley een single uitbrengen met de titel ‘Midnight Sky’, wat erg leek op ‘Edge of Seventeen’ van Fleetwood Mac-zangeres Stevie Nicks. Later zong ze een mashup met de naam ‘Edge of Midnight’, waarin ze de twee songs combineerde.

Die keer daarvoor: Miley Cyrus zingt ‘Believe’ met dragqueens

Miley Cyrus werkt natuurlijk al jaren aan haar eigen oeuvre, maar voor een vette cover draait ze haar hand ook niet om. Daarom deze keer: de beste liedjes die door Miley worden gezongen, maar niet van haar zijn. We trappen af met Chers ‘Believe’ waarvoor ze een blik dragqueens heeft opengetrokken.

Miley Cyrus – ‘Believe’

Speciaal voor de Pride-maand gaf Miley Cyrus een concert dat werd uitgezonden via het Amerikaanse streamingplatform Peacock. We lichten er een paar uit, waaronder een cover van een van de grootste hits van Cher, ‘Believe’. Destijds was het autotune-truukje dat Cher uithaalde, kakelvers. Miley doet alles op eigen kracht, waardoor het nummer alleen maar sterker wordt.

Miley Cyrus – ‘Like a Prayer’

Tijdens hetzelfde concert zong Miley een cover van Madonna, en niet de minste. Sommige mensen vinden dat de voormalige Disney-ster soms iets te ver opentrekt en zichzelf overschreeuwt. Anderen werpen daar tegenin dat ‘Like a Prayer’ zich uitstekent leent voor een krachtmeting waar de zangeres van het origineel nu eenmaal niet aan kan tippen. Afijn, hier het complete Pride-concert met daarin een complete Madonna-medley, Cyndi Laupers 'True Colors', 'Dancing Queen' van ABBA, 'Freedom' van George Michael en nog veel meer cadeautjes.

Miley Cyrus – ‘My Future’

Het is niet zo dat Miley elke keer een random eighties of nineties-hit van YouTube plukt om zich die eigen te maken, ze stort zich met hetzelfde gemak op het werk van een concullega van nu. Waar Billie Eilish haar ‘My Future’ klein en jazzy houdt, scheurt Miley ook hier weer het hele lied aan stukken.

Miley Cyrus – ’50 Ways to Leave Your Lover’

Nadat Paul Simon zich van Art Garfunkel had gedaan, scoorde hij midden jaren zeventig een hit met dit echtscheidingsdrama. Miley zong het voor het eerst tijdens een van haar ‘backyard sessions’ (daarover later meer), maar hier laten we het optreden zien bij Saturday Night Live. Want: leuk broekpak.

Miley Cyrus & Billy Idol – ‘Rebel Yell’

Billy Idol was de wandelende natte droom van menig jarentachtigtiener, met z’n kinky outfits, naakte torso en z’n sexy video’s. Hij is te horen op het nieuwste album van Miley en na die kennismaking smaakte alles naar meer. Hier zingen ze samen een van Billy’s hits.

Miley Cyrus – ‘Miley Cyrus - The First Time Ever I Saw Your Face’

In haar eigen studio in Malibu gaf Miley haar eigen draai aan de hit van soulzangeres Roberta Flack (die vooral bekend was van die andere grote hit, ‘Killing Me Softly With His Song’). Met haar band geeft Miley het lied een flinke vleug country mee.

Miley Cyrus – ‘Gimme More’

We noemden net al even de 'Backyard Sessions' van Miley. Regelmatig stelde ze haar band op in haar achtertuin voor een serie optredens. Hier zingt ze een cover van Britney Spears, ‘Gimme More’. In de versie van Miley is het ineens een countrypowerballad.

Miley Cyrus & Mark Ronson – ‘No Tears Left to Cry’

Met een strijkorkest en Mark Ronson op gitaar houdt Miley haar cover van Ariana Grandes grote hit klein en intiem.

Miley Cyrus – ‘Jolene’

Tot slot de cover van Dolly Parton waardoor Miley de smaak van het herinterpreteren van de muziek van anderen te pakken kreeg. Ze blijft redelijk dicht bij het origineel, maar klinkt een stuk minder onschuldiger dan Dolly in het origineel. Overigens zijn er nog ontelbaar veel meer covers opgenomen door Miley, van Pink Floyd en Led Zeppelin tot Lana Del Rey en Amy Winehouse. Of Nirvana, Hall & Oates, Blondie, Courtney Love, Fleetwood Mac, Joan Jett, Metallica, Rolling Stones, Prince, David Bowie, Queen, Wham, Crowded House, Pretenders, Tom Petty, Velvet Underground, Outkast, The Cranberries, The Beatles of Nine Inch Nails. We komen er zeker nog een keer op terug.

Die keer daarvoor: de kortharige periode van Rihanna

Gingen we de vorige keer nog terug naar de roodharige periode van Rihanna, deze keer is 2009 aan de beurt. Het jaar waarin haar album Rated R uitkwam en Rihanna zichzelf een trashy punklook aanmat met opgeschoren haar en ruige make-up. Met hits als ‘Russian Roulette’, ‘Rude Boy’, ‘Te Amo’ en meer valt er wederom genoeg te beleven.

Rihanna – ‘Russian Roulette’

Na Good Girl Gone Bad, een album dat voornamelijk bestond uit uptempo dancepop en ballads, volgde in 2009 het album Rated R, dat meer richting R&B en hip-hop ging. Maar er staan ook songs op die wortelen in dancehall, rock en dubstep. Het album verscheen nadat haar gewelddadige relatie met zanger Chris Brown ten einde kwam. ‘Russian Roulette’ is een duistere track, maar heeft niet direct iets te maken met de breuk met Brown, aldus een van de producenten, Ne-yo. Rihanna haalde er begin 2010 de nummer 7 mee in de Nederlandse Top 40.

Rihanna – ‘Hard’

Na ‘Russian Roulette’ volgde ‘Hard’, een track die in Nederland niet op single werd uitgebracht. De track heeft een R&B-groove en bevat elementen uit hip-hop. In de video ziet Rihanna eruit als een strijder uit de Mad Max-films. Was ongetwijfeld ook hier een grote hit geweest, net als in de VS.

Rihanna – ‘Wait Your Turn’

Ook deze track werd geen hit in Nederland, maar de video willen we je niet onthouden. Rihanna’s coup is inmiddels uitgegroeid tot een soort hanenkam en lang voordat Madonna Madame X werd, paradeert Rihanna hier rond met een spannende ooglap. Dubstep was een ding in 2010 en dat hoor je hierop terug.

Rihanna – ‘Rude Boy’

Misschien is ‘Rude Boy’ wel Rihanna’s meest expliciet seksuele track, waarop ze dancehall combineert met raggamuffin, erop los twerkt in de video en teksten zingt als ‘Come here rude boy, boy an you get it up, come here rude boy, boy Is you big enough’. De video is een kleurrijk knip- en plakwerkje met filters en andere effecten, elementen uit de eighties en nineties, kortom een feest voor het oog. Nummer negen in de Top 40.

Rihanna – ‘Rockstar 101’

De immer onder een bos zwart haar en dito hoed schuilgaande gitarist van Guns ‘n’ Roses, Slash, levert een belangrijke bijdrage aan dit lied, met zijn scheurende monster. Halverwege verkleedt RiRi zich zelf ook nog even als Slash, maar dan natuurlijk wel met netkousen en een bodystocking. Ook deze track werd niet uitgebracht in Nederland. En afgezien van de fraaie video is dat ook niet per se heel erg.

Rihanna – ‘Te Amo’

De laatste single van Rated R is een Latin track die in Nederland tot 31 kwam in de Top 40, hoogstwaarschijnlijk doordat op dezelfde dag haar duet met Eminem, ‘Love the Way You Lie’, binnenkwam. Die schopte tot nummer vijf. In de video speelt topmodel Laetitia Casta de love interest van Rihanna. Hun affaire begint romantisch op een kasteel, en eindigt met latex- en pvc-kostuums in bed.

Die keer daarvoor: de roodharige periode van Rihanna

We gaan terug naar het jaar 2010, toen Rihanna de ene hit na de andere scoorde. In dat jaar kwam Loud uit, met een serie video’s die één ding gemeen hadden: RiRi had ineens vuurrood haar en dat hield ze de hele albumcyclus consequent vol. Van ‘The Only Girl in the World’ en ‘S&M’ tot ‘Man Down’ en ‘Cheers (Drink to That)’: dit zijn de leukste roodharige hits van Rihanna.

Lees meer

Powered by Labrador CMS