Vet lekkere muziek: Miley Cyrus zingt ‘Believe’ met dragqueens

Bekijk hier Mileys beste live covers

20 juli 2021, Jaap Bartelds, 8 minuten

Miley Cyrus werkt natuurlijk al jaren aan haar eigen oeuvre, maar voor een vette cover draait ze haar hand ook niet om. Daarom deze keer: de beste liedjes die door Miley worden gezongen, maar niet van haar zijn. We trappen af met Chers ‘Believe’ waarvoor ze een blik dragqueens heeft opengetrokken.

Waarom deze rubriek? In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere twee weken doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. (De kazige rubrieknaam is in een opwelling bedacht. Hopelijk is dat snel vergeven en vergeten.)

Dit is deel vijf in een serie.
Deel één vind je hier
Deel twee vind je hier
Deel drie vind je hier
Deel vier vind je hier

Miley Cyrus – ‘Believe’

Speciaal voor de Pride-maand gaf Miley Cyrus een concert dat werd uitgezonden via het Amerikaanse streamingplatform Peacock. We lichten er een paar uit, waaronder een cover van een van de grootste hits van Cher, ‘Believe’. Destijds was het autotune-truukje dat Cher uithaalde, kakelvers. Miley doet alles op eigen kracht, waardoor het nummer alleen maar sterker wordt.

Miley Cyrus – ‘Like a Prayer’

Tijdens hetzelfde concert zong Miley een cover van Madonna, en niet de minste. Sommige mensen vinden dat de voormalige Disney-ster soms iets te ver opentrekt en zichzelf overschreeuwt. Anderen werpen daar tegenin dat ‘Like a Prayer’ zich uitstekent leent voor een krachtmeting waar de zangeres van het origineel nu eenmaal niet aan kan tippen. Afijn, hier het complete Pride-concert met daarin een complete Madonna-medley, Cyndi Laupers 'True Colors', 'Dancing Queen' van ABBA, 'Freedom' van George Michael en nog veel meer cadeautjes.

Miley Cyrus – ‘My Future’

Het is niet zo dat Miley elke keer een random eighties of nineties-hit van YouTube plukt om zich die eigen te maken, ze stort zich met hetzelfde gemak op het werk van een concullega van nu. Waar Billie Eilish haar ‘My Future’ klein en jazzy houdt, scheurt Miley ook hier weer het hele lied aan stukken.

Miley Cyrus – ’50 Ways to Leave Your Lover’

Nadat Paul Simon zich van Art Garfunkel had gedaan, scoorde hij midden jaren zeventig een hit met dit echtscheidingsdrama. Miley zong het voor het eerst tijdens een van haar ‘backyard sessions’ (daarover later meer), maar hier laten we het optreden zien bij Saturday Night Live. Want: leuk broekpak.

Miley Cyrus & Billy Idol – ‘Rebel Yell’

Billy Idol was de wandelende natte droom van menig jarentachtigtiener, met z’n kinky outfits, naakte torso en z’n sexy video’s. Hij is te horen op het nieuwste album van Miley en na die kennismaking smaakte alles naar meer. Hier zingen ze samen een van Billy’s hits.

Miley Cyrus – ‘Miley Cyrus - The First Time Ever I Saw Your Face’

In haar eigen studio in Malibu gaf Miley haar eigen draai aan de hit van soulzangeres Roberta Flack (die vooral bekend was van die andere grote hit, ‘Killing Me Softly With His Song’). Met haar band geeft Miley het lied een flinke vleug country mee.

Miley Cyrus – ‘Gimme More’

We noemden net al even de 'Backyard Sessions' van Miley. Regelmatig stelde ze haar band op in haar achtertuin voor een serie optredens. Hier zingt ze een cover van Britney Spears, ‘Gimme More’. In de versie van Miley is het ineens een countrypowerballad.

Miley Cyrus & Mark Ronson – ‘No Tears Left to Cry’

Met een strijkorkest en Mark Ronson op gitaar houdt Miley haar cover van Ariana Grandes grote hit klein en intiem.

Miley Cyrus – ‘Jolene’

Tot slot de cover van Dolly Parton waardoor Miley de smaak van het herinterpreteren van de muziek van anderen te pakken kreeg. Ze blijft redelijk dicht bij het origineel, maar klinkt een stuk minder onschuldiger dan Dolly in het origineel. Overigens zijn er nog ontelbaar veel meer covers opgenomen door Miley, van Pink Floyd en Led Zeppelin tot Lana Del Rey en Amy Winehouse. Of Nirvana, Hall & Oates, Blondie, Courtney Love, Fleetwood Mac, Joan Jett, Metallica, Rolling Stones, Prince, David Bowie, Queen, Wham, Crowded House, Pretenders, Tom Petty, Velvet Underground, Outkast, The Cranberries, The Beatles of Nine Inch Nails. We komen er zeker nog een keer op terug.

Vorige keer: de kortharige periode van Rihanna

Gingen we de vorige keer nog terug naar de roodharige periode van Rihanna, deze keer is 2009 aan de beurt. Het jaar waarin haar album Rated R uitkwam en Rihanna zichzelf een trashy punklook aanmat met opgeschoren haar en ruige make-up. Met hits als ‘Russian Roulette’, ‘Rude Boy’, ‘Te Amo’ en meer valt er wederom genoeg te beleven.

Rihanna – ‘Russian Roulette’

Na Good Girl Gone Bad, een album dat voornamelijk bestond uit uptempo dancepop en ballads, volgde in 2009 het album Rated R, dat meer richting R&B en hip-hop ging. Maar er staan ook songs op die wortelen in dancehall, rock en dubstep. Het album verscheen nadat haar gewelddadige relatie met zanger Chris Brown ten einde kwam. ‘Russian Roulette’ is een duistere track, maar heeft niet direct iets te maken met de breuk met Brown, aldus een van de producenten, Ne-yo. Rihanna haalde er begin 2010 de nummer 7 mee in de Nederlandse Top 40.

Rihanna – ‘Hard’

Na ‘Russian Roulette’ volgde ‘Hard’, een track die in Nederland niet op single werd uitgebracht. De track heeft een R&B-groove en bevat elementen uit hip-hop. In de video ziet Rihanna eruit als een strijder uit de Mad Max-films. Was ongetwijfeld ook hier een grote hit geweest, net als in de VS.

Rihanna – ‘Wait Your Turn’

Ook deze track werd geen hit in Nederland, maar de video willen we je niet onthouden. Rihanna’s coup is inmiddels uitgegroeid tot een soort hanenkam en lang voordat Madonna Madame X werd, paradeert Rihanna hier rond met een spannende ooglap. Dubstep was een ding in 2010 en dat hoor je hierop terug.

Rihanna – ‘Rude Boy’

Misschien is ‘Rude Boy’ wel Rihanna’s meest expliciet seksuele track, waarop ze dancehall combineert met raggamuffin, erop los twerkt in de video en teksten zingt als ‘Come here rude boy, boy an you get it up, come here rude boy, boy Is you big enough’. De video is een kleurrijk knip- en plakwerkje met filters en andere effecten, elementen uit de eighties en nineties, kortom een feest voor het oog. Nummer negen in de Top 40.

Rihanna – ‘Rockstar 101’

De immer onder een bos zwart haar en dito hoed schuilgaande gitarist van Guns ‘n’ Roses, Slash, levert een belangrijke bijdrage aan dit lied, met zijn scheurende monster. Halverwege verkleedt RiRi zich zelf ook nog even als Slash, maar dan natuurlijk wel met netkousen en een bodystocking. Ook deze track werd niet uitgebracht in Nederland. En afgezien van de fraaie video is dat ook niet per se heel erg.

Rihanna – ‘Te Amo’

De laatste single van Rated R is een Latin track die in Nederland tot 31 kwam in de Top 40, hoogstwaarschijnlijk doordat op dezelfde dag haar duet met Eminem, ‘Love the Way You Lie’, binnenkwam. Die schopte tot nummer vijf. In de video speelt topmodel Laetitia Casta de love interest van Rihanna. Hun affaire begint romantisch op een kasteel, en eindigt met latex- en pvc-kostuums in bed.

Die keer daarvoor: de roodharige periode van Rihanna

We gaan terug naar het jaar 2010, toen Rihanna de ene hit na de andere scoorde. In dat jaar kwam Loud uit, met een serie video’s die één ding gemeen hadden: RiRi had ineens vuurrood haar en dat hield ze de hele albumcyclus consequent vol. Van ‘The Only Girl in the World’ en ‘S&M’ tot ‘Man Down’ en ‘Cheers (Drink to That)’: dit zijn de leukste roodharige hits van Rihanna.

Lees meer

Magazine 109
Deze keer: Thorn Roos de Vries, COC-directeur Marie Ricardo en meer
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 109

Deze keer: Thorn Roos de Vries, COC-directeur Marie Ricardo en meer

Neem een abonnement

Geef cadeau