Vet lekkere muziek: de ‘dirty’ periode van Christina Aguilera
Nadat Christina Aguilera in 1999 was doorgebroken met het dubbelzinnige ‘Genie in a Bottle’, kwam ze in 2002 met een nieuwe, wat wildere sound en een imago dat prima aansloot bij de titel van de leadsingle van haar Stripped-album: ‘Dirrty’. Een terugblik in zes video’s.
Waarom deze rubriek? In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere twee weken doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. (De kazige rubrieknaam is in een opwelling bedacht. Hopelijk is dat snel vergeven en vergeten.)
Dit is deel zes in een serie.
Deel één vind je hier
Deel twee vind je hier
Deel drie vind je hier
Deel vier vind je hier
Deel vijf vind je hier
Deel zes vind je hier
Deel zeven vind je hier
Zangeressen die in hun tienertijd zijn doorgebroken met weliswaar een wulps deuntje hier en een losgeknoopt schooluniformpje daar, gooien het in de loop van hun carrière vaak over een andere, veel sensuelere boeg: allemaal van Madonna geleerd. Die ging van controverse naar controverse, met als hoogtepunt haar Erotica- en S.E.X.-periode. Britney Spears deed iets soortgelijks met ‘I’m a Slave For You’ en Rihanna wijdde er zelfs een albumtitel aan: Good Girl Gone Bad. Hier gaan we het hebben over Christina Aguilera, die na ‘Genie in a Bottle’ en ‘What a Girl Wants’ met het album Stripped kwam.
Christina Aguilera, Pink, Mya &Lil’ Kim – ‘Lady Marmelade’
Maar eerst even een uitstapje naar de filmsoundtrack van Moulin Rouge, waarvoor Christina Aguilera een deel van de vocalen leverde. Ze haalde acrobatische toeren uit met haar stem, maar vooral met haar uiterlijk: ze had het onschuldige meisje van de hoek voorgoed van zich afgeworpen. De belangrijkste vraag over deze video: heeft Christina hier make-up op?
Christina Aguilera – ‘Dirrty’
Dat was even schrikken voor de fans van het eerste uur, want het eerste wat ze van hun idool zagen, waren een paar benen die gehuld waren in chaps. Over een slipje notabene, waarmee ze op een motor stapte. Om vervolgens in een kooi neer te dalen in een moshpit, die is omgeven door bezwete mannen. Al snel is Chris net zo dirty als de rest. De toon is gezet.
Christina Aguilera – ‘Beautiful’
Nog altijd hoor je dit lied voorbijkomen in make-overprogramma’s: ‘You are beautiful, no matter what they say’. Waar was die hele make-over dan voor nodig, denken sommigen dan. In de video een kleurrijk gezelschap van mensen die zich ‘anders’ voelen. De tongzoenende mannen waren in die tijd nog best controversieel.
Christina Aguilera – ‘Fighter’
Hier gaat Christina op de Evanescence-toer, compleet met een gothic make-over. In een zwarte, opblaasbare insectenjurk gaat ze de strijd aan met alle duistere krachten in haar leven, om herboren te worden als een witte engel des doods. Of zoiets.
Christina Aguilera & Lil’ Kim – ‘Can’t Hold Us Down’
Van de vijf singles van Stripped was dit de kleinste hit in Nederland. ‘Can’t Hold Us Down’ kwam ‘slechts’ tot nummer tien (de eerste twee tot twee, die hierboven tot vijf en die hieronder tot zes). Kennelijk was Christina haar zwartgeverfde haar zo goed bevallen dat het donkere kapsel mocht blijven. En die blonde dame die de straat staat schoon te spuiten, is dat Oprah Winfrey met een pruik? (Spoiler alert: nee).
Christina Aguilera – ‘The Voice Within’
Na al die video’s vol lagen make-up ging Christina hier voor een ‘visage naturelle’. Ze is in haar ondergoedje in een schuur gaan zitten om deze ballad eruit te belten. Het koor dat op een gegeven moment begint mee te zingen is in geen velden of wegen te bekennen (of in ieder geval niet in die schuur), maar wat geeft het. Dit is misschien wel haar mooiste slow song.
Vorige keer: de hits van Prinses Stéphanie van Monaco
Oké, deze keer zitten we op het randje: want waren de singles van prinses Stéphanie van Monaco nu vet lekker of juist lekker fout? Haar eerste hit, ‘Irresistible’ was in ieder geval onweerstaanbaar, net als de rest van haar video’s. Een terugblik op dit jarentachtig-fenomeen.
Stéphanie – ‘Ouragan’ / ‘Irresistible’
Een zingende prinses, daar keken we in Nederland natuurlijk niet van op. We herinneren ons allemaal nog prinses Christina die menig koninklijk huwelijk kwam opluisteren met haar gegalm. Maar een hitprinses die gewoon in de Top 40 stond en optrad in tv-programma’s? Dat was nieuw in 1986. Ze scoorde een nummer één-hit in Frankrijk met het verleidelijke ‘Ouragan’, en met de Engelse versie ‘Irresistible’ kwam ze tot nummer 31 in de Top 40.
Stéphanie – ‘Flash’
Prinses Stéphanie Marie Elisabeth Grimaldi van Monaco is de jongste dochter van prins Rainier III en Grace Kelly. Ze is een ondernemend type en begon haar carrière als fotomodel, om niet lang daarna te komen met een eigen zwempakkenlijn. Ook volgde nog een eigen parfum. Daarnaast was er altijd veel aandacht voor haar liefdesleven: ze had verkering met achtereenvolgens Paul Belmondo, Anthony Delon, Rob Lowe Mario Oliver Jutard en Jean-Yves Le Fur. Daarna volgde een huwelijk met haar bodyguard Daniel Ducruet, dat nog geen twee jaar standhield. Al haar relaties leken in een ‘Flash’ voorbij. Net als haar hitcarrière in Nederland: Stéphanie scoorde geen hits meer. In Zweden vonden ze dit lied prachtig, want het kwam tot nummer één.
Stéphanie – ‘Fleurs du Mal’
Met Daniel Ducruet kreeg ze twee kinderen, Louis en Pauline. Daarna volgde een affaire met Jean Raymond Gottlieb, met wie ze dochter Camille kreeg. Maar omdat de twee niet getrouwd waren, wordt Camille niet erkend als prinses. Ook die verhouding hield niet stand, want Stéphanie viel voor de charmes van de getrouwde olifantentrainer Franco Knie en ze ging met haar drie kinderen in zijn circuscaravan wonen. Ze keerde terug naar Monaco toen ook die relatie voorbij was en trouwde met de Portugese acrobaat Adans Lopez Peres, uit hetzelfde circusensemble als olifantentrainer Knie. Dat huwelijk eindigde in 2004 in een scheiding en daar stoppen de liefdesverhalen over Stéphanie. Dit is ‘Fleurs du Mal’ uit 1987 en haar laatste hit in Frankrijk.
Stéphanie – ‘Live Your Life’
De laatste single van Stéphanies debuutalbum Besoin wist geen potten te breken. Het gaat nu al vier liedjes lang nauwelijks over de muziek van de prinses, waarschijnlijk omdat die na dat onweerstaanbare ‘Irresistible’ niet zo heel veel voorstelde. ‘Live Your Life’ is best een aardig niemendalletje.
Stéphanie – ‘Winds of Chance’
Na haar debuutalbum toog Stéphanie naar Los Angels om daar de opvolger op te nemen, die ze simpelweg Stéphanie noemde. Die werd pas vijf jaar later uitgebracht en nogal lauw ontvangen. Zou dat komen door het belabberde Engels van de prinses? Waarom heeft niemand haar er even op gewezen dat het ‘Winds of Change’ moet zijn en niet ‘Winds of Chance’? Of zou het een verwijzing zijn naar deze film?
Stéphanie – ‘You Don’t Die from Love’
Onder deze video op YouTube wordt gesmeekt om een comebacktournee, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. De zangcarrière van prinses Stéphanie ging uit als een nachtkaars en helaas zijn er ook geen bewegende beelden bij haar laatste single uit 1991. Een jaar later was ze nog wel te horen op Michael Jacksons ‘In the Closet’, wat oorspronkelijk was bedoeld als een duet tussen de King en Queen of Pop. Maar Madonna bedankte voor de eer en toen mocht Stéphanie het intro inspreken. Helaas voor haar wel als ‘Mystery Girl’. En dat was het dan…
Die keer daarvoor: de beste ‘Running Up That Hill'-covers
Kate Bush scoort momenteel een wereldhit ‘Running Up That Hill’, met dank aan de Netflix-serie Stranger Things. Het lied spreekt al jaren tot de verbeelding, met coverversies van onder anderen Within Temptation, Placebo en recentelijk nog Kim Petras. We zetten de mooiste voor je op een rijtje.
Elastic Band – ‘Running Up That Hill (Alex Party Version)’
Oké, het is dance, met invloeden uit trance en deephouse, maar toch willen we deze versie uit 1994 van Elastic Band niet meteen cheesy noemen. Dat komt voor het grootste deel door de relaxte manier waarop de vocalen zijn ingezongen. Maar het kan natuurlijk veel mooier…
Within Temptation – ‘Running Up That Hill’
Laat het maar aan zangeres Sharon den Andel over om het lied compleet naar haar hand te zetten. De symphonic metal-versie van Within Temptation is heerlijk bombastisch, maar slaat niet door naar kitsch. Kan ook bijna niet met zo’n geweldig mooi lied. Ze scoorden er in 2003 een toptien-hit mee in Nederland.
Placebo – ‘Running Up That Hill’
In hetzelfde jaar kwam Placebo met een album met covers, waaronder een ingetogen ballad-versie van de Kate Bush-hit. De video bevat beelden die Placebo-fans hebben ingestuurd, afgewisseld met die van de bandleden zelf (en we zien nu pas dat dit filmpje ook is gebruikt voor de eerste video in dit overzicht).
Chromatics – ‘Running Up That Hill’
Dat het altijd nog ijler, of zelfs spookier kon, bewees Chromatics in 2007. Over een voortstuwende electrobeat zingt Ruth Radelet haast zonder enige uitdrukking in haar stem. Maar mooi is het wel.
Anyma & Meg Myers – ‘Running Up That Hill’
Zangeres Meg Myers scoorde in 2020 een nummer één-hit in Billboard’s Alternative Songs Chart én in de Rock Airplay Chart met haar versie van ‘Running’. Een jaar later maakte de Italiaanse producent en DJ Matteo Milleri er een remix van, onder de naam Anyma, die simpelweg ‘Running’ heet.
Kim Petras – ‘Running Up That Hill’
Een paar weken geleden bracht Kim Petras haar eigen versie uit van ‘Running Up That Hill’. Eigenlijk blijft zij nog het dichtst bij het origineel, wat op dit moment natuurlijk niet zo handig is, aangezien Kate Bush nu zelf weer volop in de belangstelling staat met haar lied, dat in de VS inmiddels in de top vijf is beland en in het VK zelfs op de eerste plaats van de hitlijsten. Maar toch leuk geprobeerd door Kim.
Pete Statham – ‘Running Up That Hill’
Een van de oorspronkelijke leden van Bearforce 1, Pete Statham, heeft begin dit jaar ook een cover opgenomen van ‘Running’, voor zijn album DISCOVER dat op 21 maart uitkwam. Zie hier zijn live-optreden in The Eagle in Amsterdam.
Stranger Things – ‘Running Up That Hill’
Tot slot de scène uit Stranger Things, waar het allemaal om draaide en waardoor de wereld Kate Bush massaal weer in de oren sloot.
Die keer daarvoor: twee waanzinnige specials met Kate Bush
Dankzij Stranger Things maakt de muziek van Kate Bush een glorieuze comeback: haar ‘Running Up That Hill’, dat in de Netflix-serie is te horen, staat wereldwijd weer in de hitlijsten. Hoog tijd om eens twee bijzondere muziekspecials uit de oude doos te halen.
Kate Bush was amper de twintig gepasseerd toen ze doorbraak met haar ‘Wuthering Heights’, een feeëriek nummer waarin ze haar bereik aan de wereld liet horen. Het is nog steeds een van de bijzonderste tracks uit haar oeuvre, dat kleiner is dan je zou denken.
Maak kennis met Kate Bush
Haar eerste drie albums verschenen binnen twee jaar, waarna de tussenpozen steeds langer werden: de laatste drie kwamen uit in 1993, 2005 en 2011. Nu Kate Bush een wereldhit scoort met haar single uit 1985, ‘Running Up That Hill’, is dat een goed moment om kennis te maken met de muziek van Kate Bush. Een goed instapmoment is The Whole Story uit 1986, een verzamelalbum dat dus eigenlijk maar het halve verhaal vertelt – gezien het jaar waarin het uitkwam.
Experiment
Kate Bush brak dus door met ‘Wuthering Heights’, waarmee ze enkele malen optrad. Een van die opnames is later als video gebruikt en je ziet meteen de invloed van moderne dans in haar bewegingen. Bush schuwde het experiment niet, wat je met name hoort op haar album uit 1982, The Dreaming.
Aanvankelijk werd het album met zijn onconventionele tracks en ingewikkelde soundscapes, wisselend ontvangen. Neil Tennant, nu bekend van als een van de Pet Shop Boys en destijds redacteur bij het Britse muziekblad Smash Hits, schreef het volgende: “It’s very weird. She’s obviously trying to become less commercial.” Later erkende muzieksite Allmusic het album als “a theatrical and abstract piece of work.”
Wolkenmachine
Dat ze minder commercieel wilde worden? Mwah. Want na The Dreaming volgde in 1985 het album Hounds of Love, haar best verkochte album met daarop haar grootste hits.
Leadsingle ‘Running Up That Hill (A Deal With God)’ kwam in ons land tot nummer drie (aldus Wikipedia) of zes (aldus de Nederlandse Top 40) en ‘Cloudbusting’ – met die video waarin Donald Sutherland de opa van Kate Bush speelt die een wolkenmachine heeft gebouwd – tot nummer dertien.
Afijn, dankzij Stranger Things staat Kate Bush weer volop in de belangstelling. ‘Running’ kwam in de Amerikaanse Singles Chart binnen op nummer acht en in Nederland keerde ze terug naar de Top 40 op nummer 28.
Kerstspecial
Amper een dik jaar nadat Kate Bush doorbrak, kreeg ze haar eerste kerstspecial bij de BBC. De beelden laten een piepjonge doch zeer vakkundige zangeres zien die geen enkele moeite heeft haar noten te halen, terwijl ze de bijzonderste capriolen uithaalt met twee mannelijke dansers.
Ergens halverwege heeft ze de rollen omgedraaid en speelt ze een man met opplakbaard en is een van de dansers zijn vrouw geworden. Verder is er een dubbele bijdrage van een piepjonge Peter Gabriel. Het is spannend, sensueel, übercreatief en experimenteel tegelijk.
Eftelingspecial
De tweede special is vooral cult. Kate Bush vertoont haar kunsten op verschillende locaties in de Efteling, waaronder het tot de sloop gedoemde Spookhuis. Het schijnt dat de grafzerk met haar naam erop daar tot het einde heeft gelegen. Pure poëzie uit verleden tijden, dat is het.
Die keer daarvoor: de discohits van Cher
Cher gaat al zeven decennia mee als zangeres en staat nog altijd volop in de schijnwerpers. Wij zetten hier de spotlights op de tweede helft van de jaren zeventig, waarin Cher de disco ontdekte, en andersom. ‘Take Me Home’!
Cher – ‘Geronimo’s Cadillac’
Voor we onze dansschoenen aantrekken, gaan we naar 1975. Want toen verscheen deze dramatisch saaie ballad die dankzij de onderstaande video nog aardig wat cachet heeft gekregen, puur vanwege Chers avant-discolook. Haar hoofddeksel lijkt een combinatie van een omgekeerde indianentooi en Lassie-oren (maar dan gemaakt van pauwenveren).
Cher – ‘Take Me Home’
Nadat in 1976 Chers dertiende album I’d Rather Believe In You behoorlijk flopte (net als haar twaalfde album Stars van een jaar eerder en Cherished een jaar later) bracht Cher nog enkele singles uit die ook weinig deden. In 1979 gooide ze het over een andere boeg en kwam ze zoals heel veel sterren in die tijd met een discoalbum: Take Me Home. De titelsong was tevens leadsingle en eindelijk stond Cher weer in de Amerikaanse top tien. Haar look in de video doet denken aan die van een ‘flapper girl’ uit de roaring twenties.
Cher – ‘Wasn’t It Good’
In de video van ‘Wasn’t It Good’ laat Cher zien hoe soepel ze in haar heupen is. Het is een live-optreden waarbij helaas onvermeld blijft in welke show. Verder moet je echt drie keer kijken om te zien dat de beelden helemaal niets te maken hebben met de muziek…
Cher – ‘Disco Inferno Dance Medley’
Wie even verder zoekt, ziet dat de beelden uit de video hierboven horen bij een medley waarin onder meer ‘Disco Inferno’ van The Trammps is verwerkt, net als Santa Esmeralda’s ‘Don’t Let Me Be Misunderstood’.
Cher – ‘Hell On Wheels’
Dat Cher de smaak van disco te pakken had, bewees ze in 1979 door nóg een album uit te brengen met dancetracks: Prisoner. Dat bleek een beetje te veel van het goeie, want negen maanden na Take Me Home flopte het jammerlijk. Wellicht kwam dat ook doordat er aardig wat new wave doorklonk op Prisoner. En Cher had zelf ook geen zin meer om de discochick uit te hangen. Bij wijze van stunt verscheen ze volledig naakt op de albumhoes en leerde ze voor de video rolschaatsen. Zie hier hoe ze door truckers op de hielen wordt gezeten. In haar roze aerobicspakje met zebraprint.
Cher – ‘Holdin’ Out For Love’
Hoe anders Cher ineens klonk op dat Prisoner-album, is goed te horen op deze track, die later is gecoverd door de Pointer Sisters en Angela Bofill. Het is een ietwat tuttig liedje waarvoor Cher haar discohaar en dito kleding aan de wilgen had gehangen. En zo kwam er onverwacht snel alweer een einde aan Disco-Cher.
Vorige keer: de singles van de Nederlandse Selena
‘Shotgun’, ‘Timebomb’, ‘So Far Away’. Wie deze songtitels kent, weet over wie dit gaat: over de Nederlandse succes Selena, die eind jaren tachtig kortstondig succesvol was in de Top 40. We blikken terug aan de hand van de video’s die Selena maakte: “I need a shotgun! Shooting me right into my heart!”
Selena – ‘Shotgun’
Selena werd in 1965 geboren in Malden, een plaatsje in Gelderland, als Sabina Quack. Vlak voor haar 24e verjaardag verscheen haar debuutalbum, Timebomb. De eerste single van dat album stond vanaf april 1988 zeven weken in de Nederlandse Top 40, met als hoogste positie nummer zeventien.
Selena – ‘So Far Away’
De uptempo tracks die Selena uitbracht, hadden wel iets weg van de sound van Stock, Aitken & Waterman, die in die jaren alomtegenwoordig waren in de hitlijsten en hun sound leenden aan Kylie Minogue, Rick Astley, Jason Donovan en tientallen andere hitmakers. ‘So Far Away’ is daar een mooi voorbeeld van, zij het met een tropisch tintje. Drie weken Top 40, hoogste positive: 37.
Selena – ‘Timebomb’
De Nederlandse zangeres Selena is natuurlijk een totaal andere persoon dan de Selena die in 1995 om het leven kwam bij een schietpartij in haar hotelkamer. Dat was Selena Quintanilla, wier leven in 1997 werd verfilmd met Jennifer Lopez in de hoofdrol. Hier zien we single nummer drie en de titeltrack van ‘onze’ Selena’s debuutalbum. Wederom drie weken Top 40, deze track kwam tot nummer dertig.
Selena – ‘And My Heart Beats’
Na drie dancetracks was het tijd voor een ballad. ‘And My Heart Beats’ werd helaas geen hit. Wel is er dit live-optreden bij Nederland Muziekland, dat zeker meer verdient dan de veertien likes onder de video.
Selena – ‘Time After Time’
In 1990 bracht Selena alweer haar laatste single uit. Net als ‘And My Heart Beats’ werd ‘Time After Time’ geen hit, en Selena hield het voor gezien als zangeres. Later trouwde ze met David Brons, en als Sabina Brons-Quack maakt ze nu keramische beelden. Ook werkt ze voor het bedrijf van haar man, The Matrixx, een evenementenorganisatie. Die best eens een comeback-concert voor Selena zou mogen organiseren, want wat een heerlijke muziek!
Die keer daarvoor: acht klassiekers van Jennifer Lopez
Soms heet ze J.Lo, dan weer Jenny from the Block en als het aan is met Ben Affleck: Bennifer. Maar als Jennifer Lopez maakte ze in de aanloop naar de millenniumwisseling en in de jaren daarna een hele reeks popklassiekers, van ‘If You Had My Love’ en ‘Let’s Get Loud’ tot ‘Play’ en ‘All I Have’. We blikken terug op de eerste vijf hitjaren van Jennifer Lopez!
Jennifer Lopez – ‘If You Had My Love’
Lang voor Tinder bestond, was Jennifer al aan het online daten, zoals te zien is in de video van haar debuutsingle, die meteen de eerste plaats behaalde. Daarvoor was ze met name bekend als achtergronddanseres, in de sketchshow In Living Color bijvoorbeeld. Ook had ze een rol in Janet Jacksons ‘That’s the Way Love Goes’-video. In 1999 was ‘My Love’ haar doorbraak als solozangeres.
Jennifer Lopez – ‘Let’s Get Loud’
Haar ouders kwamen uit Puerto Rico en zelf groeide Jennifer op in The Bronx, New York City. Haar Latin roots kwamen voor het eerst duidelijk naar boven in ‘Let’s Get Loud’, een opzwepend dansnummer met een fraaie live video. Een nummer twee-hit in de zomer van 2000. Net als ‘My Love’ stond ‘Loud’ op On the 6, het debuutalbum van Jennifer.
Jennifer Lopez – ‘Love Don’t Cost a Thing’
J.Lo was de naam van het tweede album van Jennifer, en die bijnaam blijft haar nu alweer 22 jaar achtervolgen. De leadsingle was ‘Love Don’t Cost a Thing’, oftewel: al heb je al het geld van de wereld en woon je in een mansion aan zee, ook dan is liefde onbetaalbaar. Het was Jennifers tweede en laatste nummer één-hit in Nederland.
Jennifer Lopez – ‘Play’
Wie vindt dat Jennifer een beetje ‘anders’ klinkt op ‘Play’, kan weleens gelijk hebben: de demo werd ingezongen door Christina Milian en haar stem is in het refrein blijven hangen. Jennifer kwam tot nummer zeven in 2001 met deze funky dancetrack.
Jennifer Lopez – ‘I’m Real (Remix ft. Ja Rule)’
Wat Jennifer een paar keer deed, was een single opnieuw opnemen in een hip hop-versie. Het origineel van ‘I’m Real’ is opgewekte dancepop, terwijl de remix met rapper Ja Rule een typische hip hop-track is. Let in de video eens op de streetwear waar Jennifer ineens in rondloopt: een groot contrast met de glamoureuze outfits in de video’s hierboven.
Jennifer Lopez – ‘Ain’t it Funny’
Ook voor deze track kwam Jennifer met een hip hop-versie, waarop wederom Ja Rule was te horen. We kiezen hier voor het origineel, omdat de video zo mooi is. Die is gemaakt door Herb Ritts en heeft als tegenspeler voor Jennifer de Mexicaanse soapster Eduardo Verástegui. Het spektakelstuk is de flamencodans die Jennifer uitvoert. Een nummer twee-hit in 2001.
Jennifer Lopez – ‘Jenny from the Block’
Ondanks alle juwelen en briljanten die Jennifer om haar klauwtjes draagt, is ze eigenlijk heel gewoon gebleven. Dat is zo’n beetje de boodschap van ‘Jenny from the Block’, de leadsingle van This Is Me, Then, haar derde album uit 2002. Het is een heerlijk sassy nummer dat het ook enig deed in de dragscene. Overigens is Jennifer in de video niet bepaald gewoon gebleven, nooit eerder zag ze er zo absolutely fabulous uit.
Jennifer Lopez – ‘All I Have’
LL Cool J duikt voor het eerst op in ‘All I Have’, de nummer drie-hit uit 2003. later maakten ze samen nog ‘Control Myself’, dat bleef steken op nummer dertien. De hitstroom van Jennifer droogde hierna zeker niet op, dus ze komt ongetwijfeld nog een keer voorbij in deze rubriek!
Die keer daarvoor: lekker meebrullen met The Gossip
Punkrock om op te springen en te dansen en die je keihard kon meezingen omdat zangeres Beth Ditto nu eenmaal een stem had als een bootwerker, zo zou je de muziek van The Gossip min of meer kunnen omschrijven (al sloop er door de jaren heen steeds meer hip hop en dance hun liedjes in). Hier de lekkerste, van ‘Standing in the Way of Control’ tot ‘Heavy Cross’ en meer.
The Gossip – ‘Standing in the Way of Control’
The Gossip werd opgericht in 2001 en beleefde haar internationale doorbraak in 2006, met de single ‘Standing in the Way of Control’. Hun muziek werd omschreven als dance-punk, garagerock, punk-blues of domweg indie, dus alternatief. Zangeres Beth Ditto (echte naam: Mary Beth Patterson) was het boegbeeld van The Gossip, of later ook gewoon Gossip. In de video van ‘Standing’ maakt het grote publiek voor het eerst kennis met haar, en de rest van de band. Helaas is de beeldkwaliteit nogal matig, dus knijp je ogen tot streepjes om de pixels niet te hoeven zien.
The Gossip – ‘Listen Up!’
Fans van Beth Ditto roepen vaak dat ze een gospel- dan wel bluesalbum moet opnemen. In ‘Listen Up!’ is te horen waarom ze dat willen.
Gossip – ‘Jealous Girls’
De vierde en laatste single van het album Standing in the Way of Control. In Nederland scoorde Gossip nog geen hits, waardoor de band een cultstatus genoot.
Gossip – ‘Heavy Cross’
In 2009 verscheen het album Music for Men, met ‘Heavy Cross’ als leadsingle. Het is de eerste en enige notering van Beth en haar Gossips in de Nederlandse Top 40, met als hoogste positie nummer 28. In Vlaanderen scoorden ze er een nummer vier-hit mee.
Gossip – ‘Love Long Distance’
Een geestige video met cartooneske personages die ballonhoofden hebben, een housepiano en een dancebeat maken van ‘Love Long Distance’ een feestje. Het is een van de toegankelijkste singles van Gossip tot nu toe.
Gossip – ‘Pop Goes the World’
Net zo aanstekelijk als ‘Love Long Distance’ is ‘Pop Goes the World’. Door de jaren heen is Beth Ditto zich steeds buitenissiger gaan uitdossen, hier met een kapsel en make-up die doen denken aan Siouxsie van The Banshees. Ditto zelf was bovendien uitgegroeid tot lhbtq-icoon dat zich regelmatig uitsprak over thema’s die de gemeenschap raakten.
Gossip – ‘Men in Love’
Beth Ditto ziet er geweldig uit als een countrydiva uit de jaren zestig, en valt heerlijk uit de toon bij de rest van de mensen in de bus die ze bestuurt. Langzaam verandert alles achter Ditto in een grote orgie, een vrouw scheert haar hanenkam af, iemand wordt getatoeëerd, mannen tongen met elkaar, kortom: een dolle boel.
Gossip – ‘Perfect World’
In 2012 verscheen wederom een nieuw album van Gossip, A Joyful Noise. ‘Perfect World’ werd een bescheiden hit in Duitsland en Zwitserland. In de video is Beth Ditto te zien als gothic goddess.
Gossip – ‘Move in the Right Direction’
Toch jammer dat Gossip geen echte hits heeft gescoord in Nederland. Deze track verdient het namelijk om grijsgedraaid te worden op de radio. En de video mag er zeker ook zijn.
Gossip – ‘Get a Job’
In 2013 kwam de voorlopig laatste single uit van Gossip. Beth Ditto ontbond de band in 2016 om meer aandacht te kunnen besteden aan haar solocarrière, maar in 2019 kwamen ze toch weer bij elkaar. Benieuwd wanneer er weer nieuw werk verschijnt. Vooralsnog is dit de laatste video, met de zangeres in allerlei werksituaties die uit de hand lopen.
Die keer daarvoor: de vuigste video’s van Peaches
‘Put Your Dick in the Air’, ‘Fuck the Pain Away’, ‘Vaginoplasty’, ‘Lovertits’ en ‘Fatherfucker’ : de liedjes en vooral de video’s van queer zangeres Peaches hebben één ding gemeen: ze zijn vuig en trashy. Eigenlijk zijn ze prima geschikt voor de Lekker Foute Muziekrubriek, maar djééz wat zitten ze lekker in elkaar. Dus daarom deze keer in Vet Lekkere Muziek: de vuigste tracks van Peaches.
Laatst zaten we naar Yellowjackets te kijken en ergens kwam ‘Kick It’ voorbij, het duet van Peaches met Iggy Pop. Dat was lang geleden! En dat terwijl de muziek van Peaches in tal van series en films is te horen, van Lost in Translation en Orphan Black tot South Park, The L Word, The Handmaid’s Tale, True Blood en Sex Education.
The Teaches of Peaches
Merill Nisker is de echt naam van Peaches, die is geboren in Ontario, Canada. Begin deze eeuw brak ze door met haar album The Teaches of Peaches, met daarop haar signature song ‘Fuck the Pain Away’. Inmiddels werkt ze aan haar zevende album en een tour die het twintigjarige jubileum van The Teaches of Peaches als thema heeft.
Een hit scoorde Peaches eigenlijk alleen in België, toen ‘Shake Yer Dix’ in 2004 tot nummer 27 in de Vlaamse hitlijst kwam. Vijf jaar later was het daar opnieuw raak met ‘Lose You’, met elf als hoogste notering. Hieronder de leukste video’s van Peaches.
‘Fuck the Pain Away’
Hoewel dit misschien wel Peaches’ bekendste track is, verscheen ‘Fuck the Pain Away’ nooit officieel op single. De video is signature Peaches, met haar ‘I Love Pot’-hemdje, bossen okselhaar en het trashy geluid van de electroclash-stroming die in 2000 in zwang raakte.
Bonus:
Bekijk ook even deze versie van ‘FTPA’ met Miss Piggy.
‘Set it Off’
‘Lovertits’ was de leadsingle van The Teaches of Peaches, maar hier kiezen we voor het rammelbaknummer ‘Set it Off’, gewoon omdat de video prachtig is in al z’n eenvoud: de onderkant van Peaches doet een dansje, terwijl haar bovenkant – of eigenlijk alleen haar hoofd – gezichten trekt in de camera.
‘Kick it’
In 2004 verscheen Fatherfucker, het album waarbij Peaches op de cover stond met een volle baard. ‘Kick it’ was de leadsingle, waaraan de immer brute Iggy Pop een vocale bijdrage leverde. De video is een heerlijk sleazy zombieparodie.
‘Downtown’
Impeach My Bush kwam uit in 2006 en dit was de leadsingle van dat album. In de video flirt Peaches wederom met gender en er was zowaar iets van budget vrijgemaakt voor de video.
‘Boys Wanna Be Her’
Van hetzelfde album kwam deze single, met Peaches in full rock chick mode in de video. ‘Boys Wanna Be Her’ is haar op het lijf geschreven, want welke boy wil niet zijn inner sleazy diva channelen?
‘Lose You’
I Feel Cream verscheen in 2009. ‘Lose You’ was de tweede single, met een video waarin Peaches in haar ochtendjas door een kamer scharrelt. De achtergronddansers lijken op twee van straat geplukte voorbijgangers.
‘I Feel Cream’
Ook de titeltrack van I Feel Cream kwam uit op single. Peaches is glam, bling en blond in de video.
‘Light in Places’
Na wat losse singles en tracks verscheen in 2015 een nieuw album, Rub. Het geluid hierop ging meer richting hedendaagse dance en Peaches liet eigenlijk voor het eerst horen over een fraaie zangstem te beschikken. En over een kont waar licht uit schijnt.
‘Dick in the Air’
Ook van het album Rub, met een video waarin ze samen met actrice en comedian Margaret Cho te zien is. Beide dames dragen een piemelpak. Uiteraard.
‘Vaginoplasty’
Tot slot de prachtige video van ‘Vaginoplasty’, waarin schoonzwemmers een vagina uitbeelden, Peaches zelf tussen twee mannen in vulvapakken verschijnt met een kut op haar hoofd en meer van dat soort kunstzinnige fratsen. Tot zover The Teaches of Peaches!
Die keer daarvoor: het laatste deel van onze Anouk-hitspecial
Anouk zorgde er in 2013 hoogstpersoonlijk voor het Eurovisie Songfestival weer serieus werd genomen onder onze Nederlandse artiesten. Geen Sieneke meer of De Toppers, maar gewoon een goed liedje met een sobere act. Hier is het vierde en laatste deel van onze Vet Lekkere Anouk-muziekmarathon.