Deel negen uit de serie
Lekker foute muziek: nog meer jaren ’80-versies van moderne hits
Recente hits door de vintage mangel gehaald
Lieten we je vorige keer recente hits horen die waren ondergedompeld in een jarentachtigsausje, deze keer gaan we iets verder terug in de tijd. Met Rihanna, Major Lazer en Adeles ‘Rolling in the Deep’ als aerobicdeuntje. En nog veel meer…
Uit de krochten van YouTube borrelen allerlei gekke, lachwekkende, bizarre, bijzonder mooie of superslechte muziekvideo’s op. Die verzamelen we op dinsdag voor je in Winqs Lekker Foute Muziekrubriek. Elke twee weken komen er een paar nieuwe (oude) liedjes bij.
Dit is deel negen. De vorige afleveringen vind je hier:
Adele – ‘Rolling in the Deep (1986 Exile Synthpop Mix)’
Als je een stukje naar beneden scrollt, zie je daar Adeles meest recente nummer één-hit ‘Easy On Me’ als powerballad. Van ‘Rolling in the Deep’ is een bijna Kim Wilde-achtige jarentachtigversie gemaakt. Je zingt haar versie van ‘You Keep Me Hangin’ On’ bíjna mee op deze synthpopvariant.
Rihanna & Calvin Harris – ‘This Is What You Came For (80s Remix)’
Grappig hoe dat werkt: je draait aan wat knoppen en een van de grootste danceknallers van de laatste jaren is ineens een ballad in de stijl van Berlins ‘Take My Breath Away’.
Major Lazer & DJ Snake feat. MØ – ‘Lean On (Highway Superstar 80's Synthwave Remix)’
Ook van ‘Lean On’, dat als origineel vooral heel erg lawaaierig klinkt is een easy listening-versie gemaakt met een compleet nieuw geluid. Wel lekker rustig zo.
Katy Perry – ‘Roar (1983 Version)’
Was Katy Perry groot geweest in de jaren tachtig, dan had ze waarschijnlijk gekozen voor het geluid van Pat Benatar. Of Olivia Newton-John. De ’83-versie van ‘Roar’ zit ongeveer net tussen die twee zangeressen in.
Justin Bieber – ‘What Do You Mean It’s 1985?’
Nog eentje die goed is gelukt. Het origineel van de Biebster uit 2015 klinkt nu eigenlijk al wat gedateerd. Dus om dan een versie te maken die helemáál niet meer van deze tijd is? Prima!
Lady GaGa – ‘Bad Romance (Italo Disco Style 80's Remix)’
Italo is eigenlijk van alle tijden en tegelijkertijd typisch zo’n jarentachtiggeluid dat je uit duizenden herkent. Gaga’s ‘Bad Romance’ heeft hier een prima metamorfose gekregen.
Jennifer Lopez –‘Waiting For Tonight (Never Gonna Give You Up)’
Dit is meer een mash-up dan een remix, maar leuk om deze week mee af te sluiten: Jennifer Lopez die de muziek leent van Rick Astley en zo haar eigen Rickrolling-momentje creëert.
Vorige keer: Adeles ‘Easy on Me’ als eighties ballad en meer retro remixes
Stel dat Adele haar laatste nummer één-hit in 1988 had uitgebracht, hoe had die dan geklonken? Of het duet van Elton John en Dua Lipa, ‘Cold Heart’? Er duiken regelmatig YouTube-accounts op die recente hits door de retromangel halen. Dit zijn de leukste tracks.
Adele – ‘Easy on Me (1988)’
Kazige synthesizerklanken, een saxofoon en in de verste versie geen piano te bekennen: zo had Adele geklonken in 1988. De trend om liedjes van een vintage stempel te voorzien is alweer jaren gaande, maar gaat nooit vervelen. Wie Adeles origineel niet trekt, zal deze remix ook niet veel aan vinden, of misschien juist wel: hij klinkt namelijk wél totaal anders.
Elton John & Dua Lipa – ‘Cold Heart (80s Remix)’
In de jarentachtigversie klinkt ‘Cold Heart’ als iets van Stock, Aitken & Waterman, gekruist met Laura Branigans ‘Self Control’. Past eigenlijk prima bij het lied, dat toch al een fraai samenraapsel is van in ieder geval twee eighties tracks.
The Kid LAROI ft. Justin Bieber – ‘Stay (80s Remix)’
Eigenlijk klonk ‘Stay’ al ontzettend eighties, dus op het eerste gehoor is het geen complete verrassing. The devil is in the details, omdat de remix alles net even grotesker aanzet, met meer echo en lompere effecten. Wat mist is een goede sax- of gitaarsolo.
Justin Bieber – ‘Peaches (80s/Synthwave Remix)
Bij deze zou je juist zweren dat Justin Bieber iets obscuurs uit de eighties heeft opgeduikeld om daar een compleet nieuwe track omheen te bouwen. Met name het gesampelde achtergrondkoor op ongeveer twee minuten is goed gevonden. “Aahaahaa-aah.”
Tones and I – ‘Dance Monkey (Synthwave)’
Eindelijk eentje met een video, soort van. Gek genoeg klinkt de stem van Tones and I echter in de remixvariant, in het origineel lijkt die nogal gepitcht en hier niet. Heerlijke Italodisco is het hier.
Kim Petras – ‘Coconuts’
Tot slot Kim Petras, met haar ‘Coconuts’ dat nu klinkt als een klassieke Top 40-hit à la Kylie Minogue in 1988.
Die keer daarvoor: Sandy’s Lachkabouters, Teddyberen en John Travolta
Deze keer toveren we de Brabantse zangeres Sandy uit de oude doos, die een dikke veertig jaar geleden hit na hit scoorde met liedjes als ‘Ik ben verliefd op John Travolta’, ‘Tot ziens, mijn kleine Teddybeer’ en ‘Wij zijn de Lachkabouters’. Heb je ooit zoiets aanstekelijks gehoord?
Sandy is het pseudoniem van Anita Weijers, die in 1961 werd geboren in het Noord-Brabantse Valkenswaard. Rond haar zeventiende brak ze door met haar debuutsingle ‘Ik ben verliefd op John Travolta’, een ode aan de acteur die in 1978 triomfeerde met films als Grease en Saturday Night Fever.
Hoelahoep
Sandy trad in die tijd overal op, met tv-optredens in TopPop en Op Volle Toeren. Voor ‘Tot ziens, mijn kleine Teddybeer’ sleepte ze overal een grote beer van pluche met zich mee en ‘Doe de Hoelahoep’ bracht ze uiteraard al hoelahoepend in beeld, samen met een stel achtergrondhoelahoepers.
Voor ‘Ik ben verliefd op John Travolta’ had Sandy gek genoeg géén John Travolta mee naar de tv-studio, maar wel drie lookalikes in leren jacks. Gelukkig kwamen er wel echte lachkabouters te pas aan ‘Wij zijn de lachkabouters’.
Zing en dans mee
Sandy’s lievelingswoorden in bijna al haar liedjes: “Lalalalalalalalaaaa.” Luister bijvoorbeeld naar het onvolprezen ‘Rikki Ding Rikki Dong’, je zingt het zó mee. En als je een beetje oplet, heb je de dansjes van Sandy ook zo onder de knie.
Later in haar carrière zette Sandy haar meezingers op een pittige rock and roll-beat, om in 1987 af te sluiten met een Pointer Sisters-achtige dancetrack genaamd 'Nu of nooit'.
Hierbij presenteren we jullie: het hitoverzicht van Brabantse Sandy!
Die keer daarvoor: de energieke Italo-disco van… Taffy!
Taffy, wie kent haar niet. Waarschijnlijk bijna niemand, maar in Italië was ze midden jaren tachtig heel even populair. In Nederland scoorde ze een minuscuul hitje met ‘I Love My Radio’, dat na één keer luisteren nooit meer uit je hoofd verdwijnt. Maar Taffy had meer liedjes die de moeite waard zijn. Maak daarom snel kennis met deze energieke zangeres.
Taffy – ‘White & Black’ (1983)
Heel even denk je: is dat Yazz van ‘The Only Way Is Up’ zonder peroxidekapsel? Die danste namelijk minstens net zo springerig. Maar Taffy heeft een heel andere stem. De in 1963 als Katherine Quaye geboren Britse zangeres scoorde in Nederland slechts één minuscuul hitje (zie verderop), maar was vooral in Italië behoorlijk populair met haar op Hi NRG en Italo disco geënte muziek. Zullen we met z’n allen afspreken dat de introdans van Taffy weer hip wordt?
Taffy – ‘Walk into the Daylight’ (1984)
In 1984 droomden we nog van een wereld waarin alles van plastic was. Let eens op de prachtige armbanden die Taffy draagt tijdens dit optreden. Of de body hugging glitterjurk met zebraprint. De enige reactie onder deze video wijst op het feit dat de set de boel gedateerd laat lijken, die outfit was ook nu nog prachtig geweest. Het lied heeft een pakkend ‘Wo-Oh-Oh’-refrein dat het prima zou doen in een aflevering van RuPaul’s Drag Race.
Taffy – ‘I Love My Radio’ (1984 en 1985)
Er zijn twee versies van deze single van Taffy. De eerste versie bevatte de tekst ‘I love my radio, my midnight radio’, die in de tweede versie was vervangen door ‘I love my radio, my deejay’s radio’. Waarom? Omdat er destijds nog een nachtradio was in Groot-Brittannië, alles stopte om 0:00 uur. In de meeste live-optredens zingt Taffy gewoon over de middernachtelijke radio-uren, wat de verwarring er niet minder op maakte. Let ook even op het prachtige jarentachtiggeluid dat ineens uit je speakers knalt vanaf 2:05 minuut. In 1987 was dit Taffy's enige bescheiden hit in Nederland: het kwam dat jaar tot nummer 42 in de Single Top 100.
Taffy – ‘Once More’ (1986)
Ook dit pak zou de gemiddelde fashionista (M/V/X) niet misstaan, anno 2021. Wat een prachtige kleur ook. Taffy danst alsof haar leven ervan afhangt, waarbij ze lijkt opgezweept door de energieke muziek. Maar dat pak! Dat pak!
Taffy – ‘Step by Step’ (1987)
Dit was in Nederland destijds de opvolger van ‘I Love My Radio’. Het is een cover van Italo-koning Silver Pozzoli, die er in 1985 een hit mee scoorde in Nederland. Wellicht lag die nog te vers in het geheugen, want de versie van Taffy deed hier niet veel: in de Single Top 100 kwam het lied tot nummer 52. Desondanks is het zeker de moeite waard: kijk maar eens naar dit optreden tijdens het Duitse Eins Festival.
Taffy – ‘If You Feel It’ (1988)
Na ‘Step by Step’ volgde nog een track genaamd ‘Whose’, maar daar is geen beeld bij en bovendien stelt het lied danig teleur. Met ‘If You Feel It’ maakte Taffy dat weer goed, maar ook weer niet helemaal: het is namelijk haar laatste single. Wat Taffy hierna is gaan doen, is niet bekend. Wellicht is ze teruggekeerd naar Deptford, Londen, waar ze vandaan komt. Helaas valt er verder helemaal niets over haar te vinden, dus waar Taffy is gebleven? We zullen het nooit weten…
Die keer daarvoor: 5x ‘Voulez-Vous Coucher Avec Moi?’
“Hey sister, go sister, soul sister, go sister!” Zo begint de popklassieker ‘Lady Marmalade’, beter bekend als ‘Voulez-Vous Coucher Avec Moi?’. Het lied keert telkens terug in een andere gedaante. We hebben de vijf leukste voor je op een rijtje gezet.
Labelle – ‘Lady Marmalade’
In 1974 scoorden de dames van Labelle een Amerikaanse nummer één-hit met de oerversie van ‘Lady Marmalade’. De groep was vernoemd naar zangeres Patti LaBelle en bestond verder uit Cindy Birdsong, Nona Hendryx en Sarah Dash. In de sixties begonnen ze met brave doowop, maar begin jaren zeventig ging de knop om: in space-achtige glam-kostuums zongen ze deze disco-voorloper naar de top.
Sabrina - ‘Lady Marmalade’
Je kent haar ongetwijfeld van het überfoute Italodisconummer ‘Boys (Summertime Love)’ met die video waarin Sabrina al hupsend in een zwembad haar draadloze bikinitopje op zijn plaats probeert te houden (wat niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet lukt). Ze zette zich neer als een eighties seksbom in de stijl van Samantha Fox en natuurlijk kon een cover van het pikante ‘Voulez-Vous Coucher Avec Moi?’ niet uitblijven. Het was een track op Sabrina’s debuutalbumuit 1987. Hier zie je een video met een compilatie van verschillende optredens.
All Saints – ‘Lady Marmalade’
Voordat William ‘Ray of Light’ Orbit de meiden van All Saints van een fris nieuw elektronisch geluid voorzag, kwamen ze in 1998 met een dubbelklapper: Op de A-zijde van de single stond een cover van Red Hot Chili Peppers’ ‘Under the Bridge’ en op kant B hun versie van ‘Lady Marmalade’. In hun versie werd gerapt en het geheel had een ‘90s R&B-geluid.
Christina Aguilera, P!nk, Mya & Lil’ Kim - ‘Lady Marmalade’
Missy Elliott kondigt de vier artiesten aan die in 2001 een wereldhit scoorden met hun versie van ‘Lady Marmalade’. Van de vier is alleen P!nk nog een echt hitkanon. Christina Aguilera brengt nog wel muziek uit maar was tot 2016 voornamelijk nog in beeld als coach bij de Amerikaanse Voice. Van Mya en Lil’ Kim wordt nog maar weinig vernomen. De track was te horen in de film Moulin Rouge, vernoemd naar de beroemde nachtclub in Parijs. In de video gaat het er al net zo broeierig aan toe. Vooral het boudoir van Christina Aguilera is indrukwekkend. De grote vraag bij haar is echter: zou zij make-up op hebben?
Team XTina - ‘Lady Marmalade’
Hier zien we Christina Aguilera in actie tijdens The Voice, in haar voorlaatste seizoen als coach. Met de zangeressen uit haar team geeft ze een live-versie ten beste waarbij ze elkaar proberen te overtreffen in ad-libs en belts. Iets waar het lied zich prachtig voor leent, maar van het resultaat moet je maar net houden.
Die keer daarvoor: de prehistorische optredens van Willeke Alberti
Van de 76 jaar dat Willeke Alberti hier op aarde rondloopt, doet ze dat alweer 65 jaren zingend voor publiek. Niet gek dus, dat ze gisteren de Blijvend Applaus Prijs heeft ontvangen. Wij doken even in de prehistorie van de Nederlandse televisie en troffen daar een paar fraaie Willeke-pareltjes aan.
Willeke Alberti is de oudste dochter van Willy Alberti en kreeg het zingen dus letterlijk met de paplepel naar binnen gegoten. Op haar elfde debuteerde ze in de musical Duel om Barbara en haar eerste plaatje stamt uit 1958: ‘Zeg Pappie Ik Wilde U Vragen’.
"Is het waar, ben ik zestig?"
In 1963 scoorde Willeke haar eerste grote hit, ‘Spiegelbeeld’. Ze zingt het nog steeds, met als verrassing dat ze er telkens haar huidige leeftijd ingooit. In de vijf jaar tussen ‘Pappie’ en ‘Spiegelbeeld’ was Willeke ook al regelmatig op tv te zien. Daarvan zijn niet veel optredens bewaard gebleven, maar een paar gelukkig wel.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het heerlijk zoete ‘Hé, Niet Zoenen op het Zebrapad (Dat Mag Beslist Niet, Schat)’, een filmpje waarin je twee keer moet kijken of Willeke niet gewoon Pippi Langkous is.
Pre-Top 40
In deze periode was er nog geen officiële Nederlandse Top 40, die werd pas opgericht toen Willeke al bijna een veteraan was, in 1965. Hoe ‘Midi Midinette’, ‘Sei Rimasta Sola’, ‘De Winter Was Lang’ of ‘Sabato Sera’ het daarin gedaan zouden hebben, zullen we dus nooit weten. Maar gelukkig hebben we de beelden nog.
Vorige keer: de sexy feestkneiters van LMFAO
‘I’m Sexy and I Know It!’ Wie heeft er niet een mal dansje op gedaan toen LMFAO hier een enorme hit mee scoorde in 2011. Het kleurrijke duo had meer hits, zoals hun ‘Party Rock Anthem’ en ‘Sorry For Party Rocking’. Een terugblik op de ultieme feestmuziek van tien jaar geleden.
Lang heeft het succes van LMFAO niet geduurd. Het duo bestond uit de neven Redfoo en Skyblu en LMFAO was een afkorting van ‘Laughing My Freaking Ass Off’. Redfoos echte naam is Stephen Gordy en is de zoon van de bekende muziekproducent Berry Gordy. Zijn neefje Skyblu heet Skyler Gordy en is de kleinzoon van Berry Gordy.
David Guetta & Madonna
In 2010 braken ze door met ‘Gettin’ Over You’, de hit van David Guetta waarop het tweetal was te horen. Dat was in 2010, daarna volgden eigen tracks als ‘Party Rock Anthem’ (nummer negen in de Nederlandse Top 40), ‘Champagne Showers’ (nummer drie in de Tipparade), hun bekendste hit ‘Sexy and I Know It’ (nummer acht in de Top 40) en ‘Sorry for Party Rocking’ (nummer twee in de Tipparade).
In 2012 waren ze te gast in Madonna’s pauze-act tijdens de Superbowl. Daarin zongen ze mee in een medley rond haar hit ‘Music’, wat leidde tot memes met een ‘I’m Sixty and I Know It’ zingende Queen of Pop.
Comeback?
Niet lang daarna stopten de twee als duo. De koek was op, aldus Redfoo. Een comeback hebben hij en Skyblu nooit uitgesloten, maar tot dusver is van beide heren weinig meer vernomen.
Hieronder alle hits onder elkaar, gevolgd door Madonna’s Superbowl-optreden en een analyse over LMFAO in de YouTube-rubriek ‘Where Are They Now?’
Die keer daarvoor: de hitjes van K-Otic uit Starmaker
Lang voordat Idols, X-Factor en The Voice furore maakten, was er een eenmalige talentenjacht die Starmaker heette. Gijs Staverman presenteerde de realityshow, die werd opgenomen in het oude Big Brother-huis. Doel was een popgroep samen te stellen die bestond uit zes personen.
‘Damn (I Think I Love You)’
Onder de naam Starmaker scoorden ze hun eerste en grootste hit: met ‘Damn (I Think I Love You)’ kwamen ze binnen op nummer één in zowel de Mega Top 100 als De Nederlandse Top 40.
Zeven personen
Uiteindelijk bleven er niet zes, maar zeven personen over, die samen K-Otic vormden: Rachel Kramer, Bouchra Tjon Pon Fong, Anna Speller, Sita Vermeulen, Bart Voncken, Stefan de Roon en Martijn Terporten. Sita ging na ruim een jaar solo en eind 2003 was de koek op.
In 2015 kwamen de zeven bij elkaar om in 2016 een eenmalig concert te geven. Een aantal Starmaker-kandidaten en K-Otic-leden dook op een gegeven moment weer op in de eerder genoemde talentenshows.
Sita's comebacksingle
Het is toeval, maar gisteren bracht Sita weer een nieuwe single uit: ‘Hou Je Vast Ik Laat Je Los’ gaat over haar moeder, die een jaar geleden is gestorven aan de gevolgen van Alzheimer.
Hier gaan we terug in de tijd, met hits van K-Otic, Sita solo en in duet met anderen. Let vooral ook de laatste grote hit van K-Otic, 'Surrender'. Ruim tien jaar later ontstond er enige commotie over het winnende Eurovisie Songfestival-lied 'Only Teardrops'. Luister maar eens naar de gelijkenis van de twee tracks.
De keer daarvoor: 10 covers van ‘La Isla Bonita’
Het is alweer 34 jaar geleden dat Madonna een grote hit scoorde met ‘La Isla Bonita’. De klassieker is door de jaren heen talloze malen gecoverd. Wij visten tien pareltjes van YouTube, van Alexandra’s Idols-auditie tot Micaela, die geen woord Engels zong…
Micaela – ‘La Isla Bonita’
Wat niet veel mensen weten: voordat Madonna een megahit scoorde met de vijfde single van haar True Blue-album, dacht een zekere Micaela de Queen of Pop te slim af te zijn. Haar cover stond eerder in de Top 40 dan Madonna’s eigen versie. Let eens op haar prachtige uitspraak. ‘My SPLANISH lullaby…”
Caro Emerald – ‘La Isla Bonita’
Tijdens de tournees van Madonna komt ‘La Isla Bonita’ ook regelmatig voorbij. De ene keer zet ze er een vette dancebeat onder, de andere keer komt er een compleet gypsy-orkest aan te pas. In haar Drowned World-tour bracht ze een akoestische flamenco-versie van het lied die eindigde in een sapphische dans, compleet met castagnettenbegeleiding. De cover van Caro Emerald doet daar een beetje aan denken.
Alizée – ‘La Isla Bonita’
Er zijn ontelbaar veel covers uitgebracht van ‘La Isla Bonita’, waarvan er maar weinig het origineel benaderen, laat staan overtreffen. Alizée komt een heel eind, want de zangeres benadert de track net zo zwoel als haar eigen hit ‘Moi, Lolita’.
Ilona Csáková – ‘La Isla Bonita’
We hadden werkelijk geen idee wie Ilona Csáková was, dus we hebben haar even gegoogeld. Ze komt uit Tsjechië, was in 1998 de bestverkopende artiest in haar land en zit in de jury van de tv-talentenjacht Česko hledá SuperStar. Haar vertaling van ‘La Isla Bonita’ staat op een album vol coverversies, waaronder ‘I Say a Little Prayer’ van Aretha Franklin en Serge Gainsbourg & Jane Birkins ‘Je t’Aime (Moi Non Plus)’.
Corinne ft. Wyclef – ‘La Isla Bonita’
Ook Corinne vertaalde ‘La Isla’ naar haar moerstaal, wat Spaans is in haar geval. Bovendien pimpt ze de melodie hier en daar, waardoor ze haar eigen draai geeft aan de Madonna-hit. Of het er mooier op is geworden? Oordeel zelf.
Alexandra – ‘La Isla Bonita’
Eric van Tijn, Henkjan Smits, Edwin Jansen en vooral Jerney Kaagman weten niet waar ze het zoeken moeten als ene Alexandra haar snavel opentrekt tijdens haar auditie voor Idols. “Joepie!, hoor je Jerney ergens roepen. “Alexandra, wel thuis.”
Glee – ‘La Isla Bonita’
De cast van Glee heeft heel wat Madonna-tracks op het repertoire staan, maar voor ‘La Isla Bonita’ hebben ze een bijzondere troef in handen: Ricky Martin! Die het ook nog eens zo gesmeerd zingt dat veel mensen hoopten op een solovariant van Rick. Die is er tot dusver helaas nog niet gekomen.
Alecks – ‘La Isla Bonita’
Waarom kiezen jullie uit het enorme coveraanbod juist deze ‘La Isla Bonita’?, horen we jullie denken. Omdat we ook graag laten zien hoe het absoluut niet moet. Het is niet eens per se superslecht, maar wel saai, best vals, qua styling ook niet al te best en het liefst wil je Alecks achterover in dat lelijke bloemperk duwen.
Squeez Up – ‘La Isla Bonita’
Hé, zijn dat de meisjes van de ‘Ketchup Song’? Nou, nét niet, maar het lied had prima op hun tracklist gepast. Of een mashup met het ketchuplied, nog beter. Let voor de grap ook even op de outfits van de rapper. Een daarvan bestaat uit alleen maar schoudervulling. Gehaakte schoudervulling, welteverstaan.
Quentin Elias – ‘La Isla Bonita’
Het lekkerste hebben we voor het laatst bewaard, want Quentin Elias maakt er een waar spektakel van. Alleen al zijn opkomst is het vermelden waard, want hij wordt gelift door drie dansers in doorschijnende kleding. Zelf ziet Quentin er ook niet onappetijtelijk uit in z’n strakke rode T-shirt en van zijn optreden maakt hij een heel spektakel. Helemaal als halverwege blijkt dat het een medley is met Madonna’s ‘Holiday’ als grote verrassing. Lekker hoor!
Die keer daarvoor: toen Duitse Sandra nog zong bij Arabesque
Meidengroepen, we zijn er dol op. In Nederland hadden we Luv’, de Dolly Dots en Linda, Roos & Jessica, bij onze Oosterburen waren de drie dames van Arabesque vanaf 1979 heel even populair. Later brak zangeres Sandra solo door in Nederland, maar met Arabesque maakte ze haar eerste meters in de popmuziek. Hier een aantal hoogtepunten.
Zoals dat gaat met meidengroepen, wisselde ook Arabesque regelmatig van samenstelling. Arabesque bestaat bovendien nog steeds. Hier focussen we op de hoogtijdagen van de groep, die begonnen in 1979 toen Sandra Lauer werd gevraagd als leadzangeres naast Michaela Rose en Jasmin Vetter. In die samenstelling zou Arabesque tot 1984 blijven bestaan.
Eigenlijk was Arabesque maar vrij kort heel succesvol in Duitsland. Wel bleken de dames enorm populair in Japan, waar ze zich na een tijdje volledig op richten. Een groot aantal singles werd alleen uitgebracht in het land van de rijzende zon, waar ze maar liefst zes tournees afwerkten. Daarnaast waren ze populair in de toenmalige Sovjet-Unie, Australië en Argentinië.
In 1984 gingen Jasmin en Michaela verder als Duo Rouge. Sandra koos voor een solocarrière. In de tweede helft van de jaren tachtig scoorde ze hit na hit, van ‘Maria Magdalena’ tot ‘In the Heat of the Night’, een cover van ‘Everlasting Love’ en ‘Hiroshima’. Daarna werkte ze samen met echtgenoot Michael Cretu aan het project Enigma, dat met ‘Sadeness (Part 1) een wereldwijde hit scoorde.
Afijn, hieronder een aantal fijne optredens van Arabesque.
Arabesque – ‘City Cats’
Natuurlijk, bij een lied over katachtigen ga je toepasselijk gekleed in een niet bepaald subtiele dierenprint. Sandra is het middelpunt in zilver, Jasmin en Michaela gaan voor brons.
Arabesque – ‘Peppermint Jack’
Wat dansjes betreft is Arabesque weleens vergeleken met Luv’. Sandra had in ieder geval net zulke schattige kuiltjes in haar wangen als Patty Brard. En waar haal je zo’n prachtig glimmend broekpak?
Arabesque – ‘High Life’
Op de een of andere manier doen de liedjes van Arabesque denken aan de hits van Djengis Khan, al zijn Sandra, Jasmin en Michaela natuurlijk een stuk minder camp. En nogmaals: waar haal je zo’n prachtig glimmend broekpak?!?
Arabesque – ‘Parties in a Penthouse’
Volgens een van de commentaren onder deze video klinkt dit lied als een combinatie van ABBA en Middle of the Road. Komt door het ‘Honey, Honey’-achtergrondkoor.
Arabesque – ‘Marigot Bay’
Dit was in Duitsland de enige echte hit voor Arabesque. In 1980 haalden ze hiermee de top tien in hun vaderland. Best een aardig liedje, maar wat dit nou zo onderscheidend maakt van de rest van het repertoire? Met andere woorden: waarom werd dit wél een hit en al die andere niet?
Arabesque – ‘Billy’s Barbecue’
Dit lied begint met een heerlijk ‘La-la-la’-intro, waarna er een tropisch orgeltje opduikt. Vonden ze hartstikke leuk in Japan, waar de beelden uit deze video vandaan komen. Even doorklikken naar YouTube, als je de melding 'Video niet beschikbaar' krijgt.
Arabesque – ‘Indio Boy’
Een ballade met Oosterse invloeden gaat gepaard met dansjes die doen denken aan de Egyptische oudheid.
Arabesque – ‘Why No Reply’
Tot slot een optreden uit 1983, een jaar voordat Arabesque in deze samenstelling uiteen ging. De lijst met optredens is lang, dus we komen ongetwijfeld nog een keer terug bij Sandra’s meidengroep.
Die keer daarvoor: nog meer knallers van Raffaella Carrà
Vorige maand overleed Raffaella Carrà op 78-jarige leeftijd. We herdachten haar in de vorige editie van deze rubriek met haar beste optredens, maar YouTube blíjft maar parels opdiepen. Vandaag dus nog meer knallers van de Italiaanse Queen of Pop.
Raffaella Carrà beleefde in 1976 haar wereldwijde doorbraak met haar hit ‘A Far l’Amore Comincia Tu’. In Nederland bleef het daarbij, maar de Italiaanse Queen of Pop heeft nog veel meer moois gemaakt, zoals we je de vorige keer al lieten zien. En je weet hoe dat gaat met YouTube: ben je eenmaal op een schat gestuit, dan blijven de parels maar komen. Dus vandaar een tweede deel, met nog meer moois van mevrouw Carrà.
Raffaella Carrà – ‘Felicitá’
Naast presentatrice en zangeres was Raffaella Carrà ook een begenadigd danseres. In ‘Felicitá’ doet ze een dansje met haar gezicht dat wel wat wegheeft van vogue, waarna ze er slapstick en iets balletachtigs aan toevoegt. Het is een en al gratie en elegantie en ook is daar al haar beroemde beweging, waarbij ze haar hoofd achterover gooit. Al doet ze dat hier nog heel voorzichtig.
Raffaella Carrà – ‘Tuca Tuca’
Deze performance van Raffaella begint nog vrij eenvoudig, tot het moment dat er ineens een oud mannetje voor haar komt staan. Ze doet een halve flikflak achterover en vervolgens beginnen de twee elkaar te betasten. Zeker niet onzedig, maar of het echt nodig is? Een mooie dans is het wel. Let ook op de speciale kleureffecten in het instrumentale intermezzo.
Raffaella Carrà – ‘Mi Spendo Tutto’
Eigenlijk zou Madonna even moeten meekijken, want bij dit optreden striket Raffaella de ene na de andere pose. Bovendien heeft Madonna het kapsel van Raf in haar video voor ‘God Control’, al zeggen mensen dat ze de haarstijl heeft geleend van Michelle Pfeiffers personage in Scarface. Hoe dan ook: ‘Mi Spendo Tutto’ is een spektakel.
Raffaella Carrà – ‘Vuelve’
Het levensverhaal van Raffaella Carrà kwam de vorige keer al aan bod, deze keer houden we het iets oppervlakkiger. Kijk bijvoorbeeld eens naar ‘Vuelve’, dat begint als een ballad. Niettemin staat Raffaella toch gewoon op het podium in een gympakje.
Raffaella Carra – ‘Rumore’
Het lekkerste hebben we voor het laatst bewaard, want hier is… ‘Rumore’! Kijk haar gaan in haar strakke zwarte optreedpak, zie hoe zelfverzekerd ze op haar hakken staat en halverwege de eerste video aan een soort limbodans begint. Dan het lied: uitbundiger dan ‘Rumore’ wordt het niet. Daarom maar liefst drie verschillende live-optredens, gevolgd door een mash-up met Madonna’s ‘Hung Up’.
Die keer daarvoor: de eerste serie knallers van Raffaella Carrà
In Nederland had Raffaella Carrà maar één hit en ook dat is alweer eeuwen geleden. Maar als je die hoort, zing je hem na één keer luidkeels en fonetisch mee: “Skopje, skopje me skop! Skopje skopje me skopje skop!”. Maar de op 5 juli overleden Queen van de Italiaanse pop had veel meer in haar mars, en had bovendien een weergaloze, waanzinnige podiumpresentatie. Kijk maar!