Deel zeven uit de serie

Lekker foute muziek: de 5 kazigste van Jermaine Jackson

De knapste Jackson, maar qua muziek de foutste

Leestijd: < 1 min

Jermaine Jackson was misschien de knapste van de Jacksons, maar muzikaal gezien zit hij in het lekker foute hoekje. De video van ‘Dynamite’ is misschien wel de jarentachtigste jarentachtigvideo die er bestaat, zijn duet met Pia Zadora pure schmalz. En zo zijn er meer liedjes van Jermaine die zeker de moeite waard zijn.

Uit de krochten van YouTube borrelen allerlei gekke, lachwekkende, bizarre en superslechte muziekvideo’s op. Die verzamelen we iedere dinsdag voor je in Winqs Lekker Foute Muziekrubriek. Elke week komen er een paar nieuwe (oude) liedjes bij.

Dit is deel zeven. De vorige afleveringen vind je hier:

Jermaine Jackson – ‘Let Me Tickle Your Fancy’

Nadat Jermaine Jackson elf jaar lang deel uitmaakte van The Jackson Five en in 1983 samen met zijn broers The Jacksons oprichtte, ging er een kortstondig succesvolle solocarrière van start voor het vierde kind van Joseph en Katherine Jackson. In 1972 bracht hij al een eerste soloalbum uit, maar vanaf de jaren tachtig ging hij pas echt los. In 1982 bracht hij een album uit, waarvan dit de titeltrack is. Een heerlijk dubieuze titel bovendien, want wie wil er nou niet door Jermaine aan zijn ‘fancy’ worden gekieteld?

Jermaine Jackson – ‘Do What You Do’

Een tanktop met bretels erover, dat leek Jermaine wel een gepaste outfit voor het optreden in deze video. Het geeft een beetje een Rambo-achtig effect. Maar wat hem pas echt sexy staat is de witte smoking waarin hij door een mysterieuze schoonheid wordt verleid. Die heeft het uiteindelijk niet best met hem voor, want na een nacht vol dampende seks probeert ze hem dood te schieten terwijl hij staat te douchen. Gelukkig voor Jermaine had hij een paspop bij zich die sprekend op hem lijkt.

Jermaine Jackson & Pia Zadora – ‘When the Rain Begins to Fall’

Over mysterieus gesproken: dat is eigenlijk alles aan deze video. Ten eerste: het feit dat Pia Zadora ineens zangeres was. Ten tweede: haar wonderlijke hoofdtooi. Ten derde: de hoofddeksels van de rest van de cast. Ten vierde: het gehaakte nethemd van Jermaine. Ten vijfde: het verhaal, want wat kwam Pia eigenlijk doen? En ten slotte dat er geen geluidseffecten zijn te horen want die waren er in mijn herinnering namelijk wél.

Jermaine Jackson – ‘Dynamite’

Hoewel ‘Do What You Do’ en ‘When the Rain Begins to Fall’ grotere hits waren, is dit toch wel het hoogtepunt uit het oeuvre van Jermaine. De video speelt zich in een gevangenis waar een opstand is uitgebroken, Jermaine is helemaal nat en doet een dans in die gevangenis in een gestreept mouwloos niemendalletje, samen met iemand die lijkt op Ross van Friends en om het feest compleet te maken zijn er tekstballonnen met ‘Dynamite’ erop. En waarom heeft het vrouwelijk gevangenispersoneel hotpants aan?

Jermaine Jackson – ‘Closest Thing To Perfect’

Van de soundtrack van Perfect, een film met John Travolta en Jamie Lee Curtis die zich afspeelt in een fitnessclub en een 1,9 kreeg op een score van tien van Rotten Tomatoes. Uit die film komt deze scène met een prachtige bijrol voor het broekje van John. Jermaine Jackson tekende voor de soundtrack en trok voor de gelegenheid ook een gympakje aan.

Vorige keer: het ABBA-album van Bonnie & José is uit op cd en dvd!

Goed nieuws voor de fans van Bonnie & José (of eigenlijk voor iedereen): na 35 jaar is eindelijk hun album vol met ABBA-covers uitgekomen op cd. Er is ook een dvd verschenen met daarop de tv-special Bonnie & José in Zweden. We nemen je daarom mee terug naar 1984 en 1985, toen ze hits scoorden met hun versies van ‘Cassandra’ en ‘The Way Old Friends Do’.

Bonnie & José – ‘Cassandra’

Uiteraard is er van alles te vinden op YouTube als het gaat om Bonnie & José. We beginnen daarom met de eerste ABBA-cover die ze op single uitbrachten. ‘Cassandra’ kwam uit in 1984 en haalde de 24e plaats in de Nederlandse Top 40. Let op de prachtige eighties sweaters en de leren broeken van Bonnie en José, en ook op de achtergronddanseressen die door het Op Volle Toeren-decor sluipen met brandende toortsen.

Bonnie & José – ‘Zoals Vrienden Doen’

Voor hun album ‘Herinnering’ kozen Bonnie & José niet per se de grootste hits uit het rijke ABBA-repertoire. De bekendste covers zijn die van ‘Chiquitita’ (dat zo bleef heten) en ‘I Have A Dream’, dat onder de titel ‘Hart Voor Een Kind’ op de heruitgave van ‘Herinnering’ is verschenen. Andere titels zijn ‘De Flierefluiter’ (‘The Piper’), ‘Vriendschap’ (‘Arrival’) en deze cover van ‘The Way Old Friends Do’. Hieronder zie je wederom een fraai staaltje jarentachtigcouture, in een opname van Nederland Muziekland.

Bonnie & José – ‘Waarom’

Ron Brandsteder heeft een speciaal plekje in het hart van Bonnie St. Claire. Op haar hit uit 1976, ‘Dokter Bernhard’, speelde hij de dokter die Bonnie een onheilstijding moest brengen waarna zij ‘Nee, nee, nee!’ zingend ineenstortte. Nou ja, niet echt natuurlijk, maar een drama was het wel. Zie hier hoe hij ook het intro verzorgt van ‘Waarom’, de cover van ABBA’s ‘Move On’. Dat intro is anno 2021 nog altijd stuitend actueel, bovendien. Om dit stukje met de vraag van Bonnie & José te eindigen: “Hoe komt het ooit weer goed?”

Bonnie & José – ‘Hart Voor Een Kind’

Op de heruitgave van Herinnering staan de twaalf tracks van het originele album, aangevuld met vier bonustracks: een cover van ‘Engel Wie Du’ en ‘The Sun Will Be Here Again’, ‘De Postkoets’ en deze versie van ‘I Have a Dream’. Hier zingen Bonnie & José het lekker sentimenteel met een kinderkoor. Let ook op de piepjonge Ivo Niehe.

Bonnie & José – ‘De Postkoets’

Deze cover had niets met ABBA van doen, maar wel met de Selvera’s. Die hadden er een hitje mee in 1970, de versie van Bonnie & José stamt uit 1985.

Bonnie & José – ‘In Zweden’

Uiteindelijk togen Bonnie & José naar het geboorteland van ABBA om daar een tv-special op te nemen. Ze brachten een bezoek aan de Polar Studio’s, waar veel ABBA-hits zijn ontstaan. Björn Ulveaus vertelt voor de camera hoe verguld hij was met de liedjes op Herinnering. Bij de eerste oplage van de heruitgave van Herinnering zit een bonus-dvd met daarop de tv-special, aangevuld met drie televisieoptredens. Alle beelden zijn voor het eerst voorzien van stereogeluid.

De CD/DVD-set is verkrijgbaar via Bol.com en kost €19,99.

Die keer daarvoor: boybands die bekende hits coveren

A-ha’s ‘Take On Me’ maar dan in de versie van boyband A1. Hoe klonk dat ook alweer? Beter dan het origineel? Zo’n beetje iedere zichzelf respecterende boyband probeerde zich ooit omhoog te trekken aan een klassieker uit de oude doos, met nogal wisselend resultaat. Van Take That tot East 17 en van Westlife tot Boyzone: hier lekker veel foute voorbeelden van boybands die bekende hits coveren.

A1 – ‘Take On Me’

Als je op YouTube eenmaal begint met zoeken naar boybands die bekende klassiekers hebben gecoverd, merk je al snel dat je in een vrijwel bodemloze put bent beland. Daarom hier slechts een greep uit het enorme aanbod. We beginnen met A-ha, dat midden jaren tachtig een wereldhit scoorde met ‘Take On Me’. Later dook de oerversie van het lied ook op, met in plaats van de geïllustreerde supervideo een zwetende Morten Harket in een stukgetrokken T-shirt. Hoe dachten de jongens van A1 dat te overtreffen? Met een video over een virus dat wereldwijd rondwaart. Een computervirus, welteverstaan. Ziet er best kek uit, maar er zit geen Morten bij en ook niemand die zo viriel de hoogte in ging met z’ stem.

East 17 – ‘West End Girls’

Vergeleken met andere boybands waren de jongens van East 17 een soort straatschoffies die zomaar uit het Londense East End hadden kunnen komen. Wellicht daarom hebben ze hun eigen versie van ‘West End Girls’ de wereld ingeslingerd. Waar de Pet Shop Boys een sophisticated inkijkje gaven in het hedonistische nachtleven van de Britse hoofdstad, staat East 17 in hun hoodies te doen alsof het hier een hip hop-song betreft. Tja.

Another Level – ‘Freak Me’

“Let me lick you up and down, Til' you say stop. Let me play with your body baby, make you real hot.” Jongens toch. De hier verder nooit doorgebroken Amerikaanse R&B-act Silk scoorde in 1993 een nummer één-hit met dit hitsige lied, die ze gepaard lieten gaan met een suffe video. Another Level pakte het vijf jaar een stuk beter aan, want kijk eens hoe gelikt en freaky alles er uit ziet, hieronder. Laten we het er maar op houden dat Britse jongens destijds een stuk minder preuts waren dan hun Amerikaanse soortgenoten.

Westlife – ‘Uptown Girl’

De Ierse boys van Westlife hebben een lading covers op hun geweten waar je U tegen zegt. ‘Hard To Say I’m Sorry’ van Chicago, Bette Midlers ‘The Rose’, ‘Mandy’ van Barry Manilow, ‘Against All Odds’ van Phil Collins in nota bene een duetuitvoering met Mariah Carey, The Temptations’ ‘My Girl’: het is slechts een greep. Wat al die covers gemeen hebben, is dat ze allemaal even kazig zijn. We kiezen hier daarom voor ‘Uptown Girl’, omdat hun versie eigenlijk prima te pruimen is. De guys zijn er kek uit in hun bartenderpakjes. Het is een parodie op de video van Billy Joel, waarin Claudia Schiffer dezelfde gastrol speelt als Christie Brinkley in het origineel.

Take That – ‘It Only Takes a Minute, ‘Could It Be Magic’ en ‘Relight My Fire’

Omdat Take That onze favoriete boyband is, gaan we gewoon niet kiezen (al slaan we hun overbodige versie van Bee Gees' 'How Deep Is Your Love' even over). Dus zie hoe een piepjonge Robbie, Gary, Jason, Howard en Mark losgaan in een boksring op de klanken van ‘It Only Takes a Minute’, dat origineel van Tavares was.
Robbie Williams zingt de lead vocals op Donna Summers ‘Could It Be Magic’, met een kapsel dat er in goede shots lekker jongehonderig uit ziet, en in slechte shots lijkt op het haar van Jans van Jan, Jans en de Kinderen. Let ook even op de rondvliegende abs en biceps.
Tot slot ‘Relight My Fire’, dat alleen al genoemd mag worden vanwege Lulu, die voor de gelegenheid is opgetrommeld.
O, en dan vergeten we nog even dat Take That ook een aardige grunge-pastiche in zich had. Zie hier hoe ze zich wagen aan Nirvana’s ‘Smells Like Teen Spirit’. Doe even liken op Youtube, want die 988 duimpjes omhoog steken zo schril af tegen de ruim 3.500 duimpjes omlaag. Of doe ook eigenlijk maar niet...

Blue – ‘Get Down On It’

Eigenlijk is dit niet echt een cover, want Kool & The Gang werkte mee aan deze versie van Blue. Eerder haalden ze hetzelfde trucje uit met Elton John en Stevie Wonder, met wie ze samen hun respectievelijke hits ‘Sorry Seems to Be the Hardest Word’ en ‘Signed, Sealed, Delivered, I’m Yours’ zongen. Maar de video van ‘Get Down On It’ is het minst saai. Wat we alleen een beetje missen, zijn die spectaculaire special effects uit de early eighties van het origineel.

5ive – ‘We Will Rock You’

Zouden de jongens van 5ive daadwerkelijk gedacht hebben: wat Queen kan, kunnen wij beter? Hebben wij betere stemmen dan Freddie Mercury? Is een boyband die gitaren vasthoudt, geloofwaardig? Maken we het lied sterker door er een rommelig rapje aan toe te voegen? Het antwoord is vier keer volmondig ja, want anders doe je zoiets niet. De grap is dat Brian May en Roger Taylor van Queen hebben meegewerkt aan deze versie en ook te zien zijn in de video. Wat wáren zij denkende?

Boyzone – ‘Working My Way Back To You’

Ook Boyzone leende regelmatig liedjes die al bestonden. Dat waren meestal serieuze ballads die een beetje ouwelijk aandeden, zoals The Osmonds’ ‘Love Me For A Reason’, ‘You Needed Me’ van Anne Murray, Tracy Chapmans ‘Baby Can I Hold You’ of ‘Words’ van de Bee Gees  Hun allereerste single was een nieuwe versie van ‘Working My Way Back To You’ van The Spinners en daar hebben we voor gekozen omdat de boys hier nog een blauwdruk waren van Take That. Ronan Keating nam pas later de rol van leadzanger op zich, hier is alles nog een vrolijke ratjetoe.

Caught in the Act –‘ My Arms Keep Missing You’

Hoewel Caught in the Act voor de helft bestond uit Nederlanders, is de boyband hier nooit echt doorgebroken. Bastiaan Ragas en Eloy de Jong waren daarentegen huge in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waar ze gedurende een groot deel van de jaren negentig hit na hit scoorden. Ze hadden bovendien een neus voor superfoute covers, zoals die van ‘Babe’, een suikerzoete powerballad van Styx met een geile video. Hier kiezen we voor ‘My Arms Keep Missing You’, puur omdat het origineel van Rick Astley is, de cultheld uit de jaren tachtig die eigenlijk een eigen entry verdient in deze lijst (wat we de vorige keer ook zeiden van Baccara, dus beide artiesten hou je van ons tegoed).

Die keer daarvoor: vijf kreundeuntjes uit de seventies

Een act met twee parende insecten en een zangeres die zich er zuchtend en steunend mee bemoeit. Bijna niemand kent Mistral nog, maar in 1977 leidde dit tot een hoop commotie. Het was sowieso een tijdperk waarin er op los werd gekreund. Hier vijf hitsige voorbeelden.

Mistral – ‘Jamie’

Helemaal aan de start van deze rubriek brachten we Baba & Roody al eens onder de aandacht. Dit tweetal stond al kronkelend tegen elkaar aan te rijden op een zwoel en zomers reggaedeuntje. Het had niet misstaan in dit nieuwe lijstje. Maar deze keer selecteren we andere liedjes, waaronder ‘Jamie’ van Mistral. Deze Nederlandse band scoorde slechts een paar hitjes in de seventies, met verschillende zangeressen. We kiezen hier voor ‘Jamie’, vooral vanwege de potsierlijke act die erotisch was bedoeld. We zien hoe twee enorme insecten een soort paringsritueel uitvoeren, om vervolgens elkaar ook echt te bespringen. Speciaal bedacht voor Toppop door niemand minder dan Penney de Jager.

Fox – ’S-S-S-Single Bed’

Zangeres Noosha Fox wordt wat stemgeluid betreft weleens vergeleken met Kate Bush, maar daar is hier niet veel van te horen. Als frontvrouw van de band Fox maakte ze dit fraaie pre-disconiemendalletje over iemand die de trein heeft gemist en nu dan maar moet blijven slapen in een ’s-s-s-single bed’. Let ook op de gitaarsolo mét stemvervormer.

Lynsey de Paul – ‘Sugar Me’

Het optreden van Lynsey de Paul begint met een prachtige muurschildering van een soort Calimero die uit een ei is gekropen, waarna de cameraman helemaal losgaat met zijn zoomlens. Wat de zangeres precies bedoelt met ‘Sugar Me’ laat zich raden, maar toch blijft alles in het brave.

Andrea True Connection – ‘More, More, More’

Zoals met zoveel prehistorische optredens moet je even door een berg pixels heen graven, wil je überhaupt iets kunnen zien van mevrouw True Connection. De zangeres werd geboren als Andrea Marie Truden in Nashville en dit was in 1976 haar enige hit. We doen er even een tweede optreden bij, vanwege haar weelderige ponykapsel.

Baccara – ‘Yes Sir, I Can Boogie’

Het ultieme kreun-, hijg-, zucht- en steunduo is uiteraard Baccara. De Spaanse zangeressen Mayte Mateos en Maria Mendiola leerden naar verluidt hun Engelse songteksten fonetisch uit het hoofd, en hun uitspraak draagt alleen maar bij aan het effect van ultieme sexiness. Baccara bouwde een hele reeks hits op dezelfde formule: een discobeat, veel violen, parlando intro’s of intermezzo’s en pakkende refreinen. Luister ook maar eens naar ‘Sorry I’m A Lady’ of ‘Parlez-Vous Français’. Dit smaakt naar meer Baccara, dus de volgende keer zetten we de dames hier nog eens uitgebreid in het zonnetje. Maar eerst: ‘Yes Sir, I Can Boogie’!

Die keer daarvoor: 7 kerstliedjes die zowel queer zijn als over the top

Voor de bekende kerstklassiekers verwijzen we dit jaar even door naar Sky Radio’s Christmas Station. Dit jaar kiezen we voor kerstliedjes die queer zijn en helemaal over the top gaan. Dus niet het loepzuivere gekweel van Sam Smith, en wél de kerstkraker van Bearforce 1.

Todrick Hall – ‘Bells, Bows, Gifts, Trees’

We beginnen met de enige bijdrage van dit jaar en die komt van Todrick Hall. Het is een bewerking van zijn single ‘Nails, Hair, Hips, Heels’, die hij speciaal voor de huidige pandemie ook al eens in een coronajasje had gestoken. Hier zie je ‘Mask, Gloves, Soap, Scrubs’.  En de onderstaande variant is dus speciaal voor kerst in elkaar gezet.

MNEK – ‘Stopped Believing In Santa’

Op dit moment staat MNEK hoog in de Nederlandse Top 40 met Joel Corry en hun ‘Head&Heart'. Een paar jaar geleden kwam hij met deze tearjerker over een verloren liefde. Alle clichés komen voorbij, er zijn dit jaar geen cadeaus, geen mistletoe en de kerstboom heeft hij ook maar omgetrapt. Wat een ellende in the most wonderful time of the year en wat een heerlijke edelkitsch. En dan bestaat Santa óók al niet meer...

Kacey Musgraves and Troye Sivan – ‘Glittery’

Van alle zeven queer kerstliedjes zou je deze nog wel kunnen tegenkomen op zo’n kerstzender. Maar kijk eens naar de video: werkelijk alles is roze! De muren, de cadeautjes, de gordijnen, de schilderijen, de schemerlamp, de kerstkrans op de deur, de monstrueuze jurk van Kacey… Ja, zelfs Troye zelf is roze. Bij gebrek aan een groene kerstboom heeft Troye dan maar een groen pak aangetrokken, wat ook echt het enige is dat contrasteert.

Big Freedia – ‘Make it Jingle’

Rapper Big Freedia heeft een compleet album uitgebracht met daarop tracks als ‘Santa Is A Gay Man’, ‘You’re So Frosty’ en ‘Rudy, the Big Boot Reindeer’. Hoe dik die reet van dat rendier precies is, weten we niet: er is helaas geen video bij het liedje gemaakt. Wel voor ‘Make it Jingle’. Probeer dit dansje thuis maar eens, en pas op dat je de kerstboom niet omver twerkt.

Edna Jean Robinson – ‘Boobs for Christmas’

Als je geen borsten hebt, dan vraag je die toch gewoon voor kerst? Dragqueen Edna Jean is er niet bepaald eentje uit de stal van RuPaul, maar je moet haar nageven dat ze haar best heeft gedaan om er een fraai filmpje van te maken.

Tegan and Sara – ‘The Chipmunk Song (Christmas Don’t Be Late)’

Het begint nog heel lieflijk met een walsje dat wordt ingezet, maar dan blijkt dat Tegan en Sara een bloedirritant Chipmunk-filter over hun stemmen hebben gelegd. Waarom? Gelukkig doen ze dat niet de hele tijd en gelukkig duurt het lied maar 2,5 minuut. Wie het helemaal uitzit, krijgt van ons een virtueel kerstkransje.

Bearforce1 – ‘Christmas is Here’

De mannen van Bearforce1 waren nooit vies van een stukje camp naar de mensen toe. Dit lied, een medley, had ook zomaar door Gerard Joling gezongen kunnen worden, maar zijn gierende uithalen blijft de luisteraar bespaard in de versie van deze kerstberen.

Bonus: Gerard Joling – ‘Christmas on the Dancefloor’

Toen we het net hadden over Gerard Joling bij Bearforce1, bedachten we ineens: had Gerard Joling niet onlangs óók een kerstlied bij elkaar gegierd? Ja dus! Daarom bij deze als bonus deze discokneiter van Geer uit 2018.

Die keer daarvoor: meeblèren met Right Said Fred

Ze bestaan nog steeds, maar de roemrijke jaren van Right Said Fred liggen ver in het verleden. Dus blikken we terug op de glorietijd van de broers Fred en Richard Fairbrass, toen ze nog te sexy waren om een shirt te dragen.

‘I’m Too Sexy’

Het begon allemaal met deze kneiter van een hit, die het in de VS zelfs schopte tot nummer 1. Fred en Ries zagen eruit als twee breedgeschouderde sportschoolgasten en het was de broers opgevallen dat sommige mannen in de gym zó trots waren op hun spierbundels dat ze het liefst trainden zonder shirt. Et voilá: daar hadden ze het onderwerp voor hun debuutsingle te pakken. ‘I’m too sexy for my shirt’ is nog altijd een kreet die je tegenkomt op vele T-shirts. Overigens was dit in Nederland helemaal niet zo’n grote hit: het kwam tot nummer 20 in de Top 40.

‘Don’t Talk Just Kiss’

Destijds was Right Said Fred nog een trio, en voor de tweede single kwam daar nog een vierde persoon bij. Soulzangeres Jocelyn Brown trok haar strot open en zette het op een brullen, terwijl de leadzang van Richard bijna timide klonk. De video bood meer van hetzelfde: Fred en Ries waren nog steeds te sexy voor een shirt. Het werd in Nederland hun grootste hit, met nummer 3 als toppositie.

‘Deeply Dippy’

Bij single nummer drie was Right Said Fred wereldberoemd. In de video is te zien hoe ze de wereld rondreizen, met z’n allen in een hotelbed liggen, handtekeningen uitdelen en erop los flirten, uiteraard ook allemaal weer zonder shirt. Na twee dancehits is dit een jazzy popsong met een fijn blazers-intermezzo waarin Richard er lustig op los kreunt en croont. Het was de laatste Nederlandse toptien-hit voor Right Said Fred.

‘Daydream’

Zanger Richard had de smaak van de jazz goed te pakken, want als vierde single brachten ze dit lied vol swingende vingerknips uit. Het is een cover van Lovin’ Spoonful en de video speelt zich af in een classy nachtclub. Wereldwijd deed het lied niet zoveel, zelfs in thuisland Groot-Brittannië kwam het niet verder dan 29. De single van ‘Daydream’ had een zogeheten dubbele a-kant, met als tegenhanger ‘Those Simple Things’.

‘You’re My Mate’

Na ‘Daydream’ werd het min of meer stil rond Right Said Fred. Ze scoorden nog een piepklein hitje met ‘Bumped’ in 1993 en de laatste keer dat ze in het nieuws kwamen, was omdat de heren het nut van de Britse lockdown in twijfel trokken. Door de jaren heen zijn ze altijd muziek blijven maken, waaronder deze single uit 2001. Wat blijkt: bijna tien jaar na ‘I’m Too Sexy’ zijn ze zelf ook nog stééds te sexy voor een shirt.

Die keer daarvoor: vijf ranzige Billy Idol-video’s

Verrassing! Billy Idol is te horen op het nieuwe album van Miley Cyrus. Maar wie was die man ook alweer, die in zijn video’s steevast met z’n fraaie torso te koop liep en verder het liefst in lakleer was gehuld? Hier vijf van zijn ruigste video’s, ter kennismaking of herinnering.

In een tijd dat een platinablonde coupe weer helemaal terug is (zie hier maar liefst veertig gebleekte celebs voor-en-na de kapper), kijken we samen met Miley en haar witgeverfde mat even terug naar de periode waarin die trend ook al eens opspeelde: de jaren tachtig.

Annie Lennox zette de toon voor vrouwen, waarna Madonna voor haar eerste echte metamorfose ook koos voor een peroxidecoupe. Bij de mannen was het Billy Idol, die zijn sexy punklook letterlijk bekroonde met een spierwitte kuif.

Billy Idol maakte behoorlijk toegankelijke rocksongs, afgewisseld met breed uitwaaierende ballads. In zijn video’s is hij steevast te zien met fatale vamps, of hij neemt zelf die rol op zich, met vaak niet meer om het lijf dan een lakleren stretchbroek.

Veel mensen kregen het destijds behoorlijk warm van die stoute Billyboy, die van ruig soms over het randje van ranzig ging. Kijk hier onder maar eens of dat nog steeds zo is.

‘Hot In the City’

De muziek van Billy Idol bevatte eigenlijk alle rockclichés die je kunt bedenken: gelikte synthesizer-riffs, koortjes, een refrein waarin hij het uitschreeuwt en aan het einde een climax. In de video van ‘Hot In the City’ slaat Billyboy een gat in een muur en gluurt vervolgens door dat glory hole, waarachter een pikante wereld schuilgaat vol bondage. Intussen zou Madonna stikjaloers worden vanwege de crucifix om z’n nek. Een beetje gek wordt het als Billy eerst zijn gitaar en daarna de muur droogneukt.

‘Eyes Without a Face’

Een van Billy Idols grootste wereldhits was deze slepende ballad uit 1984. Gek genoeg scoorde hij er in Nederland maar matig mee: hij kwam niet verder dan nummer 24 in de Nederlandse Top 40. Hier scoorde hij zijn enige toptien-hit drie jaar later met ‘Sweet Sixteen’. De video voor ‘Eyes’ was voor Billy’s begrippen vrij kuis, met een inzoomende close-up die een minuut duurt, gevolgd door wat gespartel voor een rookmachine. Na drie minuten gaan er toch nog leren handschoentjes aan en wordt het bizar: Billy staat in het midden van een soort pentagram en om hem heen verschijnen figuren in zwartgekapte gewaden. Pure jarentachtighorror.

‘White Wedding’

Ook de video van ‘White Wedding’ heeft een duister thema, waarbij deze keer wordt geflirt met de dood. Een doodskist wordt dichtgetimmerd en we maken kennis met de bruid terwijl ze op een operatietafel ligt. Die bruid werd gespeeld door Billy’s toenmalige vriendin, Perri Lister. Eerder zag je haar al vastgebonden aan een kruis hangen in de video van ‘Hot In the City’.

‘Dancing With Myself’

Billy Idol werd in 1955 geboren als William Michael Albert Broad. Hij was amper twintig toen hij de punkband Generation X oprichtte. Zijn artiestennaam dankt hij aan een docent, die hem omschreef als ‘idle’, wat zowel ‘ijdel’ betekent als ‘nietsnut’, omdat hij er op school met de pet naar gooide. ‘Dancing With Myself’ stamt uit de tijd dat Billy bij Generation X zat, en gaat over de edele kunst van het masturberen. Iets waar hij kennelijk wél heel goed in was.

‘Catch My Fall’

Tot slot een video die begint met Billy in bed en eindigt onder de douche, waar hij de ranzigheid letterlijk van zich afspoelt. Een demonische grijns, een opgetrokken lip, duivelse make-up en er vliegt ook weer van alles in de fik: het is weer geen vrolijk wereldje dat Billy hier oproept. En dan gaat-ie op het einde ook nog eens heel dystopisch iets rechtstreeks uit een blik zitten eten. Wel met een groot kapmes, uiteraard.

Vorige keer: vijf prehistorische Kylie-hits

Deze week verschijnt Disco, het vijftiende studioalbum van Kylie Minogue waarop weer lekker gedanst kan worden. Ter gelegenheid hiervan doken we in de archieven en daar kwamen we vijf heerlijke dorky pareltjes tegen, uit de tijd dat Kylie nog lang niet zo cool was als nu en Stock, Aitken & Waterman zowat elke drie minuten een nieuw liedje voor haar uitpoepten.

Kylie Minogue – ‘I Should Be So Lucky’

Kylie was bij wijze van spreken net klaar van het inzingen van ‘I Should Be So Lucky’ toen het producerstrio alweer met het volgende niemendalletje kwamen aanzetten. Dit is natuurlijk wat gechargeerd, maar Kylie vertelde ooit dat haar doorbraakhit in een stief kwartiertje is geschreven. Stock, Aitken & Waterman (of een selectie daarvan) waren van 1987 tot en met 1992 verantwoordelijk voor haar eerste 21 singles. In Nederland maakten we kennis met Kylie via de video van ‘Lucky’, met haar tuttige permanentje.

Kylie Minogue – ‘Got To Be Certain’

Voor Kylie’s tweede Nederlandse hit (in Australië had ze al gescoord met ‘The Locomotion’, die kregen wij hier pas later voor de kiezen) zijn maar liefst twee video’s gemaakt. De eerste begint met een serie slapstick-achtige houdinkjes, waarna Kylie aan het schilderen slaat. In de tweede zijn de schilderscènes vervangen door een wandeling langs een rivier, waarbij Kylie een wonderlijke combinatie draagt van rood met neongroen.

Kylie Minogue – ‘Je Ne Sais Pas Pourquoi’

Dat Kylie kon acteren, wisten de kijkers van Neighbours natuurlijk allang. In de video voor ‘Je Ne Sais Pas Pourqoi’ spreekt ze een mondje over de grens én gaat ze terug in de tijd: ze is hier helemaal Doris ‘Que Sera, Sera’ Day. Let op de special effects: Kylie is in kleur en haar knappe tegenspeler in zwart/wit. Het decor doet overigens nogal denken aan de Britse WOII-serie ‘Allo ‘Allo.

Kylie Minogue – ‘It’s No Secret’

Ook wel een keer leuk om eens eens een single nemen die niet is uitgebracht in Nederland. De openingsscène lijkt regelrecht afkomstig uit onze eigen serie Spijkerhoek (kent iemand dat nog?), waarna Kylie wegloopt en in een wortelbroek over een strand loopt. Ze had er niet al te best weer bij, want: wisselend bewolkt.

Kylie Minogue – ‘Hand On Your Heart’

We hebben de lekkerfoutste voor het laatst bewaard, want wat doet Kylie hier prachtiger dan de titel van het liedje uitbeelden? Op haar jurk is een hart geplakt en inderdaad: op een gegeven moment legt ze haar hand erop. Of nee, dat doet ze helemaal niet, wat we dan maar als een gemiste kans beschouwen. Net als trouwens de hele video, die in de coulissen van een studio lijkt te zijn opgenomen. Desondanks blijft Kylie fris en fruitig rondspringen tot het bittere eind. En eigenlijk doet ze dat nog steeds...

Die keer daarvoor: vijf kazige liedjes over regen

Vorige week brachten we vijftien liedjes over de regen in de tegenhanger van deze Lekker Foute Muziekrubriek met Vet Lekkere Muziek. Daarin stond onder meer het lied 'Rain or Shine' van Five Star, waarvan we toen zeiden dat die niet zou hebben misstaan in deze rubriek. En zo zijn er meer lekker foute regenliedjes te verzinnen. Hier de leukste vijf!

Jermaine Jackson & Pia Zadora – ‘When The Rain Begins To Fall’

Het is 1984 en Michael Jackson is officieel The King of Pop. Broer Jermaine moet gedacht hebben: dat wil ik ook! Hij schakelde socialite Pia Zadora in voor dit duet, dat in 1984 de eerste plaats behaalde van de Nederlandse Top 40. Er werd een spectaculaire video bij verzonnen met Jer en Pi als futuristische actiehelden. Let op de zonnebril van Pia en het mouwloze Mad Max-achtige breiwerk van Jermaine.

The Weather Girls – ‘It’s Rainig Men’

Martha Wash en Izora Rhodes-Armstead begonnen als het muzikale duo Two Tons O’ Fun, maar veranderden hun naam toen ze de hitpotentie inzagen van ‘It’s Raining Men’. Helaas voor de twee bleef hun naam voor altijd verbonden aan deze monsterhit en scoorden ze daarna geen hits meer. Nog altijd kent iedereen deze klassieker, die destijds trouwens niet verder kwam dan nummer 43 in de Nederlandse hitparade.

B.J. Thomas – ‘Raindrops Keep Falling On My Head’

Dit übertuttige liedje staat op de soundtrack van de toch best stoere Butch Cassidy and the Sundance Kid. De heupwiegende B.J. Thomas ziet er met z’n gerafelde gilet, gele puntkragenbloesje en het haar in een brave scheiding ook niet bepaald stoer uit. De huppelende achtergronddansers maken het zoetsappige tafereeltje helemaal af. En had die arme man even een paraplu geleend…

Milli Vanilli – ‘Blame It On The Rain’

We hadden niet alleen het naveltruitje, de megging en de strakke-wielrenbroek-als-gewone-broek-voor-mannen aan Milli Vanilli te danken, met hun gescheurde jeans leverden ze nóg een bijdrage aan de mode van de jaren tachtig. En wat konden ze zingen hè, die Rob en Fab.

Jason Donovan – ‘Rhythm Of The Rain’

De Australische heartthrob scoorde in 1990 een Britse top tien-hit met deze cover van The Cascades, dat we in Nederland vooral kennen in de Nederlandse vertaling die is gezongen door Rob de Nijs. Het was in 1963 zijn eerste hit. Jason deed het in ons land wat minder, wat jammer is. Want de video is na dertig jaar het bekijken nog altijd meer dan waard.

Vorige keer: vijf keer ‘Crazy For You’

“Trying hard to control my farts… I walk over to where you aa-aare.” Oké, flauw grapje. Maar ‘Crazy For You’ is Madonna op haar schmalziest. En de Queen of Pop is niet de enige die helemaal knettergekgestoord verliefd op iemand was. Wat dacht je van David Hasselhoff, die geen smartlap à la Madonna maakte, maar een stevige meehosser? En zo zijn er meer ‘Crazy For You’s gemaakt. Hier de vijf foutste.

Madonna – ‘Crazy For You’

We beginnen natuurlijk bij Madonna, want haar ‘Crazy For You’ is de grootste hit uit dit rijtje. Deze ultieme jarentachtig powerballad die neigt naar een smartlap, stamt uit de film Vision Quest, die werd gemaakt vlak voordat Madonna wereldwijd doorbrak als superster en uitkwam op het moment dat Madonna alomtegenwoordig was, in 1985. In de film is ze te zien als nachtclubzangeres. Ze zong hierin ook het lied ‘Gambler’, dat lijkt op 'She's A Maniac' en een bescheiden hitje werd. Maar de knaller was ‘Crazy For You’, dat bovendien de allereerste ballad-hit uit haar lange carrière was.

Let Loose – ‘Crazy For You’

Zo’n beetje ten tijde van Take That, namelijk 1994, doken er allerlei boybands op die snakten naar hetzelfde succes. Maar dan moet je wel goede liedjes hebben, anders lukt dat natuurlijk nooit. Let Loose zag er leuk uit met gordijntjeskapsels en op elkaar afgestemde outfits, maar hun ‘Crazy For You’ beklijft niet. Wedden dat je het nú alweer bent vergeten?

Kylee – ‘Crazy For You’

De Japanse Kylee zingt ook in het Japans, behalve dan die ene zin uit het refrein. De video is een hommage aan allerlei Americana-dingen zoals woestijnen, oldtimers, homestyle cooking diners en snelwegen, waar Kylee langs paradeert in een hippie-outfit. Weer iets totaal anders dan de ‘Crazy For You’s hier boven en beneden.

Hedley – ‘Crazy For You’

Behalve Céline Dion en Justin Bieber zijn er maar verdomd weinig Canadese artiesten die internationaal zijn doorgebroken. Zo ook niet de band Hedley uit Vancouver, terwijl ze zo hun best deden om zich in te leven in het ‘Crazy For You’-thema. Namelijk nogal letterlijk, met een bandopstelling in een isoleercel, dwangbuizen en een set die doet denken aan American Horror Story: Asylum. Of ze überhaupt nog internationaal zullen doorbreken? Niet met zanger Jacob Hoggard in ieder geval.

David Hasselhoff – ‘Crazy For You’

Tot slot David Hasselhoff, die zijn lederen Knight Rider-outfit heeft ingeruild voor een minstens zo stoere motoroutfit. Zie hier de Offizielles Video, met zijn mat wapperend in de wind als hij op dit Village People-achtige deuntje over de snelwegen scheurt.

Die keer daarvoor: wat heeft Gloria Estefan gemeen met U2, Duitse Sandra en boyband Worlds Apart?

U2 schaar je niet meteen in het rijtje Gloria Estefan, de Duitse jarentachtigzangeres Sandra en boyband Worlds Apart. Maar toch hebben ze iets gemeen: ze namen allemaal een cover op van de bekende klassieker ‘Everlasting Love’. Het origineel is een fraai sixties soulnummer en de meeste nieuwe versies neigen naar een pastiche. Hier een overzicht van de leukste covers.
Lees meer

 

Powered by Labrador CMS