Deel negen uit de serie

Lekker foute muziek: de hitjes van K-Otic uit Starmaker

'Damn! (I Think I Love You)' en meer

21 september 2021, Jaap Bartelds, 8 minuten

Ken je het programma Starmaker nog? John de Mol stopte een groep van twaalf jongeren in een huis om uiteindelijk een zes man sterke popgroep te vormen. Dit werd K-Otic, dat overigens niet uit zes, maar zeven personen bestond. Hier een aantal liedjes van K-Otic, zangeres Sita en hier en daar een duet.

Uit de krochten van YouTube borrelen allerlei gekke, lachwekkende, bizarre, bijzonder mooie of superslechte muziekvideo’s op. Die verzamelen we iedere dinsdag voor je in Winqs Lekker Foute Muziekrubriek. Elke twee weken komen er een paar nieuwe (oude) liedjes bij.

Dit is deel negen. De vorige afleveringen vind je hier:

Lang voordat Idols, X-Factor en The Voice furore maakten, was er een eenmalige talentenjacht die Starmaker heette. Gijs Staverman presenteerde de realityshow, die werd opgenomen in het oude Big Brother-huis. Doel was een popgroep samen te stellen die bestond uit zes personen.

‘Damn (I Think I Love You)’

Onder de naam Starmaker scoorden ze hun eerste en grootste hit: met ‘Damn (I Think I Love You)’ kwamen ze binnen op nummer één in zowel de Mega Top 100 als De Nederlandse Top 40

Zeven personen

Uiteindelijk bleven er niet zes, maar zeven personen over, die samen K-Otic vormden: Rachel Kramer, Bouchra Tjon Pon Fong, Anna Speller, Sita Vermeulen, Bart Voncken, Stefan de Roon en Martijn Terporten. Sita ging na ruim een jaar solo en eind 2003 was de koek op.

In 2015 kwamen de zeven bij elkaar om in 2016 een eenmalig concert te geven. Een aantal Starmaker-kandidaten en K-Otic-leden dook op een gegeven moment weer op in de eerder genoemde talentenshows.

Sita's comebacksingle

Het is toeval, maar gisteren bracht Sita weer een nieuwe single uit: ‘Hou Je Vast Ik Laat Je Los’ gaat over haar moeder, die een jaar geleden is gestorven aan de gevolgen van Alzheimer.

Hier gaan we terug in de tijd, met hits van K-Otic, Sita solo en in duet met anderen. Let vooral ook de laatste grote hit van K-Otic, 'Surrender'. Ruim tien jaar later ontstond er enige commotie over het winnende Eurovisie Songfestival-lied 'Only Teardrops'. Luister maar eens naar de gelijkenis van de twee tracks.

De vorige keer: 10 covers van ‘La Isla Bonita’

Het is alweer 34 jaar geleden dat Madonna een grote hit  scoorde met ‘La Isla Bonita’. De klassieker is door de jaren heen talloze malen gecoverd. Wij visten tien pareltjes van YouTube, van Alexandra’s Idols-auditie tot Micaela, die geen woord Engels zong…

Micaela – ‘La Isla Bonita’

Wat niet veel mensen weten: voordat Madonna een megahit scoorde met de vijfde single van haar True Blue-album, dacht een zekere Micaela de Queen of Pop te slim af te zijn. Haar cover stond eerder in de Top 40 dan Madonna’s eigen versie. Let eens op haar prachtige uitspraak. ‘My SPLANISH lullaby…”

Caro Emerald – ‘La Isla Bonita’

Tijdens de tournees van Madonna komt ‘La Isla Bonita’ ook regelmatig voorbij. De ene keer zet ze er een vette dancebeat onder, de andere keer komt er een compleet gypsy-orkest aan te pas. In haar Drowned World-tour bracht ze een akoestische flamenco-versie van het lied die eindigde in een sapphische dans, compleet met castagnettenbegeleiding. De cover van Caro Emerald doet daar een beetje aan denken.

Alizée – ‘La Isla Bonita’

Er zijn ontelbaar veel covers uitgebracht van ‘La Isla Bonita’, waarvan er maar weinig het origineel benaderen, laat staan overtreffen. Alizée komt een heel eind, want de zangeres benadert de track net zo zwoel als haar eigen hit ‘Moi, Lolita’.

Ilona Csáková – ‘La Isla Bonita’

We hadden werkelijk geen idee wie Ilona Csáková was, dus we hebben haar even gegoogeld. Ze komt uit Tsjechië, was in 1998 de bestverkopende artiest in haar land en zit in de jury van de tv-talentenjacht Česko hledá SuperStar. Haar vertaling van ‘La Isla Bonita’ staat op een album vol coverversies, waaronder ‘I Say a Little Prayer’ van Aretha Franklin en Serge Gainsbourg & Jane Birkins ‘Je t’Aime (Moi Non Plus)’.

Corinne ft. Wyclef – ‘La Isla Bonita’

Ook Corinne vertaalde ‘La Isla’ naar haar moerstaal, wat Spaans is in haar geval. Bovendien pimpt ze de melodie hier en daar, waardoor ze haar eigen draai geeft aan de Madonna-hit. Of het er mooier op is geworden? Oordeel zelf.

Alexandra – ‘La Isla Bonita’

Eric van Tijn, Henkjan Smits, Edwin Jansen en vooral Jerney Kaagman weten niet waar ze het zoeken moeten als ene Alexandra haar snavel opentrekt tijdens haar auditie voor Idols. “Joepie!, hoor je Jerney ergens roepen. “Alexandra, wel thuis.”

Glee – ‘La Isla Bonita’

De cast van Glee heeft heel wat Madonna-tracks op het repertoire staan, maar voor ‘La Isla Bonita’ hebben ze een bijzondere troef in handen: Ricky Martin! Die het ook nog eens zo gesmeerd zingt dat veel mensen hoopten op een solovariant van Rick. Die is er tot dusver helaas nog niet gekomen.

Alecks – ‘La Isla Bonita’

Waarom kiezen jullie uit het enorme coveraanbod juist deze ‘La Isla Bonita’?, horen we jullie denken. Omdat we ook graag laten zien hoe het absoluut niet moet. Het is niet eens per se superslecht, maar wel saai, best vals, qua styling ook niet al te best en het liefst wil je Alecks achterover in dat lelijke bloemperk duwen.

Squeez Up – ‘La Isla Bonita’

Hé, zijn dat de meisjes van de ‘Ketchup Song’? Nou, nét niet, maar het lied had prima op hun tracklist gepast. Of een mashup met het ketchuplied, nog beter. Let voor de grap ook even op de outfits van de rapper. Een daarvan bestaat uit alleen maar schoudervulling. Gehaakte schoudervulling, welteverstaan.

Quentin Elias – ‘La Isla Bonita’

Het lekkerste hebben we voor het laatst bewaard, want Quentin Elias maakt er een waar spektakel van. Alleen al zijn opkomst is het vermelden waard, want hij wordt gelift door drie dansers in doorschijnende kleding. Zelf ziet Quentin er ook niet onappetijtelijk uit in z’n strakke rode T-shirt en van zijn optreden maakt hij een heel spektakel. Helemaal als halverwege blijkt dat het een medley is met Madonna’s ‘Holiday’ als grote verrassing. Lekker hoor!

Die keer daarvoor: toen Duitse Sandra nog zong bij Arabesque

Meidengroepen, we zijn er dol op. In Nederland hadden we Luv’, de Dolly Dots en Linda, Roos & Jessica, bij onze Oosterburen waren de drie dames van Arabesque vanaf 1979 heel even populair. Later brak zangeres Sandra solo door in Nederland, maar met Arabesque maakte ze haar eerste meters in de popmuziek. Hier een aantal hoogtepunten.

Zoals dat gaat met meidengroepen, wisselde ook Arabesque regelmatig van samenstelling. Arabesque bestaat bovendien nog steeds. Hier focussen we op de hoogtijdagen van de groep, die begonnen in 1979 toen Sandra Lauer werd gevraagd als leadzangeres naast Michaela Rose en Jasmin Vetter. In die samenstelling zou Arabesque tot 1984 blijven bestaan.

Eigenlijk was Arabesque maar vrij kort heel succesvol in Duitsland. Wel bleken de dames enorm populair in Japan, waar ze zich na een tijdje volledig op richten. Een groot aantal singles werd alleen uitgebracht in het land van de rijzende zon, waar ze maar liefst zes tournees afwerkten. Daarnaast waren ze populair in de toenmalige Sovjet-Unie, Australië en Argentinië.

In 1984 gingen Jasmin en Michaela verder als Duo Rouge. Sandra koos voor een solocarrière. In de tweede helft van de jaren tachtig scoorde ze hit na hit, van ‘Maria Magdalena’ tot ‘In the Heat of the Night’, een cover van ‘Everlasting Love’ en ‘Hiroshima’. Daarna werkte ze samen met echtgenoot Michael Cretu aan het project Enigma, dat met ‘Sadeness (Part 1) een wereldwijde hit scoorde.

Afijn, hieronder een aantal fijne optredens van Arabesque.

Arabesque – ‘City Cats’

Natuurlijk, bij een lied over katachtigen ga je toepasselijk gekleed in een niet bepaald subtiele dierenprint. Sandra is het middelpunt in zilver, Jasmin en Michaela gaan voor brons.

Arabesque – ‘Peppermint Jack’

Wat dansjes betreft is Arabesque weleens vergeleken met Luv’. Sandra had in ieder geval net zulke schattige kuiltjes in haar wangen als Patty Brard. En waar haal je zo’n prachtig glimmend broekpak?

Arabesque – ‘High Life’

Op de een of andere manier doen de liedjes van Arabesque denken aan de hits van Djengis Khan, al zijn Sandra, Jasmin en Michaela natuurlijk een stuk minder camp. En nogmaals: waar haal je zo’n prachtig glimmend broekpak?!?

Arabesque – ‘Parties in a Penthouse’

Volgens een van de commentaren onder deze video klinkt dit lied als een combinatie van ABBA en Middle of the Road. Komt door het ‘Honey, Honey’-achtergrondkoor.

Arabesque – ‘Marigot Bay’

Dit was in Duitsland de enige echte hit voor Arabesque. In 1980 haalden ze hiermee de top tien in hun vaderland. Best een aardig liedje, maar wat dit nou zo onderscheidend maakt van de rest van het repertoire? Met andere woorden: waarom werd dit wél een hit en al die andere niet?

Arabesque – ‘Billy’s Barbecue’

Dit lied begint met een heerlijk ‘La-la-la’-intro, waarna er een tropisch orgeltje opduikt. Vonden ze hartstikke leuk in Japan, waar de beelden uit deze video vandaan komen. Even doorklikken naar YouTube, als je de melding 'Video niet beschikbaar' krijgt.

Arabesque – ‘Indio Boy’

Een ballade met Oosterse invloeden gaat gepaard met dansjes die doen denken aan de Egyptische oudheid.

Arabesque – ‘Why No Reply’

Tot slot een optreden uit 1983, een jaar voordat Arabesque in deze samenstelling uiteen ging. De lijst met optredens is lang, dus we komen ongetwijfeld nog een keer terug bij Sandra’s meidengroep.

Die keer daarvoor: nog meer knallers van Raffaella Carrà

Vorige maand overleed Raffaella Carrà op 78-jarige leeftijd. We herdachten haar in de vorige editie van deze rubriek met haar beste optredens, maar YouTube blíjft maar parels opdiepen. Vandaag dus nog meer knallers van de Italiaanse Queen of Pop.

Raffaella Carrà beleefde in 1976 haar wereldwijde doorbraak met haar hit ‘A Far l’Amore Comincia Tu’. In Nederland bleef het daarbij, maar de Italiaanse Queen of Pop heeft nog veel meer moois gemaakt, zoals we je de vorige keer al lieten zien. En je weet hoe dat gaat met YouTube: ben je eenmaal op een schat gestuit, dan blijven de parels maar komen. Dus vandaar een tweede deel, met nog meer moois van mevrouw Carrà.

Raffaella Carrà – ‘Felicitá’

Naast presentatrice en zangeres was Raffaella Carrà ook een begenadigd danseres. In ‘Felicitá’ doet ze een dansje met haar gezicht dat wel wat wegheeft van vogue, waarna ze er slapstick en iets balletachtigs aan toevoegt. Het is een en al gratie en elegantie en ook is daar al haar beroemde beweging, waarbij ze haar hoofd achterover gooit. Al doet ze dat hier nog heel voorzichtig.

Raffaella Carrà – ‘Tuca Tuca’

Deze performance van Raffaella begint nog vrij eenvoudig, tot het moment dat er ineens een oud mannetje voor haar komt staan. Ze doet een halve flikflak achterover en vervolgens beginnen de twee elkaar te betasten. Zeker niet onzedig, maar of het echt nodig is? Een mooie dans is het wel. Let ook op de speciale kleureffecten in het instrumentale intermezzo.

Raffaella Carrà – ‘Mi Spendo Tutto’

Eigenlijk zou Madonna even moeten meekijken, want bij dit optreden striket Raffaella de ene na de andere pose. Bovendien heeft Madonna het kapsel van Raf in haar video voor ‘God Control’, al zeggen mensen dat ze de haarstijl heeft geleend van Michelle Pfeiffers personage in Scarface. Hoe dan ook: ‘Mi Spendo Tutto’ is een spektakel.

Raffaella Carrà – ‘Vuelve’

Het levensverhaal van Raffaella Carrà kwam de vorige keer al aan bod, deze keer houden we het iets oppervlakkiger. Kijk bijvoorbeeld eens naar ‘Vuelve’, dat begint als een ballad. Niettemin staat Raffaella toch gewoon op het podium in een gympakje.

Raffaella Carra – ‘Rumore’

Het lekkerste hebben we voor het laatst bewaard, want hier is… ‘Rumore’! Kijk haar gaan in haar strakke zwarte optreedpak, zie hoe zelfverzekerd ze op haar hakken staat en halverwege de eerste video aan een soort limbodans begint. Dan het lied: uitbundiger dan ‘Rumore’ wordt het niet. Daarom maar liefst drie verschillende live-optredens, gevolgd door een mash-up met Madonna’s ‘Hung Up’.

Die keer daarvoor: de eerste serie knallers van Raffaella Carrà

In Nederland had Raffaella Carrà maar één hit en ook dat is alweer eeuwen geleden. Maar als je die hoort, zing je hem na één keer luidkeels en fonetisch mee: “Skopje, skopje me skop! Skopje skopje me skopje skop!”. Maar de op 5 juli overleden Queen van de Italiaanse pop had veel meer in haar mars, en had bovendien een weergaloze, waanzinnige podiumpresentatie. Kijk maar!

Lees meer

Magazine 110
Deze keer: Oscar and the Wolf, Everybody's Talking About Jamie en Tim & Nicolaas
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 110

Deze keer: Oscar and the Wolf, Everybody's Talking About Jamie en Tim & Nicolaas

Neem een abonnement

Geef cadeau