Vet lekkere muziek: de playbackende baby van Massive Attack

De mooiste video's op een rijtje

Leestijd: < 1 min

De koningen van de trip hop leverden in de jaren negentig en nul de ene parel na de andere af. Een hoogtepunt is ‘Teardrop’, een ontroerend liedje met een video waarin een baby ronddobbert in een baarmoeder en het lied playbackt. Maar wie kent ‘Unfinished Sympathy nog, of het door Madonna gezongen ‘I Want You’? Hier de zeven mooiste video’s van Massive Attack.

Waarom deze rubriek? In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere twee weken doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. (De kazige rubrieknaam is in een opwelling bedacht. Hopelijk is dat snel vergeven en vergeten.)

Dit is deel zes in een serie.
Deel één vind je hier
Deel twee vind je hier
Deel drie vind je hier
Deel vier vind je hier
Deel vijf vind je hier

Massive Attack – ‘Paradise Circus’

We beginnen dit lijstje meteen maar met de mooiste video. Die is gemaakt voor ‘Paradise Circus’ en brengt ex-pornoster Georgina Spelvin in beeld terwijl ze terugblikte op haar carrière. Helaas staat de video nergens op YouTube, dus maken we een uitstapje naar Vimeo.

Massive Attack – ‘Unfinished Sympathy’

Debuutsingle met een video die in één take werd opgenomen in een buitenwijk van Los Angeles. Zangeres Shara Nelson doet niets anders dan over straat lopen, alwaar van alles gebeurt. Let op de twee dames aan het einde die voorbijgangers bekogelen met groente.

Massive Attack – ‘Teardrop’

Liz Fraser van de Cocteau Twins houdt het klein met haar toch al ijle stem. Te zien is hoe een baby ronddobbert en playbackt in een baarmoeder, een heel eenvoudig gegeven en juist daarom zo ontroerend.

Massive Attack – ‘I Want You’

Madonna zingt de lead vocalen op deze Marvin Gaye-cover. In de video speelt ze een eenzame vrouw op een anonieme hotelkamer die zojuist lijkt verlaten en wanhopig wacht op een bericht per telefoon. Met een paar valse wimpers dansend in een bijrol.

Massive Attack – ‘Butterfly Caught’

Zanger Robert Del Naja verandert langzaam in een motvlinder die zijn einde tegemoet vliegt, op weg naar het licht. Al komt dat einde niet in beeld, het blijft een van de grimmigste video’s van Massive Attack.

Massive Attack – ‘Voodoo In My Blood’

Een samenwerking met Young Fathers. De video is eenvoudig maar doeltreffend: actrice Rosamund Spike raakt in de ban van een vliegend rond object dat al snel haar hele wezen overneemt.

Massive Attack – ‘Live With Me’

Nog meer eenzaamheid. Een vrouw, gespeeld door Kirsty Shepheard, slaat een lading drank in, loopt naar huis en zet aldaar meteen een fles aan haar mond. De vocalen waren van de destijds 60-jarige Terry Callier.

Massive Attack – ‘Protection’

Everyting but the Girl-zangeres Tracey Thorn maakte aanvankelijk akoestische gitaarmuziek, maar dankzij Massive Attack gingen zij en haar muzikale partner Ben Watt steeds meer de elektronische kant op. In de ‘Protection’-video doolt ze door een soort poppenhuis.

Die keer daarvoor: ‘Smalltown Boy’ en andere hits van Bronski Beat

Onlangs werd bekend dat Steve Bronski op 61-jarige leeftijd is overleden Hij was de naamgever van Bronski Beat, de band die in de jaren tachtig hits scoorde met ‘Smalltown Boy’ en ‘Why’ – die werden gezongen door Jimmy Somerville. Maar er zijn meer Bronski Beat-parels te vinden op YouTube. Een overzicht.

Bronski Beat werd opgericht in 1983 en bestond uit toetsenist Steve Bronski (echte naam: Steven Forrest), zanger Jimmy Somerville en nog een toetsenist, Larry Steinbachek. Ze scoorden in 1984 hun grootste hit ‘Smalltown Boy’. Somerville begon in 1986 een andere band, The Communards, om niet veel later solo verder te gaan.

Revival

Somerville werd vervangen door John Foster, met wie Bronski Beat nog enkele kleinere hits scoorde in Groot-Brittannië. In 1995 ging de band uit elkaar, maar in 2016 initieerde Steve Bronski een revival. Lang duurde die niet, want Larry Steinbachek stierf in dat jaar.

Openlijk gay

De heren van Bronski Beat waren openlijk gay in een tijd dat dit zeker nog niet vanzelfsprekend was. De video die ze maakten voor ‘Smalltown Boy’ was baanbrekend. Te zien was hoe zanger Jimmy Somerville vanuit een dorp naar een stad reist en zich in het zwembad vergaapt aan mannelijk schoon (en daar uiteindelijk een hoge prijs voor betaalt).

Top 2000

In 2007 vertelde Jimmy Somerville over de totstandkoming van ‘Smalltown Boy’ aan de makers van de Top 2000. Dat verhaal zie je hieronder, gevolgd door de video van ‘Smalltown Boy’. Daar weer onder vind je de overige hits van het trio, waarbij we ons hebben beperkt tot de periode met Jimmy Somerville.

Hitperiode

Vorige week werd bekend dat Bronski is omgekomen bij een brand in zijn flat. We blikken daarom terug op de hitperiode van Bronski Beat, die begon in 1984 en ruim een jaar later alweer ten einde kwam.

In Nederland scoorde Bronski Beat als volgt:
‘Smalltown Boy’ (1984) – Nummer 1 in de Top 40
‘Why’ (1984) – Nummer 6
‘It Ain’t Necessarily So’ (1984) – Nummer 27
‘I Feel Love’ – medley met Marc Almond (1985) – Nummer 11
‘Hit That Perfect Beat Boy’ (1985) – Nummer 3

Die keer daarvoor: de grappigste video’s van Beyoncé

Beyoncé kan superserieus zijn in haar video’s, maar ook grappig op het hilarische af. We selecteerden hier de leukste voor je, met Bey die een luxe poes parodieert of lijkt op een verdrietig verlepte Sophia Loren. Of helemaal zichzelf is en haar voet als telefoon gebruikt.

Beyoncé - 'Naughty Girl'

We zijn ruim een minuut op weg in de – verder vrij rechttoe rechtaan serieuze – video van ‘Naughty Girl’ als komt Bey ineens binnenmarcheren als parodie op een te rijke socialite, in een poenerige rode bontjas en een designer handbag die alleen past bij een luxe poes. Haar haar danst als ze een body drop doet. Wellicht is het niet eens per se grappig bedoeld, maar zo pakt het wél uit.

Beyoncé – ‘Get Me Bodied’

In een spectaculaire remixvideo van zesenhalve minuut komen de gekste dansjes voorbij: de ‘Naomi Cambell Walk’,  de ‘Uh-Oh’, de ‘Pat Your Weave’, de ‘Pose for the Camera’, de ‘Old School Dance’, de ‘Scissor Leg’ en ‘Snap in a Circle Three Times’.  Een fraaie bijrol is weggelegd voor Beyoncés paardenstaart die een eigen leven lijkt te leiden. Haar Destiny’s Child-collega’s Kelly Rowland en Michelle Williams kunnen Beyoncé nauwelijks bijhouden en ook haar zusje Solange is van de partij. Het dansen is virtuoos en meeslepend en werkt bovendien ook nog op je lachspieren als Beyoncé met haar hoofd de uren van de klok nadoet. Vanaf 3.43 gaan ze pas echt los. ‘Single Ladies’ voor gevorderden.

Beyoncé – ‘Why Don’t You Love Me’

En dan nu een spectaculair stukje slapstick. Beyoncé neemt ons mee naar de jaren zestig of zeventig en ziet eruit als een verlepte Sophia Loren (die van de cover van haar kookboek Koken Con Amore), die net is verlaten door haar man. Ze speelt B.B. Homemaker, die een potje maakte van het huishouden en al rokend op een bed neerzijgt met een martini en een sigaret (hopelijk een Belinda Menthol). Met uitgelopen make-up die over haar wangen loopt smeekt ze haar kerel aan de telefoon: “Why don’t you love me while I’m so damn easy to love?” Tussendoor loopt ze lekker te tutten in een retro decor en speelt ze ook nog even pin-upartiest Bettie Page, compleet met zweep.

Beyoncé – ‘Grown Woman’

Hierover kunnen we kort zijn: er is niets grappiger dan beelden van baby-Bey die haar oudere ik lijkt te playbacken. Een van de leukste voorbeelden van deep fake.

Beyoncé – ‘7/11’

Nog meer slapstick, maar nu met een moderne twist. In wezen gebeurt hier niet veel meer dan wat geklier in en om een hotelkamer, maar het is zo geestig gemonteerd dat je blijft kijken. Hoogtepunt is Beyoncé die haar voet gebruikt om mee te bellen.

Nicki Minaj & Beyoncé – ‘Feeling Myself’

Als trailer trash nouveau riche wordt, dat lijkt het idee achter de video van Beyoncé en Nicki Minaj. Over die laatste moet zeker ook een keer een lijstje met grappige video’s worden gemaakt (‘Stupid Hoe’, anyone?). Lang was deze video alleen te zien via Tidal, maar af en toe duikt-ie weer eens op via een obscuur YouTube-kanaal.

Die keer daarvoor: De gezelligste meezingers van Beyoncé

Beyoncé maakt nog altijd prachtige muziek, maar om haar recente werk nou te bestempelen als ‘gezellige meezingers’? Nee. Daarom nemen we je mee terug naar de tijd van ‘Single Ladies’, ‘Halo’, ‘Love on Top’ en meer…

6) Beyoncé & Jay-Z – ‘Crazy in Love’

Het was niet haar eerste solosingle (dat was de Austin Powers soundtrack-hit ‘Work It Out’), maar wel haar eerste dikke solohit. De instrumentatie was gebaseerd op een hit van The Chi-Lites uit 1970, ‘Are You My Woman (Tell Me So)’ en damn wat ging ze er lekker op los. Helemaal solo is dit niet, want echtgenoot Jay-Z is ook te horen op ‘Crazy in Love’. Van haar debuutalbum Dangerously in Love uit 2003.

5) Beyoncé – ‘Halo’

In 2009 verscheen Beyoncés derde soloalbum, I Am… Sasha Fierce met daarop dit jubelende ‘Halo’. Officieel is dit een ballad, maar probeer maar eens stil te blijven zitten als Beyoncé uithaalt. Alsof er plotseling allemaal engeltjes om je oren vliegen.

4) Beyoncé & Lady Gaga – ‘Telephone’

Op I Am… Sasha Fierce stond een track genaamd ‘Video Phone’. Er bestaat een soloversie van Beyoncé, maar er is ook een duetvariant met Lady Gaga. Enkele maanden later kwam daar een tweede samenwerking bij in de vorm van ‘Telephone’. In een video gaan de twee totaal over the top, om te eindigen als een dystopische Thelma & Louise. Het is een van de creatiefste uitingen van de laatste elf jaar.

3) Beyoncé – ‘Love on Top’

Als Beyoncé ooit zou meedoen aan het Eurovisie Songfestival, dan zou ‘Love on Top’ helemaal geen gekke liedkeuze zijn. Het lied stikt van de modulaties, waarbij ze per verandering ook van outfit verwisselt in de video. En zo’n act doet het natuurlijk ook altijd goed op het Songfestivalpodium. Van het album 4 uit 2011.

2) Beyoncé – ‘Single Ladies (Put a Ring on It)’

Tijdens menig vrijgezellenfeest (M/V) of bruiloft wordt dit lied uitbundig meegebruld. De video is een eerbetoon aan choreograaf Bob Fosse en al sinds 2008 iconisch. Het is een meezinger van jewelste, dus des te bijzonder is het dat de instrumentatie tegen het industriële aan zit. Terwijl je er ook de muziek van ‘De Vogeltjesdans’ onder had kunnen zetten… Ook weer een track van I Am… Sasha Fierce.

1) Beyoncé – ‘Run the World (Girls)’

Terecht op één is het ultieme girlpower anthem van Beyoncé. Ze gebruikte hiervoor de muziek van Major Lazers ‘Pon de Floor’ die in de originele versie ronduit hysterisch uit je speakers schiet, maar eenmaal met de zang van Beyoncé eroverheen tot z’n volle recht komt. Ook van het album 4 uit 2011.

Die keer daarvoor: de top 10 Madonna-hits uit films

Het is alweer een hele tijd geleden dat Madonna een bijdrage leverde aan de soundtrack van een film. Daarom een terugblik in de vorm van een top tien: van ‘American Pie’ en ‘Who’s That Girl’ tot ‘Live to Tell’ en ‘Into the Groove’.

10) ‘American Pie’

In 2000 speelde Madonna samen met Rupert Everett in de film The Next Best Thing. Zij was Abbie, een yogaverslaafde vrouw en hij haar gay BFF die samen een kind kregen. Ergens in de film zit een begrafenisscène, waarbij de complete cast uitbarst in een a capellaversie van Don McLeans ‘American Pie’. Madonna zag er wel brood in en belde William Orbit, met wie ze net haar Ray of Light-album had gemaakt. Die maakte een zwierige dancetrack van het nummer, maar net als de film vonden critici het lied maar niks. Met een verwijzing naar de gezongen tekst ‘The day that music died’ schreef het Britse magazine The Face destijds over Madonna’s nieuwe versie: ‘The that music REALLY died’. En dat terwijl ze nóg een lied voor de soundtrack had aangeleverd dat zoveel mooier is: ‘Time Stood Still’. Maar die werd niet op single uitgebracht en was dus geen hit. De video van ‘American Pie’ verwees trouwens nergens naar de film. En toen Madonna haar Music-album uitbracht, probeerde ze haar platenmaatschappij er van te weerhouden om het lied eraan toe te voegen, dus zelf was ze er kennelijk ook al snel klaar mee. In ons land was het een hit: ze haalde de nummer vier-positie in de Nederlandse Top 40.

09) ‘Who’s That Girl’

In 1987 speelde Madonna haar derde grote rol in Who’s That Girl, een zogeheten screwball comedy waarnaar ze haar eerste wereldtournee vernoemde. De kritieken op Madonna’s acteerprestaties waren wederom niet mals, vergeleken met haar vorige film, Shanghai Surprise, viel het nog best mee. In de film speelt ze Nikki Finn, een vrijgevochten kruimelcrimineel die vrijkomt na een gevangenisstraf en meteen weer van alles op stelten zet. Ze leverde vier tracks voor de soundtrack, waarvan er drie op single werden uitgebracht. ‘Who’s That Girl’ was de eerste en klonk als een verlengstuk van haar vorige hit, ‘La Isla Bonita’. Daarna volgden nog ‘Causing a Commotion’ (met daarin rechtstreekse verwijzingen naar ‘Into the Groove’, luister de twee bruggen uit beide nummers maar eens na elkaar) en ‘The Look of Love’, een ondergewaardeerde ballad die klonk alsof Jan Hammer ‘m voor Miami Vice had geproduceerd. In Nederland stond Madonna er vier weken mee op één in de Top 40.

08) ‘I’ll Remember’

In 1994 had Madonna te maken met een backlash vanwege haar boek SEX, het album Erotica en de film Body of Evidence. Haar platenmaatschappij Warner Bros. had in het verleden gezien dat Madonna’s tracks voor films enorm goed scoorden en daarom brachten ze ‘I’ll Remember’ uit op single. Een keurig Adult Orientated Rock-nummer is het en de puriteinse Amerikanen haalden opgelucht adem: het degelijke lied werd gerekend tot haar beste singles. Madonna leverde het nummer voor de soundtrack van de film With Honors, waarin ze overigens zelf niet te zien was. In de VS haalde ze er de tweede plaats mee, in Nederland kwam ‘I’ll Remember’ niet verder dan 34 in de Top 40.

07) ‘This Used to Be My Playground’

Vlak voordat de pleuris uitbrak rond Erotica en SEX, speelde Madonna een balorig hockeymeisje in de film A League of Their Own. Speciaal voor de film kwam Madonna met deze ballad, die Music Week ‘haar meest volwassen track’ tot dan toe’ noemde. De single-versie duurt bijna vijf minuten en de video is een fotoboek met bewegende beelden. Boy George wat overigens furieus toen hij de video zag, want hij had vijf jaar daarvoor ongeveer hetzelfde concept bedacht met een fotoboek. Hij noemde Madonna's 'remake' dan ook ‘This Used to Be My Video’. In de VS was dit haar tiende nummer één-hit, in Nederland kwam ze tot nummer acht.

6) ‘Die Another Day’

Wanneer artiesten worden gevraagd om een lied voor een James Bond-film, komen die doorgaans met een bombastische ballad of ander vuurwerk. Zo niet Madonna, die de wereld van 007 volledig op z’n kop zette door een experimentele dancetrack vol stuiterende beats aan te leveren. De kritiek was wisselend: de een vond het edgy, de ander een anticlimax, weer een ander noemde het een ‘anti-Bond-lied’, maar er klonken ook geluiden als ‘melodramatisch en briljant’ of ‘vijandig en ongemakkelijk’. Madonna had een kleine cameo als scherminstructrice in de film Die Another Day. In de video melkt ze die rol verder uit in een duel met zichzelf: een in het wit geklede Madonna neemt het op tegen een Madge in een zwarte outfit. Gaandeweg sneuvelen er heel wat rekwisieten uit het Bond-verleden en zelf gaat ze er ook bijna aan onderdoor. Lekker nihilistisch allemaal. Nummer vier in Nederland, nummer acht in de VS.

5) ‘Crazy for You’

De eerste keer dat Madonna een hit scoorde met een lied uit een film, was in 1985. Tussen haar debuutalbum en de opvolger Like a Virgin was Madonna te zien als zangeres in de film Vision Quest. Het was een bescheiden rolletje waarin ze voornamelijk zichzelf speelde, maar muzikaal gezien was het allemaal net even anders dan wat ze op haar albums deed. Op de soundtrack van Vision Quest staan twee tracks van Madonna, die – heel lucratief in het hitjaar van Madonna waarin ze scoorde met maar liefst zes singles – allebei op single werden uitgebracht. Het rockende ‘Gambler’ bleef door die stortvloed aan hits een beetje ondergesneeuwd, maar de aanstekerballade ‘Crazy for You’ werd een wereldhit. Nummer één in de States, in ons land veertien in de Top 40.

4) ‘You Must Love Me’

Waarom we hier niet kiezen voor ‘Don’t Cry For Me, Argentina’? Omdat ‘You Must Love Me’ speciaal voor Madonna werd geschreven en werd toegevoegd aan de musicalverfilming van Evita, waarvoor ze in 1997 een Golden Globe won. Het lied zelf werd bekroond met een Oscar. En omdat het een van Madonna’s mooist gezongen liedjes is. Echt een grote hit werd het niet: in Amerika kwam het tot nummer achttien, in Nederland strandde ‘You Must Love Me’ in de Tipparade. Daarna haalde Madonna met ‘Don’t Cry’ de top drie en in de VS kwam ze tot nummer acht.

03) ‘Beautiful Stranger’

Na Ray of Light, een album vol best zware kost, kwamen Madonna en William Orbit met dit lichtvoetige niemendalletje met psychedelische sixties-invloeden. Het stond op de soundtrack van The Spy Who Shagged Me, de tweede Austin Powers-film. Hoofdrolspeler Mike Myers speelde mee in de video. Eerder waren ze al eens samen te zien in een Saturday Night Live-sketch, waarin ze Madonna’s ‘Justify My Love’-video op de hak namen. ‘Beautiful Stranger’ kreeg later navolging in de tracks ‘Amazing’ en ‘Beautiful Killer’, die qua stijl aansluiten bij dit nummer uit 1999. Nummer zes in Nederland, in de Verenigde Staten kwam het niet verder dan nummer negentien.

02) ‘Live to Tell’

Met haar keurig gekapte haar en eenvoudige bloemetjesjurk en slechts twee kleine knopjes in haar oren was dit Madonna’s eerste echte transformatie, of liever gezegd Madonnamorfose. Weg was het wilde haar, de massa’s sieraden en de kleurige doorkijkkleren. In plaats daarvan kregen we Hollywood chique circa de jaren veertig van de vorige eeuw. ‘Live to Tell’ was de eerste single van True Blue en verscheen in 1986. De film die erbij hoorde was At Close Range, met toenmalig echtgenoot Sean Penn in een van de dragende rollen. Het is nog altijd een van Madonna’s meest gedraaide hits. Nummer drie in de Top 40, haar derde nummer één-hit in de States.

01) ‘Into the Groove’

In al z’n pracht was ‘Live to Tell’ een terechte nummer één geweest in dit lijstje, ware het niet dat ‘Into the Groove’ het ultieme Madonna-nummer is. Veel van haar uptempo tracks gaan over dansen en samen met ‘Music’ is dit de allerbeste. Madonna maakte het speciaal voor de film Desperately Seeking Susan, waarin ze doorbrak als veelbelovend actrice (en waar het met een paar uitzonderlijk goede rollen helaas ook bij is gebleven). In Nederland stond het drie weken op één. In de VS werd ‘Into the Groove’ nooit officieel op single uitgebracht, maar als b-kantje toegevoegd aan ‘Angel’ (dat hier dan weer geen release kreeg). ‘Angel’ kwam in Amerika tot nummer vijf.

Bonus) ‘Sooner or Later’

Even leek het erop dat ‘Hanky Panky’ de hekkensluiter van deze lijst van de troon zou stoten, want ‘American Pie’ is niet bepaald favoriet. ‘Hanky Panky’ is weliswaar gelieerd aan Dick Tracy, maar het lied komt niet voor in de film. Madonna speelde Breathless Mahoney, en kwam met het album I’m Breathless dat als ondertitel ‘music from and inspired by the film Dick Tracy’ had. ‘Hanky Panky’ werd op single uitgebracht en haalde in de VS net de top tien. In Nederland net niet: daar kwam ze tot de dertiende plaats. Overigens werd Madonna’s toevaltreffer ‘Vogue’ ook nog aan dit album toegevoegd, maar die had nóg minder met de film te maken. Dus kiezen we hier voor een van Madonna’s leukste optredens aller tijden, waarbij ze tijdens de uitreiking van de Academy Awards ‘Sooner or Later’ zong. Een studioversie hiervan staat wél op I’m Breathless én zit in Dick Tracy. Geen hit, maar meer dan de moeite waard.

Die keer daarvoor: ‘Cherish’, ‘Love Will Never Do’ en andere Herb Ritts-video’s

Regisseur Herb Ritts won menige prijs voor zijn iconische muziekvideo’s vol modellen en natuurlijke elementen. Hij filmde Madonna in de branding van de oceaan voor ‘Cherish’, zette Janet Jackson in het zand voor ‘Love Will Never Do (Without You)’ en omringde zijn sterren veelal met topmodellen. Hier zijn mooiste video’s op een rijtje.

Madonna – ‘Cherish’

De Queen of Pop was in 1989 de eerste die werkte met Herb Ritts voor een muziekvideo. Van oorsprong was hij fotograaf, maar hij ontpopte zich tot regisseur van tientallen commercials. Zo’n beetje alle topmodellen kreeg hij voor zijn camera. Een van zijn bekendste is die voor Calvin Klein uit 1992, met Marky Mark en Kate Moss in de hoofdrollen. Dat Ritts oog had voor mannelijk schoon was al te zien in de video van ‘Cherish’. Onder anderen Tony Ward was te zien als zeemeerman die in allerlei homo-erotische poses werd gefilmd, terwijl Madonna er eenvoudig doch geraffineerd uitzag met haar natte haren in de branding. Dit smaakte al snel naar meer…

Janet Jackson – ‘Love Will Never Do [ Without You)’

De video’s van Herb Ritts zijn herkenbaar vanwege enkele vaste stijlelementen. Ze zijn (deels) in zwart/wit of sepiatinten gefilmd, er spelen steevast modellen een rol en er is veel aandacht voor natuurelementen. Bij Madonna’s ‘Cherish’ was dat water en strand, voor Janet Jacksons zevende Rythm Nation-single uit 1990 koos hij voor de woestijn. De modellen die haar omringen zijn Djimon Hounsou, die later tweemaal een Oscar won voor zijn rollen in de films In America (2003) en Blood Diamond (2006) en Antonio Sabato Jr., die een soapcarrière tegemoet ging in General Hospital en de laatste tijd vooral het nieuws haalde vanwege allerlei idiote uitspraken als Trump-supporter. Maar hier hoefde hij alleen maar mooi te wezen.

Chris Isaak – ‘Wicked Game’

Er zijn twee video’s gemaakt voor deze song. Eentje bevat beelden uit de film Wild at Heart omdat ‘Wicked Game’ op de soundtrack stond. Maar de video van Herb Ritts uit 1991 is de meeste mensen bijgebleven. Niet alleen omdat Chris Isaak er in z’n strakke tanktop uitzag als een bokser (wat in zijn vrije tijd ook zijn hobby was), maar vooral ook door de rol van Helena Christensen, die hem al drentelend over het strand het hoofd op hol bracht. Woeste wolkenpartijen en kolkende golven maken het geheel helemaal af.

Michael Jackson – ‘In the Closet’

Het gerucht ging ooit dat Michael Jackson Madonna had gevraagd voor ‘In the Closet’, maar toen zij wilde dat de zanger zich als vrouw zou verkleden, haakte hij alsnog af. Maar goed ook, want Herb Ritts zet hem hier neer als een uiterst sexy manspersoon. Het intro van het origineel is ingesproken door prinses Stéphanie van Monaco, maar voor de video kwam Naomi Campbell – die de hoofdrol speelt in deze video uit 1992 – speciaal naar de studio om de tekst opnieuw in te spreken. De natuur: een zoutvlakte in Californië.

Mariah Carey – ‘My All’

Deze video uit 1997 begint in het water en eindigt met een romantisch rendez-vous met base-ballspeler Derek Jeter. De video is opgenomen op het strand in Puerto Rico en bevat een fraaie verwijzing naar Sandro Botticelli’s Geboorte van Venus.

Chris Isaak – ‘Baby Did a Bad Bad Thing’

In 1999 werkte Chris Isaak opnieuw samen met Herb Ritts. Het model du jour is deze keer Laetitia Casta en de setting heeft voor de verandering eens weinig met de natuur te maken. Isaak ontspant zich op zijn hotelkamer en krijgt opzwepende beelden binnen van een strippende Casta. Gesuggereerd wordt dat zij vreemdgaat met een blonde man, die op het eind haar hotelkamer verlaat. Enter Chris Isaak, die haar een doek (Kleed? Jurk?) toewerpt die zij schuldbewust om zich heen drapeert. The end.

Britney Spears – ‘Don’t Let Me Be the Last to Know’

Ook Britney kreeg de Herb Ritts-treatment. Zon, zee, strand en een male model in de branding. Zie ze samen in een hangmat liggen voor een rieten hut en wat zagen ze er verliefd uit. Niet gek, want het Franse model Brice Durand was destijds (in 2001) ook in het echt haar lover.

Jennifer Lopez – ‘Ain’t It Funny’

Het voert te ver om alle Herb Ritts-muziekvideo’s hier te bespreken, maar Jennifer Lopez willen we je tot slot niet onthouden. De video voor ‘Ain’t It Funny’ is typisch Ritts: JLo komt onder waslijn allemaal vrouwen tegen die haar meenemen naar de man van haar dromen – die haar al was voorgespiegeld door een tarotlezeres met een glazen bol – en dat blijkt de Mexicaanse soapster Eduardo Verástequi te zijn. Met z’n allen barsten ze los in een uitbundige flamencodans.

Die keer daarvoor: de funky samenzang van En Vogue

En Vogue was niet zomaar een meidengroep: de dames straalden gratie, klasse en sjieke mode uit. Met z’n vieren klonken ze harmonieus en aanvankelijk suikerzoet, maar later kwam daar een zwoeler én ruiger geluid voor in de plaats. Hier de mooiste hits van En Vogue, van ‘Hold On’ en ‘My Lovin’ (You’re Never Gonna Get It)’ tot het lipsync-anthem ‘Free Your Mind’.

Lees meer

Powered by Labrador CMS